• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4628 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت

نتانياهو و گانتز براي تشكيل كابينه فراگير توافق كردند

تقسيم پست نخست‌وزيري

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و بني گانتز، رييس ائتلاف آبي و سفيد توافقي براي تشكيل كابينه فراگير امضا كرده‌اند. پيش از اين روزنامه صهيونيستي هاآرتص از احتمال امضاي توافق ميان نتانياهو و گانتز خبر داده و به برخي از مفاد توافق ميان آنها اشاره كرده بود. به گزارش خبرگزاري فارس، اين روزنامه نوشت نمايندگان دو حزب بعد از امضاي اين توافقنامه پيشبرد قانوني را كه خواستار چرخشي شدن نخست‌وزيري ميان نتانياهو و گانتز است، آغاز خواهند كرد. در اين توافق تصريح شده نتانياهو ابتدا سمت نخست‌وزيري را در دست خواهد گرفت و پس از مدتي استعفا خواهد كرد تا گانتز جانشين او شود. حزب ليكود بعد از امضاي اين توافقنامه، توافقنامه‌هاي ديگري با ساير جناح‌هاي راست‌گرا امضا كرده و خواستار پيشبرد اين طرح نخست‌وزيري چرخشي در كنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) خواهد شد.
هفته گذشته رييس رژيم صهيونيستي به بني گانتز اطلاع داد پس از ناكامي او در رسيدن به توافق براي تشكيل كابينه فراگير اين وظيفه را به كنست محول مي‌كند. با اين اقدام، هر يك از قانونگذاران پارلمان كه ظرف ۲۱ روز آينده بتوانند ۶۱ امضا از كنست جمع‌آوري كنند، مي‌توانند ائتلاف تشكيل دهند. در صورتي كه قانونگذاري در اين امر موفق شود كنست منحل خواهد شد و ظرف ۹۰ روز انتخابات ديگري برگزار مي‌شود. ساير رسانه‌هاي صهيونيستي گزارش داده‌اند نتانياهو براي ۱۸ ماه و بني گانتز هم براي ۱۸ ماه نخست‌وزير خواهند بود. گانتز و نتانياهو كه در سه انتخابات فلسطين اشغالي در سال گذشته رقابت تنگاتنگي داشتند از يك ماه پيش مذاكراتي را براي تشكيل كابينه فراگير آغاز كرده‌اند. 
از جمله ديگر مسائل مهم حول اين انتخابات اين است كه نتانياهو رسما در سه پرونده قضايي به ارتشا، كلاهبرداري و خيانت در امانت متهم شده و محاكمه او قرار است از روز ۲۴ ماه مه ‌آغاز شود. رسيدگي به پرونده او به دليل شيوع ويروس كرونا در فلسطين اشغالي فعلا متوقف شده است. 
پيش‌تر «آويگدور ليبرمن»، وزير جنگ پيشين رژيم صهيونيستي و رييس كنوني حزب «اسراييل بيتُنا» در پيامي به گانتز گفته بود كه نتانياهو فقط به دنبال وقت‌كشي است و با او توافق نخواهد كرد. ليبرمن همچنين از گانتز خواسته بود كه هر چه سريع‌تر مقدمات براي تصويب طرح ممنوعيت نخست‌وزيري نتانياهو را فراهم كند. مذاكرات دو حزب ليكود و آبي‌وسفيد به دليل درخواست نتانياهو براي تصويب قانوني كه مانع بركناري او از نخست‌وزيري توسط ديوان عالي رژيم صهيونيستي شود، به بن‌بست خورده بود. رسانه‌هاي صهيونيستي گزارش داده‌اند نتانياهو و گانتز در توافق جديد موافقت كرده‌اند كه نتانياهو در كميته انتصابات قضايي از حق وتو برخوردار شود. 
ديگر مفاد توافق ميان دو طرف اين است كه بني گانتز در ابتدا وزير جنگ خواهد بود و اشكنازي به عنوان وزير خارجه منصوب خواهد شد. دادستاني كل رژيم صهيونيستي حدود يك ماه و نيم قبل، كيفرخواست نتانياهو را به دادگاه قدس اشغالي تقديم كرده و او به اولين نخست‌وزير تاريخ رژيم جعلي صهيونيستي تبديل شد كه در زمان اشتغال به اين سمت در يك محكمه قضايي به جرايم ارتشا، كلاهبرداري و خيانت در امانت متهم شده است. پليس رژيم صهيونيستي سه پرونده درخصوص فساد دولتي و مالي عليه نخست‌وزير خود تشكيل داده و طي سه سال اخير از منابع مختلفي شامل دستياران و وزيران پيشين كابينه، بازجويي كرده است.
«ايهود باراك»، نخست‌وزير اسبق رژيم صهيونيستي، در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي فيس‌بوك توافق ميان «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و «بني گانتز» رهبر ائتلاف آبي‌وسفيد بر سر تشكيل كابينه فراگير را «فاسد» خواند. به گزارش وبگاه خبري روزنامه «القدس»، نخست‌وزير اسبق رژيم صهيونيستي نوشت كه يكي از شروط توافق اين است كه نتانياهو مشاور قضايي و دادستان را تعيين كند تا اين‌گونه محاكمه خود و تحقيقات در زمينه پرونده‌هاي ديگر عليه خودش را پايان دهد. او همچنين خواستار مقابله با اين توافق شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون