• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4624 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين

خبر

سازمان امور مالياتي ايران سقف معافيت مالياتي را اعلام كرد

معاون سازمان امور مالياتي ايران طي بخشنامه‌اي نحوه محاسبه ماليات حقوق كارمندان را اعلام كرد: درآمد سالانه تا 360 ميليون ريال معاف از ماليات است. در اين بخشنامه به موضوع معافيت سالانه حقوق همچنين نرخ ماليات بر درآمد حقوق سال 1399 وفق مقررات جزء 2 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1399 كل كشور پرداخته شده است.
1- سقف معافيت مالياتي موضوع ماده 84 قانون ماليات‌هاي مستقيم در سال 1399 سالانه مبلغ 000،000،063 ريال تعيين مي‌شود.
2- نرخ ماليات بر كل درآمد كاركنان دولتي و غيردولتي اعم از حقوق و مزاياي فوق‌العاده و كارانه مازاد بر مبلغ مذكور تا يك و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه به نرخ ده درصد (10) و نسبت به مازاد يك و نيم برابر تا دو و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه پانزده درصد (15) و نسبت به مازاد دو و نيم برابر تا چهار برابر آن مشمول ماليات سالانه بيست درصد (20) و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول ماليات بيست و پنج درصد (25) است. اشخاصي كه از معافيت‌هاي مالياتي موضوع تبصره (1) ماده 86 قانون ماليات‌هاي مستقيم بهره‌مند هستند، مشمول معافيت ماده 84 قانون مذكور مطابق مقررات اين جزء نمي‌شوند.
3- حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها با رعايت ماده 5 قانون اصلاح پاره‌اي از مقررات مربوط به پايه حقوق اعضاي هيات علمي آموزشي و پژوهشي شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي مصوب 16/12/1368 با اصلاحات و الحاقات بعدي با رعايت معافيت‌هاي مقرر در قانون ماليات‌هاي مستقيم در سال 1396 مشمول ماليات به نرخ ده درصد (10) خواهد بود.
4- براساس ماده 5 قانون اصلاح پاره‌اي از مقررات مربوط به پايه حقوق اعضاي رسمي هيات علمي آموزشي و پژوهشي شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي از درآمد مشمول ماليات اعضاي هيات علمي موضوع اين قانون با رعايت معافيت‌هاي مقرر در قانون ماليات‌هاي مستقيم حداكثر ده درصد (10) به عنوان ماليات كسر خواهد شد. با توجه به اينكه در جزء (2) بند (الف) تبصره 12 مذكور عبارت «كارانه» خارج از موارد استثنا شده مربوط به حقوق اعضاي هيات علمي به كار رفته است بنابراين كارانه دريافتي توسط اعضاي هيات علمي(با رعايت بخشنامه 200/98518 مورخ 21/11/98 مشمول نرخ 10درصد  نبوده و با توجه به ميزاني كه حقوق و مزاياي اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها، نرخ پلكاني مقرر را پوشش مي‌دهد به نرخ بعدي مشمول ماليات خواهد بود، اعمال مي‌شود. در صورتي كه معافيت مذكور مازاد بر حقوق و مزاياي فوق‌العاده باشد، مازاد مذكور قابل اعمال به كارانه دريافتي اعضاي هيات علمي نيز خواهد بود.
5- با توجه به استثناي احكام تبصره‌هاي 1 و 2 ماده 86 قانون ماليات‌هاي مستقيم و اصلاحات بعدي آن از مقررات جزء 2 بند الف تبصره 12 ياد شده، كليه احكام تبصره‌هاي 1 و 2 ماده واحده قانون اصلاح ماده 86 قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 27/4/1398 (اعم از نرخ و...) مطابق مقررات در سال 1399 كماكان لازم‌الاجراست.


ايران نايب رييس اول گروه ۲۴ صندوق بين‌المللي پول شد

معاون اقتصادي بانك مركزي در جلسه مجازي گروه ۲۴ همچنين اظهار كرد: به دليل تحميل تحريم‌هاي ناعادلانه و يك‌جانبه مالي و تجاري بر ايران، واردات و تامين محصولات پزشكي حياتي و مورد نياز و ساير ملزومات به ‌شدت تحت تاثير قرار گرفته است. پيمان قرباني در جلسه مجازي گروه ۲۴ صندوق بين‌المللي پول گفت: در طول 3 ماه گذشته، شيوع گسترده و جهاني ويروس كوويد ۱۹ جان انسان‌هاي بي‌شماري را روي كره زمين گرفته و علاوه بر تحميل آسيب‌هاي بزرگ انساني، اختلالات شديدي را در اقتصاد جهان به همراه داشته است. ايران نيز با حدود ۷۵ هزار مورد ابتلا به بيماري كوويد۱۹ و نزديك به ۵هزار مرگ ناشي از اين بيماري، شديدترين آسيب را در ميان كشورهاي خاورميانه و گروه ۲۴ متحمل شده است. نماينده نايب رييس گروه ۲۴ صندوق بين‌المللي پول افزود: مقامات ايراني از هيچ تلاشي در جهت نجات زندگي انسان‌ها فروگذار نكرده و با اتخاذ اقدامات مالي، پولي و بودجه‌اي ضربتي، سعي در مديريت خدمات بهداشتي و اضطراري در راستاي مهار مرگ و مير ناشي از اين بيماري و كاهش آثار منفي اقتصادي، اجتماعي و انساني آن به ويژه بر خانوارها و كسب‌وكارهاي آسيب‌پذير داشته‌اند. معاون اقتصادي بانك مركزي همچنين اظهار كرد: به دليل تحميل تحريم‌هاي ناعادلانه و يك‌جانبه مالي و تجاري بر ايران، واردات و تامين محصولات پزشكي حياتي و مورد نياز و ساير ملزومات به ‌شدت تحت تاثير قرار گرفته است. او با اشاره به اينكه پاندمي كوويد۱۹ با هر گونه بحران مشابه قابل قياس نبوده، بيان كرد: به عنوان يك چالش جهاني نيازمند راه‌حلي جهاني است. بديهي است كه تا زمان ريشه‌كن شدن اين بيماري در همه كشورهاي جهان و بازگشت كامل امنيت، هيچ كشوري مصون نخواهد ماند.
معاون اقتصادي بانك مركزي خطاب به رييس جلسه با اشاره به واكنش سريع صندوق بين‌المللي پول و گروه بانك جهاني در قبال اين موقعيت وخيم و ملتهب به‌ خصوص در قالب ارايه بسته اضطراري بانك جهاني و تسهيلات
 RFI، RCF و CCRT صندوق بين‌المللي پول ادامه داد: ما اعتقاد داريم كه در اين مسير، تقويت چارچوب وام‌دهي متعارف صندوق‌ بين‌المللي پول، استفاده از تخصيص حق برداشت مخصوص و تسريع در روند مذاكرات در شانزدهمين دور بررسي عمومي سهميه‌ها مفيد خواهد بود. معاون اقتصادي بانك مركزي افزود: لازم است از يك سو سياست‌گذاران تلاش‌هاي خود را جهت مرتفع كردن چالش‌هاي مربوط به حوزه سلامت و اقتصاد افزايش دهند از سوي ديگر ضروري است كه به منظور ايجاد اطمينان از حصول موفقيت در ريشه‌كني پاندمي كوويد ۱۹ همچنين احياي رشد اقتصاد جهاني، اقدامات و مساعدت‌هاي چندجانبه و هماهنگ به‌ كار گرفته شود. او در پايان خاطرنشان كرد: همان‌گونه كه در بيانيه گروه ۲۴ آمده، لازم است كمك‌هاي مالي و فني حداكثري سازمان‌هاي بين‌المللي و محلي به كشورهاي عضو G۲۴ به شيوه‌اي برابر، عادلانه و به‌ دور از هر گونه تبعيض ارايه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون