• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

هر حركت اشتباهي منجر به ابرتورم مي‌شود

رييس اتاق بازرگاني ايران و چين با اشاره به اينكه انتخاب بين معيشت و سلامت مردم دوراهي نيست، گفت: بايد راهكاري بينديشيم كه هر دو موضوع را دربر بگيرد نه اينكه يكي قرباني ديگري شود.
مجيدرضا حريري درخصوص اثرات شيوع ويروس كرونا بر اقتصاد كشور اظهار كرد: اگر از زاويه ديد مردم به اين موضوع نگاه كنيم توقع حمايت بيشتر دارند، همان‌طور كه در ساير كشورها، دولت‌ها براي حمايت از مردم كمك‌هاي بلاعوض پرداخت كرده و براي دستمزدبگيران نيز منابع نقدي درنظر گرفته‌اند زيرا اين موضوع براي كارگران روزمزد يا فصلي از اهميت زيادي برخوردار است.
او با بيان اينكه در كشور ما نيز شايد لازم باشد براي حمايت بيشتر از اين كارگران كمك‌هاي نقدي انجام شود، گفت: كمك نقدي و بلاعوض به دليل تورم‌زا بودن، مورد تاييد و قبول مسوولان نيست ولي شايد لازم باشد يك تورم اضافه‌اي را در كوتاه‌مدت براي حمايت از مردم به‌خصوص 7 دهك جامعه، بپذيرد يا با پرداخت وام‌هاي بدون بهره به آنها كمك كند.
رييس اتاق بازرگاني ايران و چين تصريح كرد: مشكل اقتصاد ما اين است كه ثروت به صورت ناعادلانه تقسيم شده (حال اين ثروت به صورت قانوني يا غيرقانوني به دست آمده باشد) همچنين سيستم دريافت ماليات در كشور نيز با مشكلاتي روبه‌رو است و همه اين مسائل در چنين شرايط حساس خود را نشان مي‌دهد. حريري خاطرنشان كرد: البته باتوجه به اينكه تورم در سال گذشته 41درصد بوده و هر حركت نادرستي موجب تورم بيشتر مي‌شود و خروج از مسير دورقمي نگه داشتن تورم و نهايتا موجب يك ابرتورم مي‌شود، لازم است براي حمايت از اقشار آسيب‌ديده كميته‌ها، كارگروه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف، همه نظرات، سليقه‌ها و ذي‌نفعان در كنار يكديگر جمع شوند و با بيان نظرات خود به يك نتيجه يكسان برسند.
او با بيان اينكه بايد به صورت شفاف بدانيم در كجاي اقتصاد قرار داريم، گفت: اين موضوع كه وقت سهم‌خواهي و خط و نشان كشيدن نيست، مساله مهمي بوده و بايد در اين شرايط همه در كنار هم براي عبور از اين بحران قدم ‌برداريم تا همه توان و ثروت ملي براي عبور از اين شرايط به كار گرفته شود.
عضو هيات نمايندگان اتاق ايران درخصوص دوراهي بازگشايي مشاغل و سلامت مردم نيز تاكيد كرد: اينكه مي‌گويند بر سر دوراهي سلامت يا معيشت مردم قرار گرفته‌ايم نيز بايد بگويم اين يك دو راهي نيست، بلكه بايد راه‌حلي را طراحي كنيم كه هر دو موضوع را دربر بگيرد. اقتصاددانان معتقدند بايد فعاليت‌هاي اقتصادي براي كمك به توليد و فعالان اين حوزه از سر گرفته شود و از سوي ديگر نيز برخي سلامت مردم را مقدم مي‌دانند، ولي نبايد تك‌بعدي نگاه كرد.
حريري گفت: در كشورهايي كه اعتماد بين مردم و حكومت زياد است از جمله كشورهاي آسياي شرقي چون چين، كره‌جنوبي و ژاپن عبور از اين بحران با سرعت بيشتري صورت مي‌گيرد، زيرا در اين كشورها مردم اطاعت‌پذيري بالايي از حكومت و دولت دارند، بنابراين باتوجه به اينكه هر كشوري باتوجه به وضعيت اقتصادي و اجتماعي خود راه‌حلي براي عبور از اين وضعيت تعيين كرده ما نيز با كمك همه مردم و تشكل‌ها، اقتصاددانان و ذي‌نفعان مي‌توانيم به يك راهكار مناسب و همه‌جانبه برسيم.
رييس اتاق مشترك ايران و چين درخصوص وضعيت مبادلات ايران و چين در اين شرايط باتوجه به شيوع ويروس كرونا گفت: مبادلات تجاري بين ايران و چين انجام مي‌شود اما نه مانند گذشته زيرا شرايط و نياز دو كشور در اين وضعيت تغيير يافته است، در كشور چين نيز همانند ما برخي كارخانجات تعطيل شده و عرضه و تقاضا و قيمت‌ها نيز جابه‌جا شده است.
او با بيان اينكه پيش از اين 80درصد درآمد ارزي كشور از نفت و مشتقات نفتي يا مواد خام معدني بوده كه در دو ماه اخير قيمت اين اقلام دچار افت شده، اظهار داشت: همان‌طور كه به صورت رسمي اعلام شده، مبادلات ما 20درصد كاهش يافته و در دو ماه ابتدايي سال 2020 يعني ماه ژانويه و فوريه حدود 25درصد مبادلات بين ايران و چين افت كرده كه دليل اين كاهش نيز افت ارزش محصولاتي است كه ايران به چين صادر مي‌كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون