• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4626 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ ارديبهشت

«اعتماد» از جزييات حضور عادل آذر در نشست قاليباف و جلسه منتخبين مجلس يازدهم گزارش مي‌دهد

تقلا براي رياست

از ميان قاليباف، ميرسليم، نيكزاد و زاكاني 3 نفر برنامه خود براي رياست را به منتخبان پارلمان يازدهم ارايه كرده‌اند

بحث درباره ديوان محاسبات اين روزها داغ است و عادل آذر در مقام رياست اين بازوي نظارتي مجلس شوراي اسلامي با گزارشي در صحن علني قوه مقننه كه از رييس‌جمهوري و مديركل بانك مركزي گرفته تا سازمان برنامه و بودجه و نمايندگان مجلس به آن واكنش نشان داده‌‌اند و در مركز توجه قرار گرفته است.اين گزارش پيش از آنكه به نمايندگان دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه حالا در آخرين ‌ماه حضور خود در پارلمان قرار گرفته‌اند، تقديم شود به ‌صورت محرمانه براي حسن روحاني، رييس‌جمهوري، علي لاريجاني، رييس قوه مقننه و سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه به عنوان روساي قواي سه‌گانه ارسال شده است.

جنجال‌ها و حواشي اين روزهاي ديوان محاسبات اما از قرار معلوم پايان ندارد تا جايي كه روز گذشته خبرگزاري‌هاي اصولگراي فارس و تسنيم، خبر از برگزاري نشستي مشترك ميان منتخبان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي با رييس ديوان محاسبات دادند. در همين راستا محسن پيرهادي، منتخب مردم تهران براي حضور در پارلمان يازدهم در اظهاراتي كه تسنيم آن را منتشر كرده، تاكيد داشته نشست ميان منتخبان پارلمان آينده پس از ارايه گزارش رييس ديوان محاسبات به نمايندگان مجلس دهم با او، آن هم در صحن علني صورت گرفته و در جريان آن منتخبان مجلس يازدهم نقطه‌ نظرات خود درباره گزارش ديوان محاسبات را به گوش عادل آذر رسانده‌اند. فارس اما تاكيد كرده كه اين نشست در دانشگاه اميركبير صورت گرفته و پس از آن نيز نشستي مجازي با حضور منتخبان مجلس يازدهم برگزار شده است.

 

اول «قاليباف»؛ آن‌گاه «آقاتهراني»!

با اين حساب و با اتكا به اخباري كه خبرگزاري‌هاي فارس و تسنيم منتشر كرده‌اند به نظر مي‌رسد نشست ميان رييس ديوان محاسبات با تعداد قابل ‌توجهي از منتخبان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در دانشگاه اميركبير برگزار شده باشد؛ حال آنكه عملا چنين نيست. پيگيري‌هاي خبرنگار اعتماد حاكي از آن است كه در جريان نشست دانشگاه اميركبير با رييس ديوان محاسبات نه‌ تنها اكثريت نمايندگان حاضر نبوده‌اند بلكه حاضران فقط از منتخبان يك حوزه انتخابيه بوده‌اند؛ چنانكه فرهاد بشيري، منتخب مردم پاكدشت براي حضور در پارلمان آينده كه از معدود اصلاح‌طلبان دوره يازدهم هم به شمار مي‌رود، صراحتا به «اعتماد» گفت كه از او دعوتي براي حضور در نشست دانشگاه اميركبير به عمل نيامده است. در همين راستا سميه رفيعي، منتخب تهران براي دوره يازدهم با تاييد اين اظهارات به «اعتماد» گفت كه «تا آنجا كه به چشمش آمده در جريان اين نشست فقط منتخبان تهران حاضر بوده‌اند.»

علاوه بر اينها رفيعي در جريان گفت‌وگوي خود با «اعتماد» تاكيد كرد كه نشست دانشگاه اميركبير با رييس ديوان محاسبات به همت «اقبال شاكري» برگزار شده است. شاكري با توجه به حضورش در چهارمين دوره شوراي شهر تهران ازجمله افراد نزديك به محمدباقر قاليباف در ليست تهران به شمار مي‌رود، نزديكي كه با اتكا به اظهارات شاكري پس از انتخابات و تاكيدش بر «خاصيت انجام كارهاي بزرگ توسط قاليباف» در پارلمان نيز ادامه خواهد داشت و اين يعني احتمالا نشست برگزار شده در دانشگاه اميركبير با اهداف شهردار اسبق تهران و يارانش براي رياست مجلس و كرسي‌هاي حساس پارلمان در يك راستا قرار دارد. ظاهرا پس از اين نشست ساعت 9 جمعه شب، مورخ بيست و نهم فروردين ماه در نشست «مجلس مجازي» كه مديريت آن برعهده «مرتضي آقاتهراني» بوده گزارش ديوان محاسبات پيرامون تفريغ بودجه سال 97 ارايه مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته است.

درست است كه مجلس يازدهمي‌ها به لطف شيوع كرونا و فتوحات روزافزون اين ويروس در ايران در قياس با مجلس دهمي‌ها چندان موفق به برگزاري نشست براي تعيين تكليف كرسي‌هاي پارلمان نشده‌اند و حضور كمرنگ‌تري در اخبار روزانه ايران دارند از اين‌‌رو حضور رييس ديوان محاسبات مجلس ابتدا در نشست برگزار شده توسط يكي از نزديكان قاليباف سپس حضورش در جلسه مجازي كه پيش‌تر و در جريان گزارش «گعده‌هاي شبانه» به ذكر جزييات مفصلي از آن پرداخته‌ايم، مي‌تواند معنادار باشد. با اين حال و به‌‌رغم عدم بيان موضوع رياست ديوان محاسبات در مجلس يازدهم سازوكار انتخاب رييس اين ديوان براساس آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي است. افراد شايسته براي رياست ديوان محاسبات ابتدا از سوي اعضاي كميسيون برنامه و بودجه طي گزارشي به هيات رييسه و صحن علني مجلس معرفي شده سپس نمايندگان از ميان گزينه‌ها با آراي خود يك نفر را براي رياست انتخاب مي‌كنند.

يازدهمي‌ها مقدم بر دهمي‌ها!

علاوه برا آنچه گفته شد امروز نكته قابل ‌توجه ديگري نيز از سوي منتخبان مجلس يازدهم در همين راستا بيان شده است. روز گذشته اكبر رنجبرزاده، عضو هيات رييسه مجلس و مهرداد لاهوتي، عضو كميسيون برنامه و بودجه در اظهاراتي جداگانه به «اعتماد» گفته بودند كه ديوان محاسبات تا پيش از نشست برگزار شده در صحن علني مجلس، گزارشي درباره تفريغ بودجه به نمايندگان مجلس دهم ارايه نكرده است؛ حتي لاهوتي در همين راستا از كم‌كاري‌هاي هيات رييسه مجلس نيز سخن گفت ولي رنجبرزاده تاكيد كرد كه مطالب بيان شده از سوي رييس ديوان محاسبات در صحن مجلس به معناي ارايه گزارش به نمايندگان است.بدين‌ترتيب و با اتكا به اين اظهارات و البته گفته‌هاي ساير نمايندگان به نظر مي‌رسد هيچ گزارشي تا قبل از نشست بيستم و ششم فروردين ‌ماه به نمايندگان مجلس تقديم نشده است؛ حال آنكه براساس اظهارات سميه رفيعي، منتخب مجلس يازدهم «خلاصه گزارش تفريغ بودجه سال 97» پيش از اين تاريخ به منتخبان مجلس يازدهم تقديم شده است. اين منتخب تهران در همين راستا به «اعتماد» گفت كه «پيش از نشست برگزار شده در دانشگاه اميركبير، خلاصه گزارش تفريغ بودجه در اواسط فروردين ‌ماه به منتخبان تقديم شده بود و در اين نشست فقط توضيحاتي درباره آن ارايه شد و فرصتي براي گفت‌وگو و تبادل نظر وجود نداشت.» او در پاسخ به اين پرسش كه چطور پيش از آنكه گزارش به نمايندگان مجلس تقديم شود به منتخبان مجلس يازدهم تقديم شده، بيان كرد كه «اطلاعي از اين مساله ندارد و نمي‌دانسته اين اتفاق رخ داده است.»

با تمام اين تفاسير بايد ديد، سرنوشت ديوان محاسبات با آغاز به كار مجلس آينده چطور خواهد بود ولي در اين ميان موضوع رياست مجلس و جدال‌هاي پنهان اصولگرايان بر سر قدرتمندترين كرسي پارلمان همچنان موضوعي حائز اهميت است.

پيش از اين پروين صالحي، منتخب اصفهان به «اعتماد» گفته بود كه «محمدباقر قاليباف، مصطفي ميرسليم، علي نيكزاد و عليرضا زاكاني» از مهم‌ترين خواهانان كرسي رياست مجلس به شمار مي‌روند ولي برخي اخبار تاييد نشده از تلاش‌هاي فريدون عباسي، رييس سازمان انرژي اتمي در دوران رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد و منتخب فعلي مردم كازرون براي مجلس يازدهم براي تصاحب كرسي رياست مجلس حكايت داشت و اين يعني رقيبي جديد براي قاليباف. در همين راستا پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد از پيغام قاليباف و نزديكانش به عباسي براي «پرهيز از رقابت با شهردار اسبق تهران بر سر كرسي رياست» به ازاي «رياست كميسيون انرژي» حكايت دارد. در همين راستا زهره‌سادات لاجوردي، منتخب تهران به «اعتماد» گفته است كه «رايزني ميان آقايان مدعي براي كرسي رياست مجلس آغاز شده است» و اين يعني اصولگرايان در تب و تابند تا به فرمولي براي تقسيم عادلانه قدرت در پارلمان آينده دست يابند.

بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد، رقابت اصلي ميان مثلث قاليباف، زاكاني و نيكزاد باشد و منتخبان مجلس آينده بايد بين اين افراد، رييس بهارستان را انتخابات كنند.

در همين راستا رفيعي به «اعتماد» گفت كه«از ميان 4 فردي كه خود را براي رياست مجلس آماده مي‌كنند 3 نفر از آنان برنامه‌هاي خود براي رياست مجلس را نه به صورت كتبي بلكه به طريق ديگري به منتخبان مجلس يازدهم ارايه كرده‌اند.» اين منتخب تهران حاضر به ذكر نام اين 3 تن نشد ولي شنيده‌هاي خبرنگار اعتماد حاكي از آن است كه اين 3 تن همان مثلث نيل به كرسي رياست مجلس است؛ مثلثي كه يكي روي حمايت نواصولگرايان و جوانان حساب ويژه‌اي باز كرده، يكي روي حمايت پايداري‌ها و ديگري روي حمايت ياران محمود احمدي‌نژاد كه اين روزها بدون سروصدا و به دور از هر گونه هياهوي رسانه‌اي، جلسات خود را تحت عنوان «جبهه خدمت» به‌ طور منظم برگزار مي‌كنند. جلساتي كه آخرين آن هفته گذشته برگزار شده تا عملا بتوان از اين فراكسيون به عنوان يكي از فراكسيون‌هاي تعيين‌كننده قدرت در پارلمان آينده نام برد، فراكسيوني كه شايد توان رساندن نيكزاد به كرسي رياست را نداشته باشد ولي مي‌تواند با ائتلاف نانوشته‌اش با ياران قاليباف يا آقاتهراني، كفه ترازو را به سمت آنان سنگين كند و اين يعني احتمالا احمدي‌نژادي‌ها هم در كرسي نايب‌‌رييسي و هم در رياست كميسيون‌ها به دنبال سهم خود خواهند بود، سهمي پررنگ و البته قابل ‌اعتماد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها