• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

ربيعي ضمن تاكيد بر خروج از «وضعيت قرمز»، گفت هنوز وضاع «عادي» نيست

وضعيت زردِ كرونا

سخنگوي دولت صبح روز شنبه با برخي خبرنگاران به صورت اينترنتي گفت‌وگو كرد و به پرسش‌هاي آنها پاسخ داد. او در آغاز به غربالگري‌هاي وزارت بهداشت اشاره و تاكيد كرد كه قرار است با كمك غربالگري‌ها «از ورود افراد بيمار به كارگاه‌ها جلوگيري شود» تا با فرآيند غربالگري توأم با بازگشايي مشاغل هم جان و هم معيشت مردم محفوظ باشد. با اين حال به گفته علي ربيعي، دولت نگران كارگران غيررسمي است كه البته پيش‌بيني مي‌شود با بازگشايي اول مشاغل كم‌خطر از تعداد كارگران غيررسمي بيكار كاسته شود. او همچنين گفته است كه وزارت كار مسوول شده تا اين دسته از افراد را شناسايي كرده و زير چتر حمايتي قرار دهد. به‌ گفته ربيعي، تاكنون حدود 3 ميليون نفر كه در هيچ بانكي حضور نداشته‌اند، شناسايي شده تا مورد حمايت قرار گيرند.علي ربيعي با اشاره به سناريوي دولت براي حفظ جان و معيشت مردم نيز گفت كه تاكنون 800 هزار نفر به بيمه‌هاي بيكاري مراجعه كرده و قرار است از اين خدمات بهره‌مند شوند. از طرفي آن‌طور كه ربيعي نيز تاكيد كرده براي حفظ اشتغال از وام‌هاي طراحي شده استفاده مي‌شود و در بدترين حالت با ادامه‌دار شدن كرونا هم وزارتخانه‌هاي مختلف كارويژه‌هايي براي حمايت از آسيب‌ديدگان از كرونا دارند. ازجمله اينكه وزارت ارتباطات طرح‌هايي براي كمك به مشاغل آنلاين در دستوركار قرار داده است. همچنين به گفته ربيعي، سازمان برنامه و بودجه با بنياد مستضعفان و نمايندگان قوه قضاييه براي رسيدگي به وضعيت اشتغال و توليد و اقتصاد جلساتي برگزار مي‌كنند.
ربيعي در بخش ديگري از اين نشست مطبوعاتي آنلاين از روند مثبت و مديريت شده كرونا گفت و البته تاكيد كرد كه تا ويروس در كشور است و دارو كشف نشده بايد با پروتكل‌هاي بهداشتي فعاليت‌ها را ادامه داد. همچنين به گفته ربيعي، هيچ استاني در وضعيت قرمز نيست اما وضعيت عادي هم نيست، چراكه ويروس از بين نرفته است. عليرضا زالي، ‌فرمانده ستاد مديريت كرونا در تهران ديروز در يك برنامه تلويزيوني از بازگشايي بوستان‌ها و پارك‌ها انتقاد كرده و گفته ‌بود كه پيام اشتباهي به مردم مخابره شده است. ربيعي ديروز به اين موضع واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه با زالي صحبت كرده و تاكيد داشته كه پيام اشتباه به مردم داده نشود، چراكه كاهش آمار وجود دارد اما ويروس از بين نرفته است. 
 پرتاب ماهواره نظامي با قطعنامه 2231 
مغايرت ندارد
ربيعي در بخش ديگري از اين نشست مطبوعاتي آنلاين به اتهامات مقامات امريكايي به ايران در جريان ارسال ماهواره نظامي به فضا اشاره كرد و گفت: «قطعا دولت امريكا به‌خصوص رييس‌جمهوري اين كشور براي منحرف كردن افكار عمومي از اقدامات ناموفق خود در مبارزه با كوويد‌١٩ و همين‌طور فرار از مسووليت‌هاي بين‌المللي خود، چاره‌اي جز فرافكني ندارد.» او در ادامه به ادعاي امريكايي‌ها مبني بر مغايرت پرتاب ماهواره نظامي با قطعنامه 2231 اشاره كرد و گفت كه اين عمل مرسوم كمترين مغايرتي با مقررات حقوقي و بين‌المللي ندارد و ترديدي نيست كه امريكا در اثبات اين اتهام شكست خواهد خورد. سخنگوي دولت همچنين به كشورهاي اروپايي توصيه كرد كه از سال‌هاي گذشته درس بگيرند و باج‌دهي به امريكا را خاتمه دهند.
«ايميدرو» پس از «شستا»
ربيعي درباره برنامه‌هاي دولت براي مديريت بازار بورس نيز گفت: «خوشبختانه مردم پول‌هاي خود را به سمت بازارهاي مسكن، سكه و ارز نبرده‌اند، بلكه به سمت بازار بورس برده‌اند كه علامت بسيار خوبي براي جامعه است... با افزايش پول و نقدينگي مردم در بازار بورس، امكان سرمايه‌گذاري‌هاي جديد توسط شركت‌هايي كه خودشان را عرضه مي‌كنند، به وجود مي‌آيد.» او در مورد منابع به دست آمده از طريق فروش سهام شستا نيز توضيح داد كه اين منابع جهت سرمايه‌گذاري‌هاي جديد و اشتغال‌زايي و البته بدون بنگاه‌داري استفاده خواهد شد. سخنگوي دولت همچنين خبر داد شركت‌هايي كه تا پيش از اين تمام يا بخشي از سهام آنان متعلق به دولت يا نهاد عمومي غيردولتي بوده، به تدريج وارد بورس مي‌شوند و اين عرضه‌ها ادامه خواهد داشت. علاوه بر اين عرضه «ايميدرو» هم تا حد زيادي نهايي شد‌ه و تا يك ماه آينده وارد بورس مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون