• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4626 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ ارديبهشت

حكايت دونالد ترامپ و دروغ‌هاي دنباله‌دارش

صدف فاطمي

 

خبر رسيد كه «دونالد ترامپ در ۱۱۷۰ روز كاري گذشته به عنوان رييس‌جمهور، ۱۸ هزار دروغ يا ادعاي گمراه‌كننده بيان كرده كه به‌طور ميانگين ۱۵ دروغ در هر روز مي‌شود.» واشنگتن‌پست خبر را اعلام كرده بود و در تكميلش هم نمونه‌هايي از اين دروغ‌هاي بزرگ را پشت‌سر هم چيده بود تا گواهي بر ادعايش باشند. مثلا با اشاره به وضعيت اقتصادي امريكا نوشت، در حالي كه ميليون‌ها امريكايي به‌طور ناگهاني بيكار شده‌اند و هيچ دستمزدي ندارند، ادعاي رييس‌جمهور در زمينه «رونق اقتصادي» به‌شدت منسوخ شده و از مد افتاده است. آن طرف پاي دروغ‌هاي ترامپ در زمينه امور مهاجرتي و ساخت ديوار مرزي با مكزيك را وسط آورد و اعلام كرد كه ترامپ بارها به دروغ مدعي پرداخت پول ساخت ديوار مرزي از سوي مكزيك شده، در حالي كه مجبور شد براي تاخير ايجاد شده بر ساخت اين پروژه و جهت تامين بودجه به خزانه‌داري فشار وارد كند. حالا هم براي توجيه كوتاهي‌هايش در اين زمينه دستاويز ويروس كرونا شده است. واشنگتن‌پست مي‌نويسد، چيزي حدود ۲۰درصد دروغ‌ها و سخنان گمراه‌كننده ترامپ از طريق صفحه شخصي‌اش در توييتر منتشر مي‌شود. اين روزنامه همچنين نوشته كه آمار اعلام شده تنها تا پايان روز سوم آوريل است و با شناختي كه حالا دنيا از ترامپ دارد، قابل‌ پيش‌بيني است كه اين عدد تا امروز بيشتر هم شده باشد. واشنگتن‌پست دليل اصلي افزايش ادعاهاي دروغين و گمراه‌كننده ترامپ در سال گذشته را ناشي از عصبانيت او به دليل فاش شدن تماس تلفني‌اش با رييس‌جمهور اوكراين مي‌داند. ترامپ در اين تماس تلفني از رييس‌جمهور اوكراين خواسته تحقيقاتي در رابطه با جو بايدن، معاون رييس‌جمهور سابق و رقيب احتمالي او در انتخابات ۲۰۲۰ انجام دهد.  از آن طرف شبكه خبري سي‌ان‌ان هم اعلام كرده كه رييس‌جمهور امريكا در طول يك هفته ۷۸ ادعاي نادرست مطرح كرده كه چند مورد آن مربوط به ايران بوده است. 

انتخابات،ايميل‌هاي هك ‌شده 
و چند داستان ديگر
داستان دروغگويي‌هاي ترامپ اما ريشه‌اي‌تر از قصه‌هاي امروز و ديروز است. ترامپ از همان روزي كه نامش در كارزار رقابتي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا مطرح شد، بوي دروغ مي‌داد. 
همان روزها بسياري از رسانه‌ها كارشكني‌هاي ترامپ عليه رقيب دموكراتش را در بوق كردند و بعد هم كه كاشف به عمل آمد ترامپ با كمك شركت كمبريج آناليتيكا و بهره‌گيري از داده‌هاي شخصي ميليون‌ها كاربر فيس‌بوك، نتايج انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ امريكا را به نفع خودش تمام كرده است. درنهايت هم كه بعدا موضوعي با عنوان هك ايميل‌هاي هيلاري كلينتون روي ميز آمد و ترامپ يك بار ديگر متهم شد. هر چند آن روزها ترامپ و‌ دار و دسته‌اش سعي كردند به هر شكلي كه هست موضوع مهم هك شدن اين ايميل‌ها در هاله‌اي از شك و ابهام باقي ماند، اما بالاخره با دادگاهي شدن مايكل كوهن، وكيل سابق دونالد ترامپ ورق برگشت و داستان شكل ديگري گرفت.  حالا چيزي نزديك به يك سال از رويارويي مايكل كوهن با نمايندگان كنگره مي‌گذرد. در جلسه‌اي كه تشكيل شد، كوهن با صراحت گفت كه آقاي ترامپ از موضوع هك ايميل‌هاي هيلاري كلينتون در جريان كارزار انتخاباتي سال ۲۰۱۶ خبر داشته و به او فهمانده بوده كه بايد به كنگره و بازپرسان دروغ بگويد. درز كردن اين ايميل‌ها ضربه سختي براي كلينتون، رقيب دموكرات ترامپ بود كه درنهايت هم منجر به شكست كلينتون در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ شد. ترامپ اما اين اتهام را بارها رد كرده و حتي زماني‌ كه حرف‌هاي كوهن در برابر نمايندگان كوهن رسانه‌اي شد، توييتي با اين مضمون نوشت كه كوهن مجوز وكالتش را به خاطر دروغ و تخلف از دست داده و كارهاي بدي كرده كه به ترامپ ربطي نداشته و او را متهم به دروغگويي براي كاهش دوران زندانش كرد. كوهن در پاسخ به تمامي انتقادهاي وارده از سوي جمهوري‌خواهان گفت، مسووليت جرايمي كه مرتكب شده را مي‌پذيرد اما مي‌خواهد به مردم امريكا از حقايق پيرامون ترامپ در ۱۰ سالي كه وكيل و كارچاق‌كن او بوده خبر دهد. 

نوبت كوويد۱۹
آخرين خبرها حالا حاكي از اين است كه دونالد ترامپ قصور و ناكارآمدي دولتش در مواجهه با شيوع ويروس كرونا را به گردن سازمان جهاني بهداشت انداخته. او اعلام كرده كه سازمان جهاني بهداشت با چين در پنهان‌كاري درخصوص آمار واقعي مبتلايان ويروس كوويد۱۹دست داشته و كمك‌هاي مالي اين كشور به اين نهاد بين‌المللي را به حالت تعليق در مي‌آورد. به گفته واشنگتن‌پست، مطرح كردن چنين ادعاهايي از سوي ترامپ اتفاق تازه و عجيب و غريبي نيست، چراكه او عادت دارد بهانه‌اي براي ناكارآمدي‌هايش پيدا كند.  اينها اما اولين و آخرين حكايت‌هايي نيستند كه كلمات مشترك دروغ و ترامپ را به يدك مي‌كشند. داستان دروغگويي‌هاي ناتمام ترامپ فعلا ادامه دارد و در روزهاي نزديك به انتخابات ۲۰۲۰ و با افزايش استرس‌هاي ناشي از حضور در كارزار انتخاباتي معلوم نيست چه ابعاد ديگري هم پيدا كند. خيلي‌ها مي‌گويند دونالد ترامپ از بدنامي لذت مي‌برد و به همين دليل است كه بي‌پروا دروغ مي‌گويد و هيچ ابايي هم ندارد كه دروغ‌هايش فاش شود و ناسزاهايي روانه‌اش كنند. 
اين همان چيزي است كه جاستين فرانك، استاد روانپزشكي باليني دانشگاه جورج واشنگتن در گفت‌وگو با گاردين اين‌طور عنوانش كرد: «بزرگ شدن زير سقف خانه‌اي كه مادري در آن حضور نداشت و به جاي آن پدري مستند سكاندار زندگي بود، دونالد ترامپ را همين آدمي كرده كه امروز مي‌بينيم؛ فردي با روحيات به‌شدت كودكانه، پُر سر و صدا و البته بسيار نامناسب براي يك پست دولتي يا حتي دفتري.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها