• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4620 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ فروردين

آزمون صندوق

علي‌اكبر فرازي

درخواست وام ايران از صندوق بين‌المللي پول حدود دو هفته پيش ارايه شد. در اين مدت گر چه پاسخ رسمي از صندوق واصل نشده اما از اخبار جسته و گريخته همچنين موضع‌گيري‌هاي مقامات امريكايي مشخص مي‌شود كه فشارهاي سياسي از جانب امريكايي‌ها باعث شده تاكنون از اعطاي اين وام به كشور خودداري شود. برخورد امريكايي‌ها با درخواست ايران از صندوق بين‌المللي پول دوگانه است؛ از يك طرف ايران تحت شديدترين تحريم‌ها قرار گرفته و از سوي ديگر تحت فشارهاي بين‌المللي اعلام مي‌شود كه اقلام بهداشتي، دارويي و درماني مشمول اين تحريم نمي‌شوند. بنابراين اگر اين گفته صحيح باشد و امريكايي‌ها در اظهارات خودشان صادق هستند، نبايد در جهت اعطاي وام كه حق دولت ايران است، كارشكني كنند. چرا كه درخواست ايران به عنوان يكي از قديمي‌ترين اعضاي اين صندوق، منطقي است. واقعيت اين است كه ايران با گستره وسيع جغرافيايي و جمعيت بيش از 80 ميليوني، به‌رغم اينكه كادر درماني و ساختارهاي بهداشتي و درماني قوي دارد، اما با تنگناهاي مالي مختلفي نيز دست و پنجه نرم مي‌كند و تزريق چنين رقمي، آينده برنامه‌هاي حمايت درماني را متحول خواهد كرد. لازم به يادآوري است كه جلوگيري از شيوع بيشتر يك امر بين‌المللي است. مبارزه با شيوع كرونا ممكن نيست مگر اينكه همه‌ جانبه باشد و همه بتوانند در آن مشاركت كنند.

آزمون صندوق
با وجود اينكه ايران قدم‌هاي مثبتي در اين راستا برداشته اما براي ادامه كار و ريشه‌كن كردن آن، وام از صندوق مي‌تواند اثرگذار باشد. لازم است در اين خصوص به نكته ديگري نيز اشاره كرد و آن نقش مثبت يا منفي سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورها است. قطعا توقع ايران عدم كارشكني كشورها مخصوصا امريكايي‌ها در اعطاي اين وام است. اين توقع نيز بجا است به گونه‌اي كه نه تنها ايران بلكه بسياري از كشورهاي همراه و متحد امريكا نيز معتقدند در حال حاضر، نبايد به واسطه كارشكني‌ها از رنج مردم بهره سياسي برد و بايد فارغ از مسائل سياسي به اين موضوع نگريست. اميدواريم كه هر چه زودتر شاهد اعطاي اين وام ضروري كه حق ايران است به كشور باشيم.
در حال حاضر مي‌توان ابراز اميدواري كرد كه صندوق تسليم فشارهاي سياسي نشود. چرا كه اگر هر سازمان بين‌المللي بخواهد تحت تاثير شرايط سياسي تصميم بگيرد استقلال خود را خدشه‌دار كرده است. صندوق بين‌المللي پول حالا با آزمون بزرگي روبروست و بايد ديد كه با توجه به شرايط و ضوابطي كه دارد اعطاي وام را بررسي كرده و در خصوص آن تصميم‌گيري مي‌كند و تحت تاثير مداخلات سايرين قرار نمي‌گيرد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون