• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

خبر

شوراي نگهبان مجددا طرح اصلاح قانون احزاب را رد كرد

عضو حقوقدان شوراي نگهبان جزييات نشست اخير اين شورا را تشريح كرد. به گزارش فارس، هادي طحان‌نظيف، عضو حقوقدان شوراي نگهبان در صفحه شخصي خود در اينستاگرام به تشريح نشست اخير اين شورا پرداخت. اين عضو حقوقدان شوراي نگهبان نوشت: «چهارشنبه سوم ارديبهشت ۱۳۹۹ جلسه شوراي نگهبان به رياست آيت‌الله جنتي و با حضور اكثريت فقها و حقوقدانان در تهران - به صورت حضوري- و قم - به صورت ويديوكنفرانس- برگزار شد.» او ادامه داد: «در اين جلسه «طرح الحاق يك ماده به قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي» و «لايحه كمك به ساماندهي پسماندهاي عادي با مشاركت بخش غيردولتي» مورد بررسي قرار گرفت كه هر دو اعاده شده از شوراي نگهبان به مجلس بودند. همچنين به ادامه «اساسنامه كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران» رسيدگي شد كه البته بررسي آن به انتها نرسيد و ناتمام ماند.»
طحان‌نظيف خاطرنشان كرد: «در خصوص طرح الحاق يك ماده به قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي، اشكال سابق اين بود كه شوراي نگهبان اطلاق واگذاري تصويب آيين‌نامه اجرايي ماده ۳۳ به هيات وزيران را مغاير اصل ۸۵ قانون اساسي شناخته بود؛ چراكه اين واگذاري، بدون تعيين ضوابط تشكيل و فعاليت احزاب و تشكل‌ها توسط قانون، امكان تضييع حقوق آنها و مردم را فراهم مي‌كند. در اصلاحيه ارسالي، مجلس محترم به ‌جاي تعيين اين ضوابط، قسمت مربوط به تصويب آيين‌نامه اجرايي توسط هيات وزيران را حذف و آن را در اختيار وزير كشور قرار داده بود كه به نظر مي‌رسد ايراد نه‌تنها مرتفع نشده بود، بلكه شديدتر شده بود. از نظر شوراي نگهبان ضوابط و نظامات حاكم بر فعاليت اين تشكل‌ها واجد ماهيت تقنيني است و واگذاري امري با اين اوصاف به يك نفر ولو وزير باشد، مغاير قانون اساسي است.»


تعداد جلسات علني مجلس از هفته آينده افزايش مي‌يابد

عضو هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي از افزايش تعداد جلسات علني پارلمان از هفته آينده طبق تصميم جدي اين هيات خبر داد. به گزارش تسنيم، بهروز نعمتي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آخرين تصميمات اين هيات در روند برگزاري جلسات علني دوره دهم گفت: طبق آخرين تصميمي كه در اين هيات و بنا به درخواست تعداد زيادي از نمايندگان مجلس اتخاذ شده، روند برگزاري جلسات علني تغيير كرده است. او گفت: بنا بر تصميم هيات‌رييسه مجلس مقرر شده جلسات علني مجلس از هفته آينده از دو روز به سه روز افزايش يابد، بنابراين مجلس از هفته آينده در روزهاي يكشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه جلسه علني خواهد داشت. عضو هيات‌رييسه مجلس تصريح كرد: همچنين قرار شده كه جلسات كميسيون‌هاي تخصصي نيز بنا به ضرورت و با هماهنگي روساي آنها، به منظور بررسي مسائل مرتبط برگزار شود.
نعمتي خاطرنشان كرد: جلسات علني مجلس همواره به صورت حضوري و با رعايت پروتكل‌ها و ضوابط وزارت بهداشت و ستاد ملي مقابله با كرونا تشكيل مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون