• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

خبر

گفت‌و گوي تلفني ظريف و همتاي قطري

محمدجواد ظريف و شيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، وزراي امور خارجه ايران و قطر روز گذشته تلفني گفت‌وگو كردند. ظريف در اين گفت‌وگو، حلول ماه مبارك رمضان را به همتاي قطري و دولت و ملت اين كشور تبريك گفت. طرفين همچنين در خصوص آخرين تحولات در افغانستان و تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي تفاهم سياسي و تشكيل دولتي فراگير در افغانستان رايزني و تبادل نظر كردند.

طفره سفير امارات از پاسخگويي

«يوسف العتيبه» سفير امارات متحده عربي در امريكا در مصاحبه‌اي گفته هنوز براي اظهارنظر درباره اينكه آيا شيوع «كوويد-۱۹» (بيماري كروناويروس ۲۰۱۹) مي‌تواند به كشور براي حل اختلاف با ايران كمك كند، زود است. خبرنگار پايگاه «هيل» از العتيبه پرسيده، شيوع بحران كرونا چگونه ديدگاه امارات درباره ايران، يمن و ساير كشورها در منطقه را تغيير داده است. مقام اماراتي گفت:«فرصت‌هايي وجود دارد. فكر مي‌كنم كشورهايي هستند كه نگاهي به منطقه و بحراني كه با آن مواجهند، خواهند انداخت و به دنبال فرصتي براي حل مشكلات و تلاش براي از بين بردن اختلافات خواهد بود. ضمن آنكه برخي از بحران‌ها هستند كه به افراد اجازه مي‌دهد، موقعيت را دستكاري و مصادر كرده و از آن به نفع خودشان استفاده كنند. من تصور نمي‌كنم اين بيماري همه‌گير مردم يا كشورها را مجبور كند، ذات‌شان را تغيير دهند. اينكه آيا شما [اين بحران را] فرصتي براي حل اختلاف مي‌بينيد يا براي ايجاد مشكلات بيشتر در نهايت به اينكه ذات واقعي شما چيست، بستگي دارد.» او سپس در پاسخ به اين سوال كه آيا «فرصتي واقعي» براي حل اختلاف با ايران وجود دارد هم گفت:«نمي‌دانم. فكر مي‌كنم هنوز معلوم نيست و خيلي زود است، بخواهيم اين را بگوييم. نمي‌دانم آيا كرونا تحولات و ذهنيت تصميم‌گيران در آنجا(در ايران) را تغيير مي‌دهد يا خير. فكر مي‌كنم هنوز بايد منتظر بمانيم.»

انتقاد غيرمستقيم روسيه از امريكا

«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه در واكنش به اقدام اخير ترامپ در تعليق كمك مالي به سازمان جهاني بهداشت گفت: مسكو معتقد است برخي كشورها با حمله به سازمان جهاني بهداشت، مي‌كوشند پاسخ ديرهنگام و ناكافي خود در مقابله با همه‌گيري كرونا را توجيه كنند. به گفته اين ديپلمات ارشد روس، سازمان جهاني بهداشت به عنوان هماهنگ‌كننده سياست‌هاي بهداشتي در حال انجام كار خود است، گرچه اين اقدامات ايده‌آل نيست. به گزارش خبرگزاري روسي «اسپوتنيك» لاوروف كه در برنامه‌اي در يكي از شبكه‌هاي دولتي روسيه صحبت مي‌كرد، افزود بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد كه وظيفه سازمان جهاني بهداشت مشخص است و توسط كشورها عملي مي‌شود و تا اين اواخر هيچ شكايتي درباره آن نشده بود. مقامات امريكايي از جمله دونالد ترامپ مرتبا چين را به پنهان‌كاري درباره شيوع كرونا و به راه انداختن كمپين اطلاعات نادرست متهم مي‌كنند. اتهامي كه چين همواره بر نادرستي آن پافشاري كرده است. ترامپ به تازگي اعلام كرد، كمك مالي به سازمان جهاني بهداشت را در حساس‌ترين زمان ممكن يعني همه‌گيري جهاني كرونا تعليق مي‌كند. او مدعي است، اين سازمان انعكاس‌دهنده مواضع چين در خصوص اين همه‌گيري است. اقدامي كه با واكنش‌هاي انتقادي بسياري مواجه شد.

درخواست وزير دفاع امريكا از طالبان

«مارك اسپر» وزير دفاع امريكا از طالبان خواست تا براي زمينه‌سازي گفت‌وگوهاي صلح ميان افغان‌ها، ميزان خشونت در افغانستان را كاهش دهند. او در حساب توييتري خود نوشت: اكنون زمان آن فرا رسيده تا همه طرف‌ها براي برقراري صلح دايمي از فرصت‌هاي به ميان آمده، منفعت ببرند. پيش از اين «ينس استولتنبرگ» دبيركل ناتو نيز از طالبان خواسته بود تا سطح خشونت در افغانستان را كم كنند و بدون تاخير با دولت افغانستان وارد مذاكره شوند. پيش از اين ناتو تاكيد كرده بود كه گروه طالبان بايد هر چه زودتر خشونت‌ها را كاهش داده و زمينه را براي پيشرفت گفت‌وگوهاي صلح فراهم كنند. در بيانيه ناتو تاكيد شده كه حكومت افغانستان و گروه طالبان بايد روند تبادل‌ زندانيان را تسريع كرده و درخواست دبيركل سازمان ملل متحد براي برقراري آتش‌بس را بپذيرند. اين در حالي است كه طالبان اعلام درخواست غني براي آتش‌بس در ماه مبارك رمضان را رد كرده است.

انتقال موشك‌هاي ضد هوايي پاكستان به نزديكي مرز هند

تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد، ارتش پاكستان در ماه فوريه موشك‌هاي ضدهوايي خود را به نزديكي مرز هند منتقل كرده است. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، تصاوير ماهواره‌اي كه در شبكه‌هاي اجتماعي انتشار يافته، نشان مي‌دهد كه ارتش پاكستان در ماه فوريه اقدام به استقرار مجدد سيستم موشك‌هاي زمين به هواي خود كرده است. گمان برده مي‌شود كه موشك‌هاي LY-80 به‌ طور استراتژيك به يك پايگاه در شهر لاهور منتقل شده‌اند. اين سلاح نخستين بار در دسامبر 2019 به منطقه منتقل شد. شهر لاهور در فاصله 24 كيلومتري از مرز واگاه- آتاري ميان هند و پاكستان قرار دارد. سيستم موشكي LY-80 كه با عنوان سيستم HQ16A شناخته مي‌شود، سيستمي ساخت چين و بر پايه موشك‌هاي ميان‌برد است و در سال 2011 در ارتش چين به خدمت گرفته شد. سيستم HQ16A قادر به رهگيري اهداف هوايي در ارتفاع بالا بوده و مي‌تواند اهداف را در فاصله 40 كيلومتري رهگيري كند. ارتش پاكستان در مارس 2017 شروع به استفاده از اين سلاح كرده و نخستين بار در سال 2019 از آن در يك رزمايش با سلاح جنگي استفاده كرد. چند روز پيش مقام‌هاي نظامي تاييد كردند كه دو طرف در طول مرز غيررسمي خود در كشمير موسوم به خط كنترل اقدام به تبادل خمپاره و آتش توپخانه‌اي كرده‌اند و در اين حوزه تنش‌ها ميان آنها تشديد شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون