• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4622 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين

دو نماينده مجلس از لزوم توجه به اقتصاد در پسا كرونا گفتند

روزگار پُر ابهام پساكرونا

اين روزها درست به همان ميزان اخبار در ارتباط با شيوع هرچه گسترده‌تر ويروس كرونا توجهات را به خود جلب مي‌كند، كارشناسان و تحليلگران مي‌كوشند نسخه‌هاي شفابخشي براي كشورهاي در حال توسعه نظير ايران ارايه كنند، كشورهايي كه اين روزها مشكلات اقتصادي‌شان دوچندان شده و در اين ميان ايران با مشكلي مضاعف در قياس با ساير رقيبان خود مواجه است؛ معضلي به‌نام شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي. در همين راستا عبدالرضا هاشم‌زايي، رييس سني مجلس دهم و نماينده مردم تهران در مجلس در اظهاراتي خواستار توجه ويژه دولت به مساله اقتصاد شده و تاكيد كرده كه «مهم‌ترين چالش پيش روي دولت و كشور در دوران پساكرونا چالش اقتصادي است. در حال حاضر بسياري از شركت‌هاي كوچك و واحدهاي توليدي آسيب ديده‌اند. اين واحدها در ماه‌هاي آينده با مشكلات عديده‌اي مانند بيكاري، ناتواني در پرداخت حقوق و ركود اقتصادي مواجه خواهند بود. تورم در سال گذشته حدود 40 درصد بود و قطعا در سال جاري به 50 درصد مي‌رسد.»
اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از اظهارات خود كه اعتمادآنلاين آن را منتشر كرده، «تعامل با غرب» را يكي از راه‌هاي بهبود شرايط اقتصادي ايران برشمرده و گفته است: «چالش‌ مهم در سال جاري مربوط به مسائل اقتصادي است. من اعتقاد دارم با تعامل با دنياي بين‌الملل و غرب مي‌توانيم مشكلات‌مان را حل كنيم. در حال حاضر ما نمي‌توانيم نفت بفروشيم و پول جابه‌جا كنيم. امريكايي‌ها مي‌گويند دارو تحريم نيست؛ اما ما نمي‌توانيم پول داروها را بدهيم چون سيستم بانكي با ما كار نمي‌كند.» او در بخش ديگري از اظهارات خود با انتقاد از عدم تصويب لوايح در ارتباط با گروه ويژه اقدام گفته است: «در مجلس داد زديم كه ما نبايد به ليست سياه FATF برويم كه در اين صورت براي انتقال پول با كشورهاي دوست مانند روسيه و چين مشكل ايجاد مي‌شود. اما به دلايلي كه من ريشه آن را سياسي مي‌دانم FATF تصويب نشد. در صورتي كه مجلس چند بار اين لايحه را به تصويب رسانده است، اما شوراي نگهبان اين لايحه را رد كرد و در حال حاضر FATF در مجمع تشخيص مانده و اظهارنظري در مورد آن نمي‌شود.»

تعطيلي‌هراسي در ايران
عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رييس فراكسيون اميد و رييس فراكسيون حقوق شهروندي مجلس شوراي اسلامي از ديگر نمايندگاني است كه اين روزها بارها و بارها خواستار توجه ويژه دولت به معيشت و سلامت مردم شده است. او كه ازجمله طراحان طرح تعطيلي يك ماهه كشور به شمار مي‌‌رود، در اظهاراتي كه ايلنا آن را منتشر كرده، به انتقاد از تصميم دولت براي پرداخت وام 12 درصدي به اقشار آسيب‌پذير پرداخته و گفته است: «دولت مي‌خواهد يك ميليون تومان وام ۱۲ درصد به مردم بدهد و بعد از ۴ ماه تنفس آن را پس بگيرد؛ اولا با توجه به درصد وام حدود سه چهارم پول به دست مردم مي‌رسد و مابقي آن به صورت اقساط مي‌شود و قاعدتا دست مردم را نخواهد گرفت، اما در هر صورت اين نقدينگي مانند يك گلوله آتش وارد اقتصاد اين مملكت مي‌شود، در دوران پساكرونا ما تاثيرگذاري اين يك ميليون‌ها را چگونه ديده‌ايم و چگونه مي‌خواهيم آن را جبران كنيم؟ كشور هنوز در همان مرحله تدوين برنامه مداخله‌گري ملي هم نيست و پيش‌بيني نكرده‌ كه نوع مداخلات ما در آينده چگونه تاثيرات خودش را نشان مي‌دهد.»
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي بخش ديگري از اظهارات خود را به دوران پساكرونا اختصاص داده و با انتقاد از بي‌برنامگي‌هاي موجود، تاكيد كرده كه هيچ چشم‌اندازي براي روزهاي پسا‌كرونا در ايران وجود ندارد. او همچنين برخي اقدامات اخير صورت گرفته در ايران ازسوي ستاد ملي مقابله با كرونا را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «با تعطيل كردن كشور مخالف هستيم، اما در كشور «تعطيلي‌هراسي» به وجود آمده است، گويي اگر تعطيل شود چه اتفاقي در كشور مي‌افتد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون