• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4620 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ فروردين

خبرخوان

بخش كشاورزي نقطه اميد كشور براي تاب‌آوري اقتصادي

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه بخش كشاورزي از پيچيدگي‌ها، مشكلات و نوسانات زيادي رنج مي‌برد، گفت: اين بخش نقطه اميد كشور براي تاب‌آوري اقتصادي است.  كاظم خاوازي در مراسم معارفه خود به عنوان وزير جهاد كشاورزي كه با حضور معاون اول رييس‌جمهوري و مديران ارشد وزارت جهاد كشاورزي برگزار شد، افزود: صميمانه دست ياري به سوي همه همكاران دراز مي‌كنم و اميدوارم با تمام قوا به ميدان بيايند تا شاهد توفيقات روزافزون بخش كشاورزي باشيم.  وزير جهاد كشاورزي با تقدير از تلاش‌هاي محمود حجتي در دوران تصدي وزارت جهاد كشاورزي گفت: او با غيرت و با همت بسيار زياد شبانه‌روزي براي وزارت جهاد كشاورزي زحمت كشيده و اتفاقات بزرگي را در بخش كشاورزي رقم زد و يكي از ضعف‌هاي ما اين بوده كه نتوانسته‌ايم اين دستاوردها را به خوبي تبيين كنيم.


تجارت با روسيه برقرار است

سخنگوي گمرك اعلام كرد كه تجارت خارجي ايران با روسيه از مسير دريايي، ريلي و جاده‌اي ادامه دارد. سيدروح‌الله لطيفي افزود: تجارت و تبادل كالا با تركيه از مسير ريلي گمرك رازي برقرار است و به زودي نيز بازارچه مرزي ساري سو فعال مي‌شود و رايزني‌ها براي بازگشايي مرز بازرگان و از سرگيري صادرات به صورت زميني در بالاترين سطح در حال انجام است. سخنگوي گمرك درباره وضعيت مرزهاي تجاري ايران با ارمنستان گفت: وضعيت آن به شرايط مطلوب نزديك مي‌شود، فعاليت در مرز نوردوز نيز از هفته گذشته آغاز شده و نسبت به يك ماه گذشته تغيير محسوسي را شاهد بوديم. لطيفي تصريح كرد: فعاليت بازرگاني و تجاري ايران و آذربايجان از طريق زميني، ريلي و دريايي برقرار است ضمن آنكه ترانزيت كالاهاي صادراتي ايران به روسيه نيز با تشريفات خاصي در جريان است. به گفته او مسير ترانزيتي كالاهاي ارمنستان به كردستان عراق از طريق مرز باشماق در مريوان مجددا فعال شده است. لطيفي با بيان اينكه تجارت خارجي ايران با كشور عراق از طريق مرزهاي اقليم كردستان(مرزهاي باشماق و پرويزخان) برقرار است، افزود: البته برخي مرزهاي زميني و با اهميت مانند مرز مهران هنوز بازگشايي نشده كه به نظر مي‌رسد بر اساس تصميم دولت عراق به دليل برخي نگراني‌هاي مرتبط با شيوع ويروس كرونا، اين تصميم تا پايان فروردين ماه ادامه‌دار خواهد بود. اميدواريم از ابتداي ارديبهشت همه مرزهاي عراق بازگشايي شود.  دبير شوراي اطلاع‌رساني گمرك درباره وضعيت مرزي ايران با تركمنستان گفت: به رغم صادرات ۸۱ واگن كالا از نيمه اسفند ماه سال گذشته از طريق مرز لطف‌آباد و فعاليت نسبي خط ريلي در سرخس، مرزهاي زميني ايران با تركمنستان همچنان بسته و فعاليت تجاري محدود است.


جهش توليد صرفا با تزريق پول   امكان‌پذير نيست

رييس كانون صنايع غذايي ايران با تاكيد بر اينكه تزريق پول به واحدهاي توليدي راهكار اصلي جهش توليد نيست، گفت: جهش توليد بدون تقويت صادرات و افزايش قدرت خريد مردم محقق نمي‌شود.  سيدمحمدرضا مرتضوي با بيان اينكه اطمينان زيادي به اين ادعا و ابتكاراتي مانند دو نرخي شدن سود بانك‌ها ندارم چراكه اينگونه طرح‌ها فايده‌اي براي واحدهاي توليدي ندارد، اظهار كرد: ‌طبق قوانين ما، بانكداري بايد بدون ربا و بدون بهره باشد اما در حقيقت، مساله‌اي به نام نرخ سود پول وجود دارد و اگر قرار باشد كه نحوه محاسبه سود بانكي براساس سلايق و آرزوها باشد و نه شرايط واقعي بازار قطعا وضعيت پايدار نخواهد ماند.  او با بيان اينكه دو نرخي شدن سود بانك‌ها باعث فساد گسترده در نظام بانكي خواهد شد، افزود: اين موضوع قطعا نمي‌تواند منجر به رستگاري توليدكنندگان شود لذا بانك‌ها به جاي پول‌محوري بايد اعتبارمحوري را در پيش گيرند.  مرتضوي با تاكيد بر اينكه تزريق پول به واحدهاي توليدي راهكار اصلي جهش توليد نيست، گفت: هر قدر هم كه پول به واحدهاي توليدي تزريق شود اما در عين حال بازار واحدهاي توليدي و حوزه صادراتي آنها تقويت نشود و قدرت خريد مردم بهبود پيدا نكند، فايده‌اي براي توليد و جهش توليد نخواهد داشت.

مصوبه واگذاري سهام ۱۸ شركت دولتي در بورس ابلاغ شد

مصوبه هيات وزيران مبني بر واگذاري باقيمانده سهام ۱۸ شركت دولتي از طريق صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله(ETF) ابلاغ شد.  اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور با صدور ابلاغيه مصوبه هيات وزيران اعلام كرد: بر اساس مصوبه هيات وزيران، باقي‌مانده سهام دولت در ۱۸ شركت بزرگ بانكي، بيمه‌اي، پالايشي، پتروشيمي، فولاد، مس و دو شركت خودروسازي با تخفيف ۲۰ تا ۲۵ درصد و از طريق صندوق قابل معامله بورسي به مردم واگذار مي‌شود.  براساس ابلاغيه مذكور قرار است سهام‌ قابل واگذاري دولت در ۱۸ شركت بزرگ بانكي، بيمه‌اي، پالايشي، پتروشيمي، فولاد، مس و دو شركت خودروسازي با تخفيف ۲۰ تا ۲۵ درصد و از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس به مردم واگذار شود.


مركز پژوهش‌ها: نرخ تسهيلات بنگاه‌ها بايد 18 درصد باشد

مركز پژوهش‌هاي مجلس در خصوص تسهيلات 75هزار ميليارد توماني بنگاه‌ها با نرخ 12 درصد نوشت: با توجه به شرايط بنگاه‌هايي كه دچار مشكل شده‌اند به‌‌نظر مي‌رسد، نرخ تسهيلات براي آنها نسبت به سرعت دسترسي به تسهيلات در درجه دوم قرار دارد. لذا بهتر است به ‌منظور كاهش صف متقاضيان استفاده از رانت، نرخ سود تسهيلات همان 18 درصد باشد. در اين صورت هم تقاضا كمتر مي‌شود و هم ديگر نيازي به حمايت قابل توجه بانك مركزي از بانك‌ها نيست زيرا بانك‌ها عملا كار خود را متناسب با نرخ متعارف انجام مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون