• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4628 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت

دونالد ترامپ به بهانه كرونا به آرزوي خود رسيد

ورود مهاجر ممنوع

ميثم سليماني

كرونا تبديل به بهانه‌اي شد تا دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده امريكا بتواند به آمال و آرزويي كه از ابتداي رياست‌جمهوري به دنبال آن بود، دست پيدا كند و آن جلوگيري از ورود مهاجران به امريكا بود. دونالد ترامپ مي‌گويد، روند مهاجرت را به دليل شيوع ويروس كرونا متوقف كرده است. او روز دوشنبه به وقت امريكا اعلام كرد كه براي حمايت از اشتغال در امريكا روند مهاجرت به ايالات‌متحده را به حالت تعليق در مي‌آورد. او در توييتر خود نوشت: «كشور از سوي دشمني نامرئي مورد حمله قرار گرفته و ما نيازمند محافظت از مشاغل شهروندان بزرگ امريكا هستيم.» ترامپ پيش‌تر پروازها و ورود مسافران از سمت چين و اروپا را محدود كرده بود. سي‌ان‌بي‌سي در گزارش خود مي‌نويسد كه مشخص نيست كه آيا اين دستور مربوط به ممنوعيت سفر شهروندان ديگر كشورها به امريكاست يا اين شامل تاجران يا افرادي كه خواهان ديدار با خانواده‌هاي خود هستند را نيز شامل مي‌شود؟ مقام‌هاي كاخ سفيد دوشنبه شب جزييات بسيار كمي درباره توييت ترامپ ارايه كردند. يك مقام ارشد دولتي گفته است: «انجام اين اقدام از مدتي پيش مدنظر بوده است. اگرچه دونالد ترامپ معتقد است كه امريكا در نبرد با ويروس كرونا پيروز مي‌شود اما مي‌گويد براي جلوگيري از گسترش ويروس كرونا محافظت از مرزها و جلوگيري از ورود مهاجران به اين كشور مهم است. جزييات مربوط به نحوه اجراي اين طرح و اينكه چه كشورهايي تحت‌تاثير قرار مي‌گيرند در آينده مشخص خواهد شد.» به گفته اين مقام كاخ سفيد هنوز كسي راجع به جزييات اين فرمان و روند اجرايي ‌سازي آن مطلع نيست اما دستورالعمل فوق احتمالا به زودي اجرايي خواهد شد. مهاجرت موضوعي بوده كه از مدت‌ها قبل موردتوجه هواداران اصلي رييس‌جمهور بوده و احتمالا حاميان جلوگيري از مهاجرت به كشور كماكان به حمايت خود از ترامپ ادامه خواهند داد. از مدت‌ها قبل عملا جلوي ورود مهاجران از مرزهاي زميني به امريكا نيز گرفته شده بود. دولت ترامپ مرزهاي امريكا و كانادا را بسته و شروع به بيرون كردن مهاجراني كرده كه مشغول انجام تشريفات اوليه براي ورود به امريكا بودند. سفر هوايي بين‌المللي نيز به حالت تعليق درآمده است.

 

تندروي ترامپ

طرفداران مهاجران در امريكا انتقادهاي بسياري را متوجه اين تصميم ترامپ كرده و اين اقدام را راديكال و بي‌سابقه خواندند. كريش اوماراوناراجه، رييس يكي از موسسات مربوط به پناهجويان مي‌گويد: دونالد ترامپ مي‌گويد مهاجران تهديدي براي اقتصاد امريكا هستند، اما ما مي‌دانيم برعكس اين امر درست است.

او در ادامه گفت: در حالي كه مهاجران در سراسر امريكا براي نجات جان ديگران خود را در معرض خطر قرار مي‌دهند، به سادگي قابل تصور نيست كه اكنون به خاطر شيوع يك بيماري واگيردار جلوي ورود آنها به كشور گرفته شود. كمالا هريس، سناتور ايالت كاليفرنيا و يكي از گزينه‌هاي احتمالي معاون كمپين جو بايدن براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده گفت: رييس‌جمهور از اين موقعيت استفاده مي‌كند تا سياست‌هاي سختگيرانه مهاجرتي خود را اعمال كند. ترامپ اين بحران را از روز اول جدي نگرفت و اكنون با بي‌شرمي تمام در حال سياسي كردن اين بيماري واگيردار است تا دستور كار ضدمهاجرتي خود را پيش ببرد. دونالد ترامپ ماه گذشته ادعا كرده بود كه درباره بستن مرزهاي مكزيك و كانادا به دليل شيوع ويروس كرونا با رهبران اين كشورها صحبت كرده است. يك مقام بلندپايه به NBC گفته است كه دولت نگران بوده تعداد زيادي از مهاجران از سمت امريكاي مركزي به سمت ايالات‌متحده براي دسترسي غيرقانوني به امكانات پيشرفته مراقبت‌هاي بهداشتي هجوم بياورند. او در ادامه گفت كه دولت در حال بررسي محدوديت‌هاي جديد است. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه آمارها نشان مي‌دهد مهاجراني كه از امريكا به كشورهاي خود بازگردانده مي‌شوند مبتلا به كرونا هستند و اين خود تبديل به بحراني براي كشورهاي مختلف به‌خصوص در امريكاي مركزي و لاتين شده است. براساس داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط دانشگاه جان هاپكينز، هندوراس 477 مورد تاييد شده مبتلا به كرونا و 46 مرگ بر اثر اين ويروس ثبت كرده است و با اين آمار در صدر كشورهاي امريكاي مركزي است. رويترز نيز روز دوشنبه گزارش داد كه پرو با بيش از 400 كشته و نزديك به 16 هزار مبتلا بيشترين آمار را در بين كشورهاي امريكاي لاتين دراختيار دارد.

از سوي ديگر بي‌بي‌سي در گزارشي عنوان كرد تعداد زيادي از مهاجران به ويژه از آسيا براي كار به سيليكون ولي مي‌آيند. از سوي ديگر در كنار مكزيك، چين و هند جمعيت شاغل مهاجر در امريكا را تامين مي‌كنند. بخشي از اين افراد استعدادها و نخبگاني بودند كه همه ساله وارد اين كشور مي‌شدند. حالا با اين دستور ترامپ چرخه ورود اين افراد به امريكا متوقف مي‌شود.

براساس آمار مركز تحقيقات پيو، هر ساله بيش از يك ميليون مهاجر وارد ايالات‌متحده مي‌شوند، اين رقم در حالي است كه طي سال‌هاي اخير اين روند كاهش يافته است. در سال 2017 هند بيشترين نيروي كار جديد خارجي را به خود اختصاص داد و پس از آن مكزيك، چين و كوبا بودند. متخصصان مهاجرت معتقدند اين اقدام به بخش IT در ايالات‌متحده آسيب وارد مي‌كند. چين و هند كه بيشترين آمار مهاجران را دراختيار دارند اين ممنوعيت حركت آنها به سمت ايالات‌متحده را با چالش مواجه مي‌كند و قطعا بر تجارت دوسويه و اقتصاد تاثير منفي خواهد گذاشت. طبق تحقيقات مركز پيو تقريبا نيمي از مهاجران فقط در سه ايالت نيويورك، تگزاس و كاليفرنيا زندگي مي‌كنند، اما بخش مهمي از اين مهاجران به سيليكون ولي مي‌روند؛ جايي كه غول‌هاي فناوري مانند گوگل، فيس‌بوك و سيسكو مستقر هستند. شان رين، مدير گروه تحقيقاتي بازار چين گفت: ممنوعيت مهاجرت ترامپ به توانايي فني شركت‌هاي ايالات‌متحده براي جذب استعدادها براي رقابت و تمركز بر نوآوري آسيب مي‌رساند. او در ادامه مي‌گويد: مهاجران به جاي ماندن در امريكا به عنوان يك استعداد خوب و باتجربه به‌جاي ساختن فناوري‌هاي نوين در امريكا به كشورهاي خود باز خواهند گشت و موج جديدي از نوآوري را شكل خواهند داد. شركت‌هاي امريكايي در زمينه نوآوري با غول‌هاي اينترنتي چيني مانند علي‌بابا درگير هستند. آقاي رين مي‌گويد: اكنون با ممنوعيت مهاجرت، بيشتر استعدادهاي برتر چيني، هندي و ديگر خارجي‌ها به‌جاي سيليكون ولي به ديگر مراكز فناوري ازجمله شنژن و سئول خواهند رفت. هنگامي كه دونالد ترامپ از ابتداي دوره رياست‌جمهوري خود ممنوعيت سفر از 7 كشور عمدتا مسلمان را اجرا كرد، شركت‌هاي فناوري به‌شدت مخالف اين سياست بودند. تيم كوك، مدير اپل در سال 2018 گفت: اپل بدون مهاجرت وجود نخواهد داشت. او نيز همان زمان به جف بزوس، بنيانگذار آمازون پيوست كه عليه ممنوعيت سفر به امريكا موضع‌گيري كرده‌ بود. در حال حاضر دولت و سياستمداران نيز به‌شدت تحت فشار موج بيكاري هستند كه در امريكا به وجود آمده و قصد دارند حتي براي نمايش هم شده كاري در اين زمينه انجام دهند و احتمالا برخي مهاجراني كه پيش‌تر وارد كشور شده‌اند نيز در ذيل اين فرمان قرار گيرند. ولي آنچه قطعي است دستورالعمل جديد همه مهاجرت‌ها را موقتا به حال تعليق درخواهد آورد و دونالد ترامپ به رويايي كه در بحث جلوگيري از ورود مهاجران داشته در شرايط حساس كنوني دست پيدا خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون