• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4621 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ فروردين

مالچ‌پاشي در خوزستان متوقف شد

گروه اجتماعي | مالچ‌پاشي نفتي در استان خوزستان با دستور دادگاه متوقف شده است. درحالي كه ادامه مالچ‌پاشي و استفاده از نفت براي مهار شنزارها، محيط‌زيست را با نابودي اكوسيستم مواجه مي‌كند، توقف اين اقدام نه به دستور اداره محيط‌زيست استان، بلكه با شكايت فعالان محيط‌زيستي صورت گرفته است.
ناصر عبيات، فعال محيط‌زيستي خوزستان در گفت‌وگو با ايلنا گفت: با تلاش فعالان محيط‌زيست، سال گذشته از طريق دادستان دشت آزادگان مجوز توقيف مالچ‌پاشي بيت كوصر عبيات صادر شد اما بعد از چند روز دوباره پروژه مالچ‌پاشي فعاليت خود را از‌سر گرفت. او با اشاره به اينكه فعالان محيط‌زيست خوزستان نااميد نشده و از طريق مركز استان با ادله علمي و كارشناسي براي بار دوم توانستند حكم توقف موقت مالچ‌پاشي در شهرستان دشت آزادگان را دريافت كنند و روز گذشته از سوي شعبه ۸ دادياري دادسراي عمومي و انقلاب اهواز اين حكم صادر شد. اين فعال محيط‌زيست ادامه داد: متاسفانه اداره منابع طبيعي استان با مالچ‌پاشي، اكوسيتسم غني و بكر منطقه را نابود كرد و شنزارهاي ‌ام‌الدبس، بيت كوصر عبيات و عفلوگ كه مي‌توانند در گردشگري درآمدزايي و اشتغالزايي سالانه كمك بزرگي به استان خوزستان و اهالي منطقه باشد با مالچ‌پاشي به نابودي بكشاند. عبيات با اشاره به اينكه مالچ‌پاشي نفتي خيانت به محيط‌زيست منطقه است، افزود: مالچ نفتي حاوي فلزات سنگين مانند سرب است كه سرطان‌زايي آن از ديرباز ثابت شده است. مالچ نفتي ضريب حرارتي را افزايش مي‌دهد كه باعث از بين رفتن حشرات و گياهان و به دنبال آن جانوران مانند آهوان و حيوانات بومي منطقه مي‌شود. گفتني است مالچ‌پاشي نفتي در منطقه بيت كوصر كه در تاريخ ۲۰ اسفند ماه با حكم دادستان دشت آزادگان، در پي اعلام جرم يكي از انجمن‌هاي زيست محيطي خوزستان متوقف شده بود، در ۲۵ اسفند گذشته دوباره از سرگيري شده است.  به گزارش ايلنا، علي حسين حسين‌زاده معاون سياسي اجتماعي استاندار خوزستان
۱۸ فروردين در نامه‌اي به رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست، خواستار اعزام هيات كارشناسي براي بررسي طرح مالچ‌پاشي نفتي در خوزستان و توقف اين طرح تا زمان اعلام نتيجه كارشناسان شد. مجلس شوراي اسلامي از سال گذشته عمليات مالچ‌پاشي نفتي را ممنوع و اجراي آن را مشروط به مجوز سازمان حفاظت محيط‌زيست كرد، اما عيسي كلانتري رييس اين سازمان در توافقنامه‌اي با وزارت جهاد كشاورزي، موافقت خود را با ادامه مالچ‌پاشي در منطقه اعلام كرد. پيش از اين عبدالرضا دانايي، معاون اداره كل منابع طبيعي خوزستان گفته بود: «مالچ‌پاشي وظيفه‌اي است كه به عهده ما گذاشته شده و حتي در صورت اعتراض فعالان محيط‌زيست، بايد تعهدات خود را عملي كنيم. امسال ۲ هزار ميليارد ريال اعتبار براي مالچ‌پاشي، بيابان‌زدايي و نهالكاري به اين اداره كل اختصاص داده شده كه برنامه داريم در شهرستان‌هاي شوش، دشت آزادگان و حميديه آن را هزينه كنيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون