• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4620 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ فروردين

خبرخوان

آغاز توزيع كالاهاي اساسي براي تنظيم بازار ماه رمضان

ستاد تنظيم بازار از آغاز توزيع ۲۰۰ هزار تن كالاي اساسي براي تنظيم بازار ماه رمضان خبر داد. ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن شكر، ۵۰ هزار تن روغن نباتي، ۱۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد، ۱۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد و خرما به ميزان كافي با قيمت تنظيم بازار براي مصرف در ماه رمضان تامين و توزيع آن در سطح كشور آغاز شده است.


ميانگين حقوق كاركنان دولت ۵.4 ميليون تومان شد

افزايش متوسط ۱۵ درصدي حقوق كاركنان را دولت در قالب لايحه بودجه به مجلس برد اما در جريان بررسي در كميسيون تلفيق، تصويب شد كه بايد حقوق دريافتي كاركنان به‌ گونه‌اي باشد كه به كسي كمتر از ۲.8 ميليون تومان پرداخت نشود. بر اين اساس دولت رشد متوسط ۱۵ درصدي حقوق را در سال جاري در دستور كار دارد و حداقل دريافتي از حدود ۱.5 ميليون در سال گذشته به ۲.8 ميليون تومان رسيد. اين در حالي است كه بررسي تغييرات پرداختي حقوق شاغلان نشان مي‌دهد كه ميانگين حقوق كل آنها از ۴.7 ميليون در سال گذشته به ۵.4 ميليون تومان رسيده كه رشد حدود ۷۰۰ هزار توماني دارد. افزايش حقوق كاركنان از فروردين ماه سال جاري و بر اساس قانون بودجه اعمال و در دستور كار قرار مي‌گيرد.


ويروس كرونا چند ميليون نفر را فقير مي‌كند؟

بنياد خيريه جهاني «آكسفام» به تازگي هشدار داده است كه كرونا مي‌تواند «نيم ميليارد» نفر را به زير خط فقر بكشاند. اين رقم به اندازه 8 درصد از كل جمعيت جهان مي‌شود.  اين پژوهش با استفاده از داده‌هاي بانك جهاني براي اندازه‌گيري خط فقر استفاده شد. بانك جهاني خط فقر را در 3 سطح اندازه‌گيري مي‌كند؛ درآمد روزانه ۱.90 دلار، ۳.20 دلار و ۵.50 دلار.  بر اساس گزارش پايگاه داده‌پردازي استاتيستا در هر 3 سناريو، ميزان فقر افزايش چشم‌گير خواهد داشت و به بالاترين سطح از سال ۱۹۹۰ تاكنون خواهد رسيد. تاثير اين فقر در برخي از نقاط جهان مثل شمال آفريقا، جنوب صحراي آفريقا و خاورميانه سخت‌تر خواهد بود. آكسفام گزارش مي‌دهد:«اين مساله، تمام تلاش‌هاي فقرزدايي ۳۰ سال اخير را از بين مي‌برد.» جدي‌ترين سناريو ۲۰ درصد از مردم يعني ۵۴۸ ميليون نفر را به زير خط فقر مي‌كشاند كه به معناي افت درآمد روزانه آنها از ۵.50 دلار در روز است. سازمان ملل هشدار داده است كه ۲.5 تريليون دلار براي حمايت از كشورهاي در حال توسعه نياز است در غير اين صورت نيمي از كل مشاغل آفريقا از بين خواهند رفت. سازمان بين‌المللي كار نيز به تازگي اعلام كرده كه ۲ ميليارد كارگر غيررسمي جهان در معرض خطر هستند زيرا مجبور به ادامه كار در محيط‌هاي پرخطر هستند و غالبا در شرايطي ناامن زندگي مي‌كنند و دسترسي محدودي به سرويس‌هاي بهداشتي دارند.  «اندي سامنر» استاد توسعه بين‌المللي در كينگ كالج لندن مي‌گويد:«سونامي فقر» در راه است و تاثيرات آن بسيار ويران‌كننده خواهد بود. كرونا مي‌تواند منجر به افزايش بسيار زياد فقر جهاني شود در حقيقت مي‌تواند حداقل ۱۰ سال دنيا را به عقب برگرداند و در برخي از مناطق نيز اقتصاد را تا ۳۰ سال تنزل مي‌دهد.»


خريد و فروش مسكن ملي ممنوع است

معاونت مسكن وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد كه واگذاري و انتقال امتياز مسكن ملي به غير تحت هر يك از عناوين حقوقي، غيرمعتبر و ممنوع است و بر اساس مقررات پيگيرد قانوني دارد. بر اساس اطلاعيه وزارت راه و شهرسازي، معاونت مسكن و ساختمان اين وزارتخانه در اطلاعيه‌اي تصريح كرد: ثبت‌نام اوليه طرح اقدام ملي مسكن ارزش معاملاتي ندارد و خريد و فروش آن غيرقانوني است و ثبت‌نام در سامانه به معناي عضويت يا تخصيص واحد نيست و چه بسا پس از بررسي شرايط قانوني فرد ثبت‌نام‌كننده غيرواجد شرايط تشخيص داده شود و به اين ترتيب مدارك آن از جمله كد رهگيري و... فاقد هر گونه ارزش است. بنابراين خريد و فروش آن فقط باعث از بين رفتن سرمايه خريدار است. اين معاونت در اطلاعيه خود از ممنوعيت واگذاري امتياز واحدهاي طرح ملي مسكن خبر داد و اعلام كرد: امتياز اين قبيل افراد باطل مي‌شود، همچنين واگذاري و انتقال امتياز مسكن ملي به غير تحت هر يك از عناوين حقوقي، غيرمعتبر و ممنوع است و بر اساس مقررات پيگرد قانوني دارد. در ادامه اين اطلاعيه آمده است: در صورت مبادرت به واگذاري امتياز به غير علاوه بر اقدام قانوني عليه افراد متخلف، امتياز آنها باطل و افراد خريدار نيز از هيچ حقوقي بهره‌مند نخواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون