• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4632 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت

جلسه سرنوشت‌ساز براي ادامه ليگ

شايستگي ورزشي در زمين نشان داده خواهد شد

امروز قرار است طي جلسه‌اي كه سازمان ليگ با اعضاي ستاد مقابله با كرونا برگزار مي‌كند، برنامه جديد مسابقات فوتبال ارايه شود و در صورت قبول اين طرح توسط ستاد، رقابت‌هاي فوتبال باشگاهي ادامه پيدا كند. فعلا 9 هفته از مسابقات ليگ برتر باقي مانده است، اما هنوز تيم‌ها به جمع‌بندي كامل براي ادامه مسابقات نرسيده‌اند و گفته مي‌شود برخي تيم‌ها درخواست لغو كامل مسابقات را ارايه كرده‌اند. اما تيم‌هايي هم هستند كه مصرانه به دنبال پيگيري مسابقات و به اتمام رساندن رقابت‌ها هستند. در اين بين بحث آماده‌سازي تيم‌ها و فشردگي مسابقات بعد از بازگشايي مجدد از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي اهالي فوتبال به حساب مي‌آيد.

استارت برخي كشورها

در خبرها آمده است كه برخي كشورها نظير كره‌جنوبي اجازه آماده‌سازي تيم‌ها را صادر كرده‌اند. كره جنوبي يكي از موفق‌ترين كشورها در مهار شيوع كرونا بوده است. آمار كره جنوبي در تلفات ناشي از كوويد 19 در چند روز گذشته صفر بوده است. همچنين برخي تيم‌هاي آلماني نيز تمرينات خود را از سر گرفته‌اند و گفته مي‌شد سران بوندسليگا با مقامات كشور آلمان براي ادامه رقابت‌هاي اين فصل به توافق رسيده‌اند هرچند اين توافق مخالفاني از جمله پليس كشور آلمان داشته است. كشور آلمان نيز جزو كشورهاي موفق در زمينه مهار بيماري به حساب مي‌آيد. از ساير نقاط نيز اخبار مشابهي به گوش مي‌رسد و حتي گفته مي‌شود تيم‌هاي NBA نيز كم‌كم خودشان را وارد فاز تمرين و آماده‌سازي كرده‌اند. اين در حالي است كه امريكا در حال حاضر با نزديك يك ميليون مبتلا بيشترين آمار ابتلا و مرگ و مير را در نقاط مختلف جهان دارد.

استناد به آمار

طبق آماري كه هر روز از طريق ستاد مقابله با كرونا در مورد موارد ابتلاي جديد و مرگ‌ومير منتشر مي‌شود، مشخص شده بيماري در كشور روندي نزولي دارد. هرچند بسياري از كارشناسان در مورد اين آمار شبهه‌هايي را مطرح مي‌كنند و ضمنا آنچه در سطح شهر مشاهده مي‌شود نشان مي‌دهد كه ممكن است با توجه به عدم رعايت مسائل بهداشتي توسط مردم بيماري دوباره اوج بگيرد. اما همين آمار رسمي سازمان ليگ را متقاعد كرده است كه مي‌توان مسابقات ليگ را ادامه داد. هرچند هم در ايران و هم در كشورهايي كه قصد بازگشايي رقابت‌ها را دارند همه بر بدون تماشاگر بودن مسابقات در صورت شروع مجدد تاكيد دارند.

آماده‌سازي

قبل‌تر سازمان ليگ اعلام كرده بود كه براي از سر‌گيري رقابت‌ها به تيم‌ها فرصت 21 روزه براي آماده‌سازي داده خواهد شد. اما بسياري از تيم‌ها نسبت به كم بودن اين زمان اعتراض كرده‌اند و معتقدند اين زمان كافي نيست. استدلال اين دسته از تيم‌ها اين است كه فرصت 20 روزه زماني مناسب است كه بازيكنان لااقل توانسته باشند خودشان شخصا برنامه‌هاي تمريني منظم را پيگيري كنند، اما در حال حاضر بازيكنان فوتبال معمولا خانه‌نشين هستند و در خانه نيز نمي‌توانند شرايط مطلوبي را از لحاظ بدني داشته باشند. با اين حال دادن زمان بيشتر براي آماده‌سازي تيم‌ها به معني فشردگي بيش از حد رقابت‌ها در زماني خواهد بود كه رقابت‌ها استارت بخورد.

اتمام ليگ قطعي است

با توجه به تمام اين نكات مي‌توان تقريبا اين اطمينان را پيدا كرد كه رقابت‌هاي ليگ فوتبال ايران نيمه تمام نخواهد ماند. سازمان ليگ با پافشاري روي اتمام ليگ خودش را از شر معرفي كردن تيم قهرمان يا لغو مسابقات بدون برنده و همچنين معرفي تيم‌هاي راه يافته به ليگ قهرمانان آسيا و تيم‌هاي سقوط‌كننده به دسته‌هاي پايين‌تر راحت مي‌كند. گرچه در دستورالعمل‌هاي فيفا و يوفا موردي به نام «شايستگي ورزشي» لحاظ شده تا فدراسيون‌ها بتوانند بر اساس آن ليگ‌ها را تعيين تكليف كنند اما اين مورد به‌طور مشخص در كشور ما قابل اجرا نخواهد بود. تمامي اركان فوتبال ايران به خوبي مي‌دانند هر فرمولي كه براي معرفي كردن قهرمان، تيم‌هاي برنده سهميه و تيم‌هاي سقوط‌كننده ارايه دهند توسط بخش اعظمي از هواداران فوتبال و تيم‌ها مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد.

چه رخ خواهد داد؟

بدون شك بعد از شروع دوباره مسابقات آنچه در نگاه اول به چشم مي‌آيد، سكوهاي خالي تماشاچيان و كيفيت پايين مسابقات خواهد بود. نبود تماشاچيان براي برخي تيم‌هايي كه متكي به تشويق هواداران‌شان بوده‌اند بدون شك يك نكته منفي به حساب مي‌آيد و البته اين مساله براي تيم‌هايي كه هميشه عادت داشته‌اند در استاديوم‌هاي خالي به ميدان بروند، وضعيت بهتري به وجود مي‌آورد. در حال حاضر پرسپوليس با 10 امتياز اختلاف صدرنشين است و گرچه تيمي است كه هميشه از حضور هوادارانش سود برده است، اما بعيد به نظر مي‌رسد نبود تماشاچيان بتواند تاثير بسزايي در روند اين تيم داشته باشد. اما همين فاكتور براي تيم‌هايي نظير استقلال و سپاهان و تراكتور كه همگي همچون پرسپوليس تماشاچيان زيادي را به استاديوم مي‌كشانند، با توجه به نزديكي امتيازات‌شان به هم، مي‌تواند تعيين‌كننده باشد. در انتهاي جدول هم احتمالا متضررترين تيم از شرايط جديد شاهين شهرداري بوشهر است كه بايد با پيكان و سايپا براي بقا بجنگد؛ دو تيمي كه شايد بيشتر از همه تيم‌ها از عدم حضور تماشاچيان استقبال مي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها