• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4632 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت

17 بند براي نجات از ركود كرونايي اقتصادشهر

گروه اجتماعي| در حالي كه خبرها حكايت از آن داشت كه شهرداري تهران دست‌كم 2 هزار و 500 ميليارد تومان ناشي از شيوع كرونا متضرر شده است پيروز حناچي از لايحه‌اي 17‌ بندي براي استفاده از ظرفيت‌هاي اقتصادي مغفول مانده در شهر براي شرايط كرونايي خبر داده است. 
آنچه به ظاهر از كاهش درآمدهاي شهرداري تهران ملموس شده در يك سطح مربوط به ناتواني واحدها و املاكي است كه شهرداري به افراد يا بخش خصوصي اجاره داده است مثل 
56 سالن ورزشي كه در اجاره بخش خصوصي است و باتوجه به تعطيل شدن اجباري اين‌گونه فعاليت‌ها عملا امكان كسب و كار هم نداشته‌اند. در سطحي ديگر شهرداري تهران از دريافت ماليات و عوارض عقب نشست، زيرا شرايط براي مردم به‌گونه‌اي تغيير كرد كه توان پرداخت نداشتند. حالا بايد ديد «پيروز حناچي» چه نقشه‌اي براي عقب ‌راندن ركود اقتصادي ناشي از كرونا در اقتصاد شهري و شهرداري كشيده است. 
 شهردار تهران در تشريح آنچه براي غلبه بر ركود ناشي از شيوع كرونا پيشنهاد كرده در جمع خبرنگاران گفت: شرايط جديد به‌گونه‌اي است كه علاوه بر بحث درمان و سلامت مردم، تاثيرات ديگري هم از جمله تاثيرات جدي در شيوه اداره امور شهر و درآمدهاي ما داشته است. در ايام نيمه دوم اسفند و نيمه اول فروردين ماه با ظرفيت ۸۰درصد حوزه حمل‌ونقل عمومي بار كمتر از 10درصد ظرفيت عادي را به دوش مي‌كشيديم. در همين حال خبرگزاري مهر درباره اين لايحه دو فوريتي كه به شوراي شهر تهران تقديم شد، نوشت: اين لايحه ۱۷ بندي طي دو فوريت به شورا تقديم شده كه ممكن است اعضا با يك فوريت آن موافقت كنند اما درخواست ما اين است كه اين لايحه با فوريت مورد بررسي قرار گيرد تا بتوانيم چرخ‌هاي اقتصادي كه در شرايط فعلي متوقف شده‌اند را به حركت دربياوريم. بر اين اساس حناچي با اشاره به شرايط خاص و بحراني در ماه‌هاي اخير به دليل شيوع ويروس كرونا درآمدهاي شهرداري تهران و البته همه كلانشهر‌ تهران از چند منظر با كاهش جدي مواجه شده است، افزود: اجراي فاصله‌گذاري اجتماعي و محدوديت تردد از يكسو و چشم‌انداز اقتصادي از طرف ديگر باعث شده كه درآمد شهرداري در اسفند ماه كه زمان پرداخت عوارض از طرف موديان در سال ۹۸ است با كاهش مواجه شود. 
شهردار تهران همچنين در تشريح وضعيت 
پيش روي مديريت شهري گفت: براساس برآوردها، اجراي فاصله‌گذاري اجتماعي با ادامه شرايط فعلي با كاهش بيشتري نيز ممكن است مواجه شود. در كنار اين امر بخشي از درآمدهاي ناشي از فروش خدمات توسط واحدهاي شهرداري اعم از بخش‌هاي ورزشي، تفريحي و فرهنگي كه معمولا در ايام نوروز اوج فعاليت‌ها را دارند، به‌طور كامل متوقف شد. شهردار تهران گفت: بخش مهم ديگر منابع درآمدي ناشي از ركود سنگين فعاليت‌هاي اصناف و به تبع آن كاهش درآمدهاي شهرداري از محل اخذ ماليات هم مطرح است. لغو طرح ترافيك نيز مشكلاتي براي تحقق بودجه در شهرداري تهران را زياد كرد. او با اشاره به اقداماتي كه براي مقابله با شيوع كرونا توسط شهرداري تهران صورت گرفت، گفت: پاكسازي، ضدعفوني معابر و اماكن، واگن‌هاي مترو، افزايش حجم پسماند، بالا رفتن حجم كار، افزايش فعاليت در بهشت‌زهرا و غربالگري پرسنل باعث بالا رفتن هزينه‌هاي شهرداري در اين مدت شده كه حقوق و مزايا و دستمزد پرسنل را با مشكل مواجه خواهد كرد. 
حناچي در بخش ديگري از سخنان خود به مشكلات جدي كه براي اقشار مختلف شهروندان به وجود آمده است، اشاره كرد و توضيح داد: مجموعه مديريت شهري در راستاي مسووليت‌هاي اجتماعي خود موضوع كمك به شهروندان را مورد توجه قرار داده و با هدف برون‌رفت از بحران كمك به رونق كسب و كار در شهر در سال جديد نيز مد‌نظر قرار گرفته است. همچنين حمايت از آسيب‌ديدگان با كسب نظرات مشورتي متخصصان و نخبگان حوزه شهري لايحه‌اي را تقديم شوراي محترم كرديم كه اميدواريم به تصويب برسد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها