• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4628 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت

خبر

سوءاستفاده خودروسازان از شعار جهش توليد

گروه اجتماعي | رييس سازمان حفاظت محيط زيست با انتقاد از عدم رعايت قوانين محيط زيستي از سوي برخي توليدكنندگان اظهار كرد: برخي توليدكنندگان از شعار «جهش توليد» سوءاستفاده مي‌كنند و به اين بهانه ضوابط محيط زيستي را زير پا مي‌گذارند؛ مانند بعضي خودروسازان كه هواي شهرها را آلوده مي‌كنند.
به گزارش ايسنا، عيسي كلانتري در آستانه روز زمين پاك در توضيح انتقاد خود گفت: خودروسازان طي ۲۰ سال اخير هيچ اقدامي براي افزايش كيفيت توليدات خود نداشته‌اند. معاون رييس‌جمهوري افزود: لطماتي كه برخي توليدكنندگان به بهانه جهش توليد به محيط‌زيست وارد مي‌كنند به مراتب بيشتر از اين است كه فردي درختي را بشكند. او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: شيوع ويروس كرونا در جهان خوشبختانه به محيط زيست اجازه داد كه كمي تنفس كند تا جايي‌كه با كاهش مصرف ۳۰ تا ۳۵ ميليون بشكه نفت، بالاخره كوه‌هاي هيماليا پس از ۳۰ سال از فاصله حدود ۲۵۰ كيلومتري ديده شد. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با ابراز نگراني از اينكه پياده‌روها در بيشتر شهرها انباشته از ماسك و دستكش‌هاي يك‌بار مصرف شده است، گفت: از ملت ايران درخواست مي‌كنيم كه در عين رعايت كليه مسائل بهداشتي، به محيط زيست خود نيز توجه داشته باشند و ماسك و دستكش‌هاي غيرقابل استفاده خود را در كوچه و خيابان و پياده‌روها رها نكنند و حتما در سطل زباله بيندازند. كلانتري با بيان اينكه شمال كشور و برخي شهرهاي بزرگ به‌ويژه شهرهايي كه شهرداري آنها از نظر مالي ضعيف است انباشته از زباله و پسماند شده‌اند، گفت: خوشبختانه در قانون بودجه سال جاري، امتيازات جديد مالي براي پسماندها پيش‌بيني شده است كه در صورت محقق شدن، بخش عمده‌اي از مشكلات پسماند در شمال كشور را حل خواهيم كرد. او يادآور شد: وزارت نيرو تا سال گذشته هر كيلو پسماند براي توليد برق را حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان خريداري مي‌كرد كه مقرون به‌صرفه نبود اما امسال اين رقم به ۱۴۰۰ تومان رسيده كه براي سرمايه‌گذاران توجيه‌پذير است و كمك بزرگي به طبيعت كشور و راه‌اندازي كارخانه‌هاي تعطيل شده در شمال كشور خواهد كرد. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به وجود فقط 3 هزار و 500 نفر محيط‌بان در كل سازمان محيط‌زيست گفت: شعار ما وجود ۸۰ ميليون محيط‌بان در كشور است تا همه مردم محيط‌بان خودشان باشند. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با ابراز نگراني از افزايش ازن سطح پايين كره زمين به دليل گرم‌تر شدن هوا تا يك ماه آينده گفت: سوخت ناقص خودروها به‌ويژه در ايام گرم سال و ترافيك ازن سطح پايين زمين را به ‌شدت بالا مي‌برد كه هيچ رنگ و بويي ندارد و باعث مرگ و مير و بيماري مردم مي‌شود.

بودجه وزارت ميراث‌فرهنگي اصلاح شود

گروه اجتماعي| وزير ميراث فرهنگي خطاب به نمايندگان مجلس گفت: با توجه به اينكه سه حوزه تخصصي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي را داريم، اما همچنان بودجه اين وزارتخانه كم است و بايد اصلاح شود.
به گزارش مهر، علي‌اصغر مونسان، وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در ديدار با مجمع نمايندگان منتخب مردم استان گلستان در مجلس يازدهم شوراي اسلامي گفت: همه نمايندگان مجلس دهم شوراي اسلامي در نشست‌هاي خود، موضوعات ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي را پيگيري مي‌كنند، اما يك عقب‌ماندگي تاريخي داريم. در گذشته، سازمان بوديم اما با تدبير نمايندگان مجلس، به وزارتخانه تبديل شديم و اين‌، يك اقدام مثبت بود زيرا راي‌گيري‌ها درباره موضوعات در هيات ‌وزيران انجام مي‌شود، با انجام اين‌ كار حق پيگيري مطالبات در دولت بالا رفته و تعاملات بين ‌دستگاهي بيشتر شده است.
او افزود: ميزان اعتبارات ما در حوزه ميراث فرهنگي 2 هزار و 400 ميليارد ريال است در حالي‌ كه سال ۹۶ اعتبار ما در اين بخش هزار و سيصد ميليارد ريال بود. چگونه مي‌توان با اين ‌مبلغ كم بناها را مرمت كرد. از نظر بودجه‌اي عقب هستيم. با توجه به اينكه سه‌ حوزه تخصصي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي داريم، اما همچنان بودجه اين ‌وزارتخانه كم است. با تلاش‌هايي كه كرديم نرخ رشد بودجه ما نسبت به گذشته ۳۰ درصد شد. بودجه ما نسبت به وزارت ورزش و جوانان نصف است و متاسفانه اين ‌بودجه بايد از ريشه درست شود.
وزير ميراث فرهنگي در ادامه گفت: اين ‌وزارتخانه چندبخشي است و كارهاي عمراني در حوزه ميراث فرهنگي انجام مي‌دهد. در حال حاضر 2 هزار و 500 پروژه مرمتي در حال اجرا داريم. اشتغال‌زايي آن بالاتر از وزارت راه و مسكن و شهرسازي است، زيرا همه‌ كارهاي ما يدي و دستي است. در نتيجه نرخ اشتغال آن بالاست در حقيقت ميراث فرهنگي ماهيت فرهنگي و عمراني دارد.
مونسان گفت: بنا بر آمار كشور، ۵۱درصد اشتغال كشور در اختيار بخش خدمات است و ۳۷ درصد بخش خدمات به ما اختصاص دارد. به اين منظور از نظر ايجاد اشتغال اين وزارتخانه بسيار اهميت دارد. طي دو سال گذشته تعداد بوم‌گردي‌هاي كشور از ۴۰۰ واحد به بيش از ۲هزار واحد افزايش پيدا كرده است. اين بوم‌گردي‌ها كمترين فشار را به دولت دارند. اين موضوع موجب شده تا علاوه بر درآمدزايي، جلوي مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شود.
وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي بيان كرد: اكنون 2 هزار و 450 پروژه در حوزه گردشگري و ۵۹۰ هتل در سطح كشور در حال اجراست. تعداد كمي از اين پروژه‌ها به زيرساخت‌هاي گردشگري اختصاص دارد، ما از آنها پشتيباني مي‌كنيم. پيش‌بيني مي‌كنيم در سال جاري ۵۰۰ پروژه به بهره‌برداري برسد با بودجه اندكي كه داشتيم، نمي‌توانستيم كاري انجام دهيم و به اين منظور تلاش كرديم تا از روش‌هاي مختلف آن را جبران كنيم. در حوزه ميراث فرهنگي حق بهره‌برداري از اماكن تاريخي را در قالب ماده ۲۷ قانون بودجه و ماده ۸۸ به بخش خصوصي براي جبران كمبود مراكز اقامتي به‌ويژه در نقاط محروم داديم تا از منابع خود مردم براي سرمايه‌گذاري استفاده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون