• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4625 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۱ فروردين

خبر

قدرداني نخست‌وزير ارمنستان از همكاري تجاري ايران

نخست‌وزير ارمنستان از همكاري تجاري كشورهاي ايران، روسيه و گرجستان براي تسهيل حمل‌ونقل كالاها به ارمنستان در پي شيوع ويروس كروناي جديد در اين كشور قدرداني كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از پايگاه خبري اردو پوينت، نيكول پاشينيان نخست‌وزير ارمنستان از سه كشور روسيه، ايران و گرجستان به خاطر كمك‌هاي‌شان در زمينه سازماندهي به حمل‌ونقل كالاها قدرداني كرده و در اين باره گفت: يكي از جنبه‌هاي مهم بيماري‌ همه‌گير كرونا در ارمنستان اين بود كه در كشور ما هيچ روزي نبود كه قفسه فروشگاه‌ها خالي باشند كه متاسفانه بسياري از كشورها با آن مواجه بودند. از اين بابت، از بازرگانان و شركاي‌مان در كشورهاي گرجستان، روسيه و ايران كه تمام تلاش‌شان را براي بهترين شكل ممكن نقل‌وانتقال محموله‌ها به ارمنستان كردند، تشكر و قدرداني مي‌كنم.


پمپئو به دنبال تمديد تحريم تسليحاتي ايران

«مايك پمپئو»، وزير امور خارجه امريكا از شوراي امنيت سازمان ملل خواست كه تحريم تسليحاتي ايران را تمديد كند. وي در سخناني گفت: «قبل از آنكه خاورميانه وارد مسابقه تسليحاتي جديدي شود، شوراي امنيت تحريم تسليحاتي ايران را تمديد كند.» وزير خارجه امريكا اوايل اسفندماه نيز در جلسه كميته امور خارجي مجلس نمايندگان امريكا گفت كه امريكا از جامعه ملل خواهد خواست تحريم‌هاي سازمان ملل براي جلوگيري از فروش تسليحات متعارف به ايران را تمديد كند. به گزارش فارس، طبق يكي از بندهاي قطعنامه ۲۲۳۱ كه از سال ۲۰۱۶ ميلادي اجرايي شد، ايران تا پنج سال از خريد تسليحات تهاجمي منع شده است. اين بند از قطعنامه در اكتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضي مي‌شود و پس از آن ايران اين امكان را خواهد داشت كه از كشورهاي خارجي جنگ‌افزار بخرد. مقام‌هاي امريكايي بارها ضمن ابراز نگراني از لغو تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران خواستار جلوگيري از اين مساله شده‌اند. پيش از اين «ولاديمير ارماكوف»، مدير اداره كنترل تسليحاتي و عدم اشاعه وزارت خارجه روسيه تاكيد كرد كه تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران موقت هستند و اكتبر ۲۰۲۰ منقضي مي‌شوند. ولاديمير ارماكوف در مصاحبه با اسپوتنيك گفت: «من مي‌توانم به شما اطمينان بدهم كه هيچ رايزني و بحث رسمي درباره بازنگري كردن در قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل وجود ندارد، نه در شوراي امنيت و نه در هيچ جايگاه ديگر».


شوخي تلخ

«حمد بن جاسم آل ثاني»، نخست‌وزير پيشين قطر به طرح پيشنهادي ايجاد يك شبكه ايمن غذايي ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس واكنش نشان داد و آن را يك شوخي تلخ توصيف كرد. وي طي پستي در توييتر نوشت: خبر پيشنهاد ايجاد يك شبكه ايمن غذايي ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري را خواندم. اما نفهميدم چگونه ما در قطر سهم خود از مواد غذايي را ارسال يا دريافت خواهيم كرد. آيا اين امر از طريق عمان يا كويت ميسر خواهد شد يا به‌طور مستقيم خواهد بود. حمد بن جاسم افزود: «اين خبر مضحك و در عين حال گريه‌دار است و فاقد كمترين احترام به ذهنيت خليج [فارس] براي داشتن اعتبار است. با اين وجود من در تلاش‌هاي كشور برادر، كويت كه تاسيس شوراي همكاري خليج‌فارس در ابتدا با پيشنهاد آن بوده، شك ندارم و مي‌دانم كه اين پيشنهاد [ايجاد شبكه ايمن غذايي)، اميد و خوش‌بيني به همراه دارد.» در ادامه اين پست آمده است: «قطر پيش‌تر، ايده ايجاد انبار مواد دارويي و بومي‌سازي صنعت داروسازي را در كشورهاي عضو شوراي همكاري مطرح كرده بود، اما اينها همگي روياهايي بودند كه با بحران محاصره قطر كه به زودي سومين سالروز آن فرا مي‌رسد، خاموش شد.» چندي پيش در نشست فوق‌العاده وزيران تجارت و صنعت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس كه به صورت ويديوكنفرانس برگزار شد، كويت پيشنهاد داد تا شبكه يكپارچه و ايمن غذايي با هدف تامين و امنيت غذايي براي كشورهاي عضو شوراي همكاري ايجاد شود. «خالد الروضان»، وزير تجارت و صنعت كويت پس از اين نشست گفت كه اين وزراي مذكور در حال بررسي فني اين پيشنهادند.


خروج بخشي از نيروهاي سيا از افغانستان

نيويورك‌تايمز در گزارشي به نقل از چند مقام ارشد امريكايي نوشت: واشنگتن به دنبال تلاش براي برقراري صلح و كاهش خشونت بخشي از نيروهاي اطلاعاتي خود را از افغانستان خارج مي‌كند. براساس اين گزارش، رهبران طالبان در حين مذاكرات خواهان كاهش نيروهاي اطلاعاتي امريكا همزمان با خروج نظاميان اين كشور شده بودند، موضوعي كه تاكنون واشنگتن در مقابل آن مقاومت كرده بود. اين روزنامه امريكايي با بيان اينكه نيروهاي سازمان جاسوسي امريكا (سيا) بيشترين حضور را در خارج از امريكا در افغانستان دارند، افزود: اين در حالي است كه پيش از اين ترامپ اعلام كرده بود همزمان با كاهش نيروهاي امريكايي در افغانستان، نيروهاي اطلاعاتي در اين كشور و براي رصد تروريست‌ها افزايش خواهند يافت. سازمان سيا كه در نقاط مختلف افغانستان فعاليت مي‌كند مدعي مشاوره به گروه‌هاي شبه‌نظامي براي مقابله با القاعده است در حالي كه گروه‌هاي سازمان حقوق بشر اعلام كرد نيروهاي سيا در عمليات خود دست به اعمال ضدبشري و كشتار مردم افغانستان مي‌زنند.نيويورك‌تايمز در ادامه تاكيد كرد: با توجه به تصميم ترامپ براي خروج نظاميان و آغاز كاهش تعداد آنها حتي پيش از اعلام رسمي توافقنامه صلح، خروج بخشي از نيروهاي سازمان سيا به عنوان ابزاري براي قانع كردن طالبان به توافق صلح استفاده شده است. به نوشته اين روزنامه امريكايي، به نظر مي‌رسد هدف اصلي طالبان از فشار آوردن به واشنگتن براي كاهش تعداد نيروهاي سيا، حفظ درآمد اين گروه‌ها كه از منابع غيرقانوني از جمله فروش مواد مخدر است، بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون