• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4626 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ ارديبهشت

يك انتقاد و يك درخواست محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران:

آمار كرونا در پايتخت به صورت مجزا اعلام شود

رييس شوراي شهر تهران در خصوص ايجاد موج جديد بيماري كرونا با رفع محدوديت‌ها هشدار داد و به اجراي فاصله‌گذاري هوشمند در عين شروع به كار اصناف و تاثير آن بر حمل و نقل عمومي انتقاد كرد. محسن هاشمي در ابتداي جلسه علني اخير شوراي شهر تهران با بيان اينكه دو ماه از اعلام ورود پاندمي كرونا به كشور مي‌گذرد و همه بخش‌ها تحت تاثير قرار گرفته‌اند، گفت: مديريت شهري تهران نيز از اين موضوع بي‌تاثير نبوده و به‌شدت دچار بحران كمبود نقدينگي شده است. او با بيان اينكه براساس بودجه سال ۱۳۹۹ براي اداره شهر تهران ماهانه 3هزار ميليارد تومان منابع لازم داريم، اظهار كرد: تنها براي هزينه‌هاي جاري و ضروري شهر بايد ماهانه 2هزار ميليارد تومان داشته باشيم و اين به معناي كسري بودجه ۵۰ درصدي نقد شهرداري براي نگه‌داشت ضروري شهر خواهد بود. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه طي سه سال گذشته هزينه‌هاي جاري نگه‌داشت شهر افزايش قابل‌توجهي پيدا نكرده، اما با وجود تورم بيش از ۱۰۰ درصدي حتي هزينه‌ها كاهش يافته است، اظهار كرد: ديگر امكان كاهش جدي در هزينه‌هاي جاري نگه‌داشت شهر وجود ندارد و بايد در مورد بار مالي ايجاد شده براي مديريت شهري در ستاد ملي كرونا تصميماتي اتخاذ شود. هاشمي با بيان اينكه بسياري از تصميمات ستاد ملي كرونا، بار مالي براي شهرداري ايجاد كرده، ادامه داد: تداوم فعاليت سيستم حمل و نقل عمومي و فعاليت ادارات و غيره وابسته به شهرداري با دو سوم كاركنان و تمديد فرصت پرداخت عوارض و منابع توسط شهروندان توازن منابع و هزينه‌هاي مديريت شهري را به‌هم مي‌زند و در اين شرايط برخي از انتظارات به حق شهروندان از مديريت شهري از جمله كاهش ازدحام در حمل و نقل مستلزم انجام سرمايه‌گذاري‌هاي ضروري است كه در اين شرايط خاص دولت بايد با تامين مالي به تعهدات خود عمل كند.
رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه اعضاي شوراي شهر نگران عادي شدن شرايط كرونا براساس آمار رسمي ارايه شده از سوي وزارت بهداشت هستند، گفت: متاسفانه اين نگراني با پاسخ نه چندان مهربانانه سخنگوي وزارت بهداشت مواجه شد كه ان‌شاءالله جبران كنند.
هاشمي همچنين به برآوردهاي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و افزود: نظرات متخصصان نشان مي‌دهد آمار ابتلا به كرونا در كشور بسيار بيشتر از عدد اعلام شده رسمي است كه اين تفاوت‌ها دلايل گوناگوني از جمله تأخير در اعلام ورود كرونا به كشور و عدم محاسبه قربانيان قبل از آن، عدم وجود امكان تست كافي در كشور و عنوان كردن نام ساير بيماري‌ها نظير اختلال تنفسي و شبه‌كرونا به عنوان كرونا بوده است كه اين اختلاف به صورت كلي مورد تاييد وزارت بهداشت نيز قرار دارد، اما ما از مسوولان مربوطه انتظار داريم كه با عدم شتابزدگي در رفع محدوديت‌هاي ايجاد شده، دستاورد رعايت دو ماه گذشته شهروندان را با خطر مواجه نكنند و موجب ايجاد موج جديد بيماري كرونا را فراهم نكنند. رييس شوراي شهر تهران ادامه داد: از مسوولان تقاضا مي‌شود كه آمار استان يا شهر تهران را به صورت جداگانه اعلام كنند، چرا كه تهران به عنوان پايتخت كشور مبداء و مقصد بسياري از سفرها است و اين رفت و آمدها مي‌تواند موجب انتشار دوباره ويروس كرونا شود. در همين حال و براساس گزارش ايسنا رييس شوراي شهر تهران در انتقادي به شيوه مديريت وضعيت فاصله‌گذاري هوشمند گفت: طرح فاصله‌گذاري اجتماعي در حمل و نقل با افزايش فعاليت اصناف، معنا ندارد. محسن هاشمي با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص جلسه هم‌انديشي اعضاي شوراي شهر كه با حضور شهردار تهران برگزار شد، گفت: در اين جلسه اعضاي شوراي شهر دغدغه‌هاي خود را در خصوص وضعيت درآمدي شهرداري تهران بيان كردند. او با بيان اينكه به دليل كاهش صدور پروانه، كاهش عوارض ماليات بر ارزش افزوده و همچنين برخي تصميمات ستاد ملي كرونا درآمدهاي همه شهرداري‌ها از جمله تهران كاهش يافته است، اظهار كرد: اين در حالي است كه برخي تصميمات دولت و شوراي كار همچون افزايش حقوق و همچنين تورم موجود سبب شده كه هزينه‌هاي شهرداري‌ها نيز افزايش يابد كه به همين دليل از شهردار تهران خواستيم اين موضوعات را جدي‌تر در هيات دولت و وزارت كشور پيگيري كند تا اگر خواستند كمكي به شهرها كنند به تهران نيز كمك كنند. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه شهرداري نيز پيشنهاداتي را آماده كرده بود تا در داخل اين مجموعه نيز برخي درآمدها افزايش يابد، ادامه داد: پيشنهاداتي همچون استفاده از ظرفيت مردمي و افزايش اختيارات شهرداران مناطق در اين مجموعه مطرح شد كه شوراي شهر نيز قول مساعد براي همكاري داده است. وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري به استفاده از ظرفيت مردم در حل مشكلات تاكيد دارد، گفت: دو سازمان فرهنگي و هنري و معاونت فرهنگي و اجتماعي اين روزها به دليل حذف اجتماعات و برنامه‌هاي جمعي، اقدامات‌شان خوابيده است و لازم است كه بخش زيادي از برنامه‌هاي خود را صرف افزايش استفاده از ظرفيت مردمي كنند. هاشمي در خصوص افزايش تعداد مسافران شبكه حمل و نقل عمومي با بيان اينكه اگر تعداد مسافران از اين حد فعلي عبور كند، ديگر فاصله‌گذاري اجتماعي معنا ندارد، اظهار كرد: اصناف كم‌كم وارد ميدان مي‌شوند و به فعاليت خود ادامه مي‌دهند كه خود به خود تعداد مسافران شبكه حمل و نقل عمومي را افزايش مي‌دهد و ديديد كه تعداد مسافران مترو از حدود 100 هزار نفر به 400 هزار نفر رسيد و ما تقريبا به شرايط اسفندماه نزديك مي‌شويم و اگر كسب‌وكارها فعاليت‌شان ادامه داشته باشد به همان شرايط قبل از كرونا مي‌رسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها