• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4634 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت

اختلافات چين با ساير كشورها بر سر شيوع كرونا بالا مي‌گيرد

در جست‌وجوي مقصر

ميثم سليماني

ويروس كرونا از كجا آمده است؟ اين سوالي است كه ذهن بسياري را به خود مشغول كرده و هنوز جواب روشن و مشخصي براي آن يافت نشده است. طي تحقيقاتي كه كشورهايي همچون بريتانيا انجام دادند، اين ويروس از آزمايشگاهي در ووهان چين به شكل سهوي خارج شده و سرايت پيدا كرده است. ادعايي كه تاكنون مورد تاييد قرار نگرفته است. سازمان بهداشت جهاني نيز اين ادعا را رد كرده است. اتحاديه اروپا در گزارشي به نحوي چين را عامل اصلي اين اتفاق دانسته و استراليا هم درخواست كرده تا يك تحقيقات بين‌المللي در بحث نقش چين در شيوع ويروس كرونا انجام شود. حتي در بخشي ديگر اين ادعا مطرح شد كه چين اطلاعات غلط درخصوص ويروس كرونا به جهان ارايه كرد.

با اين حال وزارت امور خارجه چين، در واكنش به اين اظهارنظرها و به‌خصوص در پاسخ به ادعاي مطرح شده در گزارش جديد اتحاديه اروپا عنوان كرد كه چين قرباني اطلاعات ناشايستي است كه عليه اين كشور منتشر مي‌شود. اتحاديه اروپا در گزارش اخير خود ادعا كرده كه چين در يك عمليات پنهان، اطلاعات غلط در‌خصوص ويروس كرونا ارايه داده و همچنين چين را به نحوي عامل شيوع اين ويروس مي‌داند. در گزارشي كه كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا ارايه داده چين و روسيه، عامل ارايه اطلاعات غلط درخصوص ويروس كرونا معرفي شده‌اند.

رويترز گزارش داده بود كه مقام‌هاي ارشد چيني به اتحاديه اروپا فشار آوردند تا انتقادات خود در اين گزارش عليه چين را كاهش دهند يا كلا آن را حذف كنند. حتي گفته مي‌شود چيني‌ها تهديد كرده بودند اين گزارش دولتمردان اين كشور را بسيار عصباني خواهد كرد.

با وجود اين، گزارش اتحاديه اروپا با كمي تاخير منتشر شد و برخي اطلاعات در مورد چين نيز تغيير يافت. چين اكنون به دليل فراخوان برخي كشورها براي آغاز تحقيقات مستقل در مورد منشا ويروس كرونا به‌شدت تحت فشار قرار گرفته و در مقام دفاع مجبور شده موضع سختي را اتخاذ كند.

سخنگوي وزارت خارجه چين در آخرين اظهارنظر خود عنوان كرد كه هيچ مدرك قطعي مبني بر منشا ويروس در چين وجود ندارد و نسبت به اهداف سياسي پشت اين درخواست‌ها براي تحقيقات مستقل هشدار داد و عنوان كرد كه اين اقدام نتيجه خوبي در پي نخواهد داشت. دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات‌متحده نيز اعلام كرد كه چين مي‌توانست جلوي ويروس كرونا را قبل از شيوع آن به كل كره‌زمين بگيرد و آن را همانجا متوقف كند. از همين رو دولت او قصد دارد تحقيقات جدي را براي آنچه اتفاق افتاده، انجام دهد. انتقادات ترامپ نيز آخرين موضع دولت او عليه چين به‌شمار مي‌آيد. ويروس كرونا در اواخر سال گذشته ميلادي در شهر ووهان چين مشاهده و تبديل به يك بيماري همه‌گير جهاني شد.

هفته گذشته مايك پمپئو، وزير امورخارجه ايالات‌متحده گفت كه پكن نتوانسته به‌موقع اين ويروس را شناسايي و خطرات ناشي از آن را به دنيا اعلام كند. با اين حال دونالد ترامپ در يك جلسه توجيهي كاخ سفيد گفت: ما تحقيقات بسيار جدي در اين زمينه انجام خواهيم داد. ما اصلا از چين راضي نيستيم. او در ادامه گفت: روش‌هاي زيادي وجود دارد كه مي‌توانيم آنها را پاسخگو كنيم، زيرا ما اعتقاد داريم كه چين مي‌توانست اين ويروس را در مبدا متوقف كند تا به اين سرعت در سراسر جهان انتشار پيدا نكند.

سخنگوي وزارت امور خارجه چين در پاسخ به اين ادعاي امريكا، به خبرنگاران در پكن گفت: برخي سياستمداران ايالات‌متحده دروغ مي‌گويند و قصد دارند افكار عمومي را از پاسخ ضعيف آنها به ويروس منحرف كنند. البته او به‌ طور مستقيم به ترامپ يا پمپئو اشاره‌اي نكرد. او در ادامه گفت: تلاش براي سرزنش كردن چين، اقدامات چين براي پاسخ به اين ويروس را انكار نخواهد كرد.

تاكنون ويروس كرونا جان بيش از 210 هزار نفر را در سراسر جهان از جمله بيش از 56 هزار نفر در ايالات‌متحده را گرفته است. پيش از اين در روز دوشنبه پيتر ناوارو، مشاور تجارت كاخ سفيد چين را به ارسال كيت‌هاي تست كرونا با كيفيت پايين و تقلبي به امريكا متهم كرد و گفت، چين به دنبال سودآوري از اين بيماري همه‌گير است. البته اين موضوع را نمي‌توان ناديده گرفت كه پيتر ناوارو، منتقد جدي پكن بود كه ترامپ آن را در كاخ سفيد منصوب كرد.

‌ از طرفي ديگر ارسال كيت‌هاي تشخيص كرونا براي اينكه امريكا بتواند به حال عادي بازگردد بسيار مهم است و هرگونه اختلالي در اين مسير مي‌تواند بسيار مشكل‌ساز شود. ناوارو مي‌گويد، ما نمي‌توانيم كيت‌هاي آزمايش تقلبي داشته باشيم، زيرا اين اتفاق مي‌تواند بسيار مخرب و خطرناك باشد. او مدعي است: بسياري از كيت‌هاي آزمايش‌ آنتي‌بادي كرونا كه از كشور چين وارد شده در مواردي يا كيفيت پاييني داشتند يا اينكه نتايج اشتباه و كاذب ارايه مي‌دهند. سخنگوي وزارت خارجه چين نيز در پاسخ به ناوارو گفت: او دروغگويي است كه سخنانش هيچ‌گونه اعتباري ندارد.

چين با استراليا نيز وارد يك چالش شده است. استراليا طي چند وقت اخير موضع سختي نسبت به چين اتخاذ كرده و چين را عامل شيوع كرونا مي‌داند و خواستار تحقيقات بين‌المللي درخصوص منشا ويروس كرونا شده است. در طرف مقابل چين، استراليا را به تحريم اقتصادي تهديد كرده است. از همين رو روز گذشته استراليا سفير پكن در كانبرا را براي توضيح در‌خصوص موضع تحريمي چين عليه استراليا احضار كرده است.

چين بزرگ‌ترين شريك تجاري استراليا محسوب مي‌شود و اين رويكرد كانبرا، آنها را به‌شدت عصباني كرده است. چنگ جنگ يي، سفير پكن در استراليا، روز دوشنبه عنوان كرده بود‌ كه مصرف‌كنندگان چيني كالاهاي استراليايي را در پاسخ به اقدامات اين كشور تحريم كنند. استراليا به چين گوشت گاو و شراب صادر مي‌كند و از سوي ديگر تبادلات گردشگري و دانشجويي با يكديگر دارند.

سايمون بيرمنگام وزير تجارت استراليا عنوان كرده كه اين كشور يكي از تامين‌كنندگان مهم براي چين است و منابع اين كشور به‌خصوص در بخش انرژي براي توليدات چيني پيشرفت‌هاي فراواني ايجاد كرده است. گفتني است چين و استراليا همواره مشكلات ديپلماتيك فراواني با يكديگر داشته‌اند اما اجازه نداده‌اند اين موضوع وارد عرصه اقتصادي شود و اين نخستين‌بار است كه اين اختلافات روابط اقتصادي دو كشور را تهديد مي‌كند.

در مجموع به نظر مي‌رسد چيني‌ها به‌شدت نگران وجهه خود پس از فروكش كردن بحران كرونا در سراسر جهان هستند. آنها نمي‌خواهند به عنوان عامل شيوع كرونا در جهان شناخته شوند و همين موضوع حساسيت آنها را درخصوص موضع‌گيري ديگر كشورها عليه چين در بحث شيوع كرونا
به‌ شدت حساس كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون