• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4620 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ فروردين

كواكبيان خواستار پا درمياني شوراي عالي فضاي مجازي ميان وزارت ارتباطات و صدا و سيما بر سر فركانس 700 و 800 شد

امان از كندي اينترنت

خانه‌نشيني اجباري اسفند و فروردين به دليل شيوع كرونا در ايران و گسترش روزافزون آن اگرچه هزار و يك بدي داشت ولي حداقل سبب شد تا وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و به ‌طور كلي دولت دوازدهم بار ديگر مقوله اينترنت و كندي سرعت در ايران و لزوم افزايش پهناي باند را مورد توجه قرار دهند. تلاش‌ها آغاز و به ‌زعم محمدجواد آذري‌جهرمي تا آنجا كه ممكن بود، ادامه يافت ولي به ‌جاي افزايش سرعت اينترنت درنهايت منجر به باز شدن زخم و اختلافي قديمي ميان وزارت ارتباطات و صداوسيما براساس فركانس‌هاي 700 و 800 مگاهرتز شد. اين 2 فركانس سال‌ها پيش براي «پخش آنالوگ برنامه‌هاي صداوسيما» در اختيار اين نهاد قرار گرفت ولي در حال حاضر و به لطف پخش «ديجيتالي» برنامه‌ها عملا بلااستفاده باقي مانده است.
وزارت ارتباطات صراحتا اعلام كرد كه «آزادسازي باندهاي فركانسي 700 و 800 منجر به توسعه شبكه همراه و كيفيت شبكه اينترنتي كشور خواهد شد» اما با اين حال صداوسيما حاضر به واگذاري اين باندهاي فركانسي به وزارت ارتباطات نيست تا جايي كه اخيرا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اين موضوع ورود كرده‌اند. نكته قابل ‌توجه اينكه وزارت ارتباطات سال 97 پيشنهاد استفاده بهينه از اين باندهاي فركانسي حبس شده در صداوسيما را در قالب لايحه بودجه سال 98 به پارلمان ارايه داد و موفق به اخذ نظر مثبت اعضاي كميسيون صنايع و معادن شد اما درنهايت اين مصوبه در كميسيون تلفيق رد شد تا اين اختلاف قديمي همچنان پا برجا بماند.
مصطفي كواكبيان تا لحظه نگارش اين گزارش آخرين نماينده‌اي است كه به اين اختلاف واكنش نشان داده و روز گذشته در صفحه شخصي‌اش در شبكه اجتماعي توييتر نوشت:«فرياد كاربران فضاي مجازي بر سر وزارت ارتباطات به خاطر كندي اينترنت بلند است چرا صداوسيما با استفاده از باندهاي فركانسي۷۰۰ و۸۰۰ تحت اختيارش به اين وزارتخانه كمكي نكرده و پاسخگو نيست!؟» او همچنين با تاكيد بر لزوم حل اين معضل، اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي را مخاطب قرار داد و تصريح كرد:«اميدوارم رييس‌جمهوري و رييس شوراي عالي فضاي مجازي با پادرمياني در اين روزهاي كرونايي مشكل را حل كند.»
در اين ميان اصولگرايان بيكار نماندند و به انتقاد از جهرمي و اظهاراتش درباره فركانس 700 و 800 مگاهرتزي پرداختند تا جايي كه روز گذشته كانال «سپاه سايبري ايران» در گزارشي به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني «سايبربان» اقدامات جهرمي را مورد انقاد قرار داد و نوشت:«صداوسيما براي آينده نه چندان دور خود نياز به فركانس‌هاي بيشتر جهت گسترش شبكه HD دارد. اينكه يك وزير نتواند خواسته خود را (چه درست يا چه غلط) از طريق مجاري قانوني و بدون تنش پيش ببرد، نشانه خوبي نيست. طوري يك مساله كوچك را به نفع وزير پروگاندا مي‌كنند كه كسي جرات نكند حرف فني و درست كه مخالف موج رسانه‌اي همسو با جهرمي باشد را بزند؛ چراكه حداقل يك سال براي تجهيز و آماده‌سازي بستر فركانس‌ها زمان نياز است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون