• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4632 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت

خبر

ترافيك تماس‌هاي ديپلماتيك «ظريف»

محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان روز گذشته در تماس‌هاي تلفني جداگانه با دبيركل سازمان ملل و وزراي خارجه عراق و كويت، مجموعه‌اي از تحولات منطقه‌اي و جهاني را بررسي كرد. «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل متحد روز گذشته در سومين گفت‌وگوي تلفني خود با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در دو هفته اخير از تلاش‌هاي جمهوري اسلامي براي آتش بس در يمن و آغاز گفت‌وگوهاي سياسي استقبال كرد. طرفين در اين گفت‌وگو بر لزوم باز شدن و امنيت مرزها و بنادر يمن براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به مردم يمن به ويژه در شرايط شيوع كرونا تاكيد كردند. دبيركل سازمان ملل شامگاه يكشنبه ۲۴ فروردين ماه نيز در تماس تلفني با محمدجواد ظريف، گزارشي از اقدامات و تلاش‌هاي سازمان ملل متحد براي تداوم آتش بس در يمن ارايه كرده بود. محمدجواد ظريف و محمدعلي الحكيم، وزيران امور خارجه ايران و عراق نيز روز گذشته تلفني گفت‌وگو كردند. در اين گفت‌وگو، طرفين ضمن تبريك حلول ماه مبارك رمضان در خصوص روابط دوجانبه و آخرين تحولات سياسي در عراق و منطقه و نيز مبارزه با كرونا گفت‌وگو و تبادل نظر كردند. محمدجواد ظريف و يوسف بن علوي، وزير خارجه عمان نيز در گفت‌وگويي تلفني ضمن تبريك حلول ماه مبارك رمضان در خصوص آخرين تحولات روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌اي و مبارزه با شيوع كرونا رايزني و تبادل نظر كردند.

پمپئو و كابوس پايان تحريم تسليحاتي ايران

«مايك پمپئو» وزير امور خارجه امريكا كه در روزهاي گذشته از پرتاب موفقيت‌آميز نخستين ماهواره نظامي ايران به خشم آمده، روز گذشته خواستار تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران شد. بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه، پمپئو در بيانيه‌اي با تكرار اتهام‌زني به ايران گفت:«كشور پيشتاز جهان در حمايت از تروريسم و ضد يهود نبايد اجازه خريد و فروش سلاح‌هاي متعارف را داشته باشد.» طبق يكي از بندهاي قطعنامه ۲۲۳۱ كه از سال ۲۰۱۶ ميلادي اجرايي شد، ايران تا 5 سال از خريد تسليحات تهاجمي منع شده است. اين بند از قطعنامه در اكتبر سال ۲۰۲۰(مهر ماه ۱۳۹۹) منقضي مي‌شود و پس از آن ايران اين امكان را خواهد داشت كه از كشورهاي خارجي جنگ‌افزار بخرد. به گزارش فارس، مقام‌هاي امريكايي بارها ضمن ابراز نگراني از لغو تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران خواستار جلوگيري از اين مساله شده‌اند. پيش از اين «ولاديمير ارماكوف» مدير اداره كنترل تسليحاتي و عدم اشاعه وزارت خارجه روسيه تاكيد كرد كه تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران موقت هستند و اكتبر ۲۰۲۰ منقضي مي‌شوند. او همچنين به پرتاب موفقيت‌آميز نخستين ماهواره نظامي ايران كه روز چهارشنبه هفته گذشته انجام گرفت، اشاره كرد و مدعي شد كه برخلاف اظهارات مقام ايراني اين آزمايش «نه صلح‌آميز و نه كاملا غيرنظامي بوده است.» پمپئو مدعي شد، فناوري‌اي كه براي پرتاب ماهواره «نور» مورد استفاده قرار گرفته است با فناوري‌اي كه در پرتاب موشك‌هاي بالستيك مورد استفاده قرار مي‌گيرد، سازگاري و هماهنگي دارد. وزير خارجه امريكا سپس با مطرح كردن اين اتهامات بار ديگر خواستار محدود شدن فعاليت‌هاي موشكي ايران شد و گفت:«تمامي كشورهاي صلح‌طلب بايد توسعه فناوري‌هاي موشك بالستيك ايران را رد كنند و براي محدود كردن برنامه‌هاي خطرناك موشكي ايران به يكديگر بپيوندند.» اين ديپلمات امريكايي سپس از كشورهاي اروپايي خواست تا «افراد و نهادهايي كه روي برنامه‌هاي موشكي ايران فعاليت مي‌كنند را تحريم‌ كند».

ترامپ وزير بهداشتش را قرباني مي‌كند؟

بنابر چند گزارش منتشر شده، دولت ترامپ قصد دارد «الكس ايزار» وزير بهداشت و خدمات درماني اين كشور را در پي شيوع گسترده كرونا در امريكا از كار بركنار كند. «وال استريت ژورنال» و «پالتيكو» به نقل از ۴ منبع آگاه به مذاكرات از تهيه فهرستي از افرادي كه براي اين سمت در نظر گرفته شده‌اند، خبر دادند. به گزارش فارس، بعد از آن شبكه «سي‌ان‌ان» هم تصميم براي كنار گذاشتن ايزار را به دليل عملكردش در مقابله با همه‌گيري كرونا در امريكا تاييد كرد. با اين حال يكي از كاركنان زن خدمات درماني با اعلام بي‌خبري از اين گزارش‌ها گفت، وزير در بحبوحه مقابله با كرونا وقت توجه به اين فتنه‌ها را نداشته است. بنابر گزارش پالتيكو، «دبورا بركس» هماهنگ‌كنندگان ويژه كروناويروس در دولت امريكا و «سيما ورما» رييس مركز خدمات Medicare and Medicaid گزينه‌هاي احتمالي هستند. اين در حالي است كه «جود دير» يكي از سخنگوهاي كاخ سفيد گفت، گزارش‌ها درباره جايگزيني وزير بهداشت و خدمات درماني، گمانه‌زني‌هاي «غيرمسوولانه» بوده است. نشريه «نيوزويك» براي بررسي صحت اين گزارش‌ها با كاخ سفيد و خدمات درماني تماس گرفته اما تا لحظه انتشار اين گزارش نمي‌تواند، صحت آنها را تاييد كند. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا كه بعد از پيشنهاد عجيبش درباره تزريق مواد ضدعفوني‌كننده براي جلوگيري از شيوع كرونا در معرض انتقادهاي شديد قرار گرفت، اعلام كرده، كنفرانس‌هاي خبري او «ارزش زمان و انرژي» كه براي آنها صرف مي‌شود را ندارد. به گزارش «اسكاي نيوز» او كه كنفرانس روز شنبه خود را هم لغو كرد، انگشت اتهام را مانند هميشه به سمت رسانه‌ها گرفت و گفت شايد ديگر چنين جلساتي را برگزار نكند. ترامپ در كنفرانس خبري عصر پنجشنبه(به وقت واشنگتن) گفته بود:«مواد ضدعفوني‌كننده ظرف يك دقيقه ويروس كرونا را ناكار مي‌كند. ظرف يك دقيقه! راهي است كه بتوانيم آن را به داخل بدن تزريق كنيم يا با آن [ريه‌ها] را شست‌وشو دهيم؟ چك كردن آن جالب خواهد بود.» اظهارنظر ترامپ درباره روش جلوگيري از كرونا به قدري شوكه‌كننده بود كه كاخ سفيد مجبور شد، بگويد اين سخنان در بافت معناداري گفته نشده اما بعد از آن خود ترامپ گفت كه شوخي كرده است! شمار زيادي از مقامات وزارت بهداشت و پزشكان امريكايي بلافاصله اين پيشنهاد ترامپ را خطرناك توصيف كردند و از مردم درخواست كردند به هيچ عنوان چنين روش‌هايي را در خانه امتحان نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها