• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4620 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ فروردين

سخنگوي سازمان انتقال خون:

اهداي خون نيازي مستمر در كشور است

كمبود خون كه اين روزها سخنگوي سازمان انتقال خود را به اعلام مستمر فراخوان براي اهداي خون توسط مردم واداشته است فقط مربوط به شرايط كرونايي جامعه و كاهش مراجعه مردم نيست. روند كاهش مراجعه مردم براي اهداي خون از نيمه دوم سال گذشته و با بروز اتفاقاتي نظير شيوع آنفلوآنزاي  N1 H1 و سپس بروز سرما رقم خورده بود و وقتي شيوع كرونا كشور را درگير كرد كاهش اهدا خود مضاعف شد. روزنامه اعتماد در مصاحبه‌اي با بشير حاجي‌بيگي، سخنگوي سازمان انتقال خون به بررسي اين كاهش اهداي خون پرداخت. او در اين مصاحبه كه 10 اسفند 98 منتشر شد تاكيد كرد: «هيچ شواهدي درباره انتقال ويروس از طريق خون و فرآورده خوني در منابع علمي وجود ندارد و تنها راه سرايت اين ويروس، قطرات تنفسي است. حالا اگر فرد اهداكننده، در زمان اهدا هم هيچ علامتي از آلودگي به سرماخوردگي يا كرونا نداشت اما ظرف دو يا سه روز پس از اهدا، علائمي در خود مشاهده كرد، مي‌تواند از طريق سيستم خودحذفي محرمانه، به ما اعلام كند كه خون اهدايي اين فرد، مصرف نشود. اما حتي اگر اعلام هم نكرد، اين ويروس از طريق خون منتقل نمي‌شود چون از گروه ويروس‌هاي سنگين است كه بر سطوح مي‌نشيند و با قطرات تنفسي منتقل مي‌شود.»
حالا حاجي‌بيگي در گفت‌وگو با ايسنا وضعيت سال 98 كشور در زمينه اهداي خون را بررسي كرده و گفته است: در سال ۱۳۹۸ از مجموع دو ميليون و ۴۰۶ واحد خون اهدايي در كل كشور، ۳۰۵ هزار واحد در استان تهران اهدا شده است كه اين ميزان ۱۵.۳درصد كل خون‌هاي اهدايي كشور را شامل مي‌شود، بنابراين استان تهران از نظر اهداي خون در سال ۹۸ رتبه اول را دارا بوده است. همچنين استان فارس با ۱۵۲ هزار واحد خون اهدايي يا ۷.۶درصد كل خون‌هاي اهدايي كشور رتبه دوم و استان خراسان‌رضوي با ۱۴۱ هزار واحد خون اهدايي و 7درصد كل خون‌هاي اهدايي در رتبه سوم اهداي خون در سال گذشته قرار دارند. استان‌هاي مازندران، اصفهان و خوزستان نيز رتبه‌هاي چهارم تا ششم را از نظر ميزان اهداي خون در سال ۹۸ به خود اختصاص داده‌اند. شاخص اهداي خون به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر جمعيت در سال ۹۸ نزديك به ۲۴.۲ در كشور بوده است. بايد توجه كرد كه استان‌هاي سمنان با ۴۱ نفر، مازندران با ۳۸ نفر، يزد با ۳۲ نفر و گيلان با ۳۱ نفر بالاترين ميزان شاخص اهداي خون را به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر جمعيت داشته‌اند. يعني به عنوان مثال در سمنان از هر ۱۰۰۰ نفر جمعيت ۴۱ نفر خون اهدا كردند و اقبال بيشتري نسبت به اهداي خون وجود داشته است. بيشترين ميزان رشد اهداي خون در كشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ مربوط به استان‌هاي خراسان‌شمالي با ۱۲درصد رشد، چهارمحال‌وبختياري با 7درصد رشد و گلستان با 2درصد رشد بوده است. در عين حال بيشترين ميزان رشد در شاخص اهداي خون بانوان در سال ۹۸ مربوط به استان‌هاي خراسان‌شمالي با ۱.۵درصد رشد، چهارمحال‌وبختياري با ۱.۴درصد رشد، البرز با ۰.۷درصد رشد و فارس با ۰.۵درصد رشد بوده است.
براساس گزارش اين مقام مسوول در سازمان انتقال خون، در سال ۱۳۹۸ از صددرصد خون‌هاي اهدايي كشور، ۴.۳درصد سهم بانوان بوده و ۹۵.۷درصد خون‌هاي اهدايي در كل كشور مربوط به آقايان بوده است، بنابراين در حالي كه
۲۰ ميليون نفر از بانوان ايراني داراي شرايط اهداي خون هستند، اما شاهد مشاركت كمرنگ بانوان در امر اهداي خون هستيم.
حاجي‌بيگي با بيان اينكه در برخي استان‌هاي كشور نياز به خون و فرآورده‌هاي آن براي بيماران خاص مانند تالاسمي‌ها و... بيشتر است، گفت: استان‌هايي مانند سيستان‌وبلوچستان، مازندران، گيلان، فارس، خوزستان، كرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر از جمله اين استان‌ها هستند. بايد توجه كرد كه نزديك به ۲۰درصد كل خون‌هاي اهدايي در كشور به مصرف بيماران خاص و بيماران تالاسمي مي‌رسد. اين مقام مسوول در سازمان انتقال خون همچنين ادامه داد: شاخص اهداي خون مستمر در كشور در سال ۹۸ نزديك به ۶۰درصد بوده است. شاخص اهداي خون مستمر در هر كشور نشان‌دهنده شاخص ارتقا بوده و اهداكننده مستمر شخصي است كه در سال حداقل دو بار موفق به اهداي خون مي‌شود. گفته مي‌شود كه ضريب امنيت و سلامت خون اهداكنندگان مستمر، بسيار بيشتر از اهداكنندگان بار اول است. استان سمنان با دارا بودن ۷۹درصد اهداي مستمر رتبه اول را در اين حوزه در كشور به خود اختصاص داده و خراسان‌جنوبي و بوشهر رتبه دوم و سوم را در اين زمينه به خود اختصاص داده‌اند.
حاجي‌بيگي تاكيد كرد: توصيه ما به مردم اين است كه در حال حاضر به دليل شرايط موجود و بيماري كوويد‌۱۹ براي كارهاي غيرضروري از منزل خارج نشوند، اما بايد توجه كرد كه اهداي خون اقدامي ضروري است كه با اهداف انسان‌دوستانه، ايثارگرانه و بدون چشمداشت انجام مي‌شود. در عين حال نياز به خون و فرآورده‌هاي آن يك نياز هميشگي و روزانه است. شاخص اهداي خون بانوان در كشور در سال ۱۳۹۸، ۴.۳درصد بوده و استان لرستان با ۸درصد، مركزي با ۷.۱درصد، كردستان با ۶.۹درصد و سيستان‌وبلوچستان با ۶.۹درصد رتبه‌هاي اول تا چهارم را در اين زمينه دارا هستند.او همچنين گفت: در سال ۱۳۹۸، 3 ميليون و ۴۹۴ هزار واحد خون و فرآورده‌هاي آن شامل گلبول قرمز، پلاسما و پلاكت در مراكز درماني و بيمارستاني كشور توزيع شده است. بيشترين مصرف خون و فرآورده‌هاي آن در مراكز درماني و بيمارستان‌هاي استان‌ تهران با ۷۹۰ هزار واحد خون بوده و سپس فارس با ۲۸۸ هزار واحد خون و خراسان‌رضوي با ۲۶۳ هزار واحد خون در رده‌هاي بعدي قرار دارند. بايد توجه كرد كه كلانشهر تهران با داشتن ۱۶۰ بيمارستان و مركز درماني پرمصرف‌ترين شهر كشور از نظر مصرف خون و فرآورده‌هاي آن محسوب مي‌شود.
او همچنين گفت: ۹۰درصد اهداكنندگان خون در كشور داراي گروه خوني مثبت هستند و ۱۰درصد از اهداكنندگان خون كشور دارنده گروه‌هاي خون منفي‌اند. همچنين ۳۳ تا ۳۴درصد از اهداكنندگان خون در كشور داراي گروه خوني o مثبت بوده و اين گروه فراوان‌ترين گروه خوني در كشور محسوب مي‌شوند. همچنين يك درصد از اهداكنندگان خون در كشور داراي گروه خوني AB منفي بوده كه ناياب‌ترين گروه خوني در كشور محسوب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون