• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4635 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت

خبر

كيم جونگ اون پيدا شد؟

به گفته كارشناسان، تصاوير ماهواره‌اي جديد از تردد قايق‌هاي مورد استفاده «كيم جونگ اون» و همراهانش در نزديكي شهر «ونسان» در كره شمالي، نشانه ديگري است كه او در تفرجگاه ساحلي خود به سر مي‌برد. به گزارش خبرگزاري «رويترز» گمانه‌زني‌ها درباره وضع سلامت رهبر كره شمالي پس از آن آغاز شد كه او در مراسم بزرگداشت تولد پدربزرگش «كيم ايل سونگ» بنيانگذار كره شمالي غايب بود. روز سه‌شنبه وب‌سايت «ان‌كي پي‌آراُ» كه بر اين كشور نظارت مي‌كند، گزارش داد تصاوير ماهواره‌اي نشان داده قايق‌هايي كه اغلب توسط رهبر كره شمالي و همراهان او مورد استفاده قرار مي‌گيرند در مسيرهايي تردد داشته‌اند كه بر حضور او و همراهانش در منطقه ونسان دلالت دارد. هفته گذشته يك پروژه نظارت بر كره شمالي مستقر در امريكا گزارش داد، تصاوير ماهواره‌اي نشان داده چيزي كه تصور مي‌شود قطار شخصي كيم باشد در ايستگاهي نزديك تفرجگاه ونسان پارك شده است. مقامات كره جنوبي و امريكا هم حضور او در آنجا را براي جلوگيري از ابتلا به ويروس جديد كرونا محتمل مي‌دانند و درباره گزارش‌هايي كه حاكي از بيمار بودن اوست، ابراز ترديد كرده‌اند. آخرين باري كه رسانه‌هاي رسمي كره شمالي از حضور كيم در مكاني خبر دادند ۱۱ آوريل بود كه او رياست يك جلسه را برعهده داشت. از آن زمان هم تقريبا هر روز گزارش‌هايي درباره ارسال نامه و پيام ديپلماتيك از سوي او مخابره شده است. امروز «جئونگ كيونگ دوو» وزير دفاع كره جنوبي در واكنش به شايعات مربوط به وضعيت سلامتي «كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي گفت كه هيچ تحرك غيرمعمولي در كره شمالي شناسايي نشده است. او در عين حال تاكيد كرد كه غيبت كيم از انظار عمومي چيز جديدي نيست.

بن سلمان به دنبال كنار كشيدن 
از يمن است

روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارشي اظهار كرده است كه اعلام خودمختاري جدايي‌طلبان يمني، اقدامات عربستان براي خروج از جنگ يمن را پيچيده كرده است. به گزارش ايسنا، روزنامه نيويورك تايمز در اين مطلب آورده است، در هفته‌هاي اخير به نظر مي‌رسيد كه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان پس از 5 سال جنگ در يمن مي‌خواهد به تدريج از آن خارج شود و بالاخره با منتقداني كه اين جنگ را غيرقابل پيروزي مي‌دانستند، هم نظر شده است. اين گزارش اما خاطرنشان مي‌كند كه متحدان يمني بن سلمان عقيده ديگري در اين خصوص دارند و اعلام خودمختاري اصلي‌ترين گروه جدايي‌طلب اين كشور كه كنترل عدن و بانك مركزي آن را در دست گرفته، زنگ‌هاي هشدار را براي هرج و مرج‌هايي تازه در اين كشور به صدا درآورده است. اين در حالي است كه عربستان و امارات به عنوان حاميان اصلي جنگ يمن حالا در حال كنار كشيدن از اين درگيري هستند و متحدان يمني‌شان را به حال خود گذاشته‌اند تا براي برتري با هم بجنگند.
اعلام خودمختاري اين گروه جدايي‌طلب موسوم به شوراي انتقالي جنوبي، تهديد احياي درگيري‌ها در داخل، ائتلافي را به همراه دارد كه در سال 2015 توسط بن سلمان عليه حوثي‌ها تشكيل شد. با هجوم نيروهاي جدايي‌طلب به خيابان‌هاي عدن و تصرف كنترل ادارات و افراشتن پرچم كشور كمونيستي يمن جنوبي در روز شنبه، توافق صلح ميان نيروهاي جدايي‌طلب در جنوب يمن و عبد ربه منصور هادي، رييس‌جمهوري مستعفي يمن نيز كه در رياض امضا شده بود، فرو پاشيد. تمايل بن سلمان به جنگ يمن طي يك سال گذشته كاهش يافته اما ميزان تسلط عربستان بر متحدان يمني‌اش براي كنترل شرايط در يمن مشخص نيست. در حالي كه نماينده سازمان ملل خواستار همكاري همراه با حسن نيت همه طرف‌ها در راستاي منافع مردم يمن شده، مشخص نيست كه چنين تفكري چه ميزان براي طرف‌هاي متعدد درگيري در يمن اهميت دارد.

اردوغان خطاب به ترامپ:
همكاري ما در منطقه ضروري است

«رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه روز گذشته با ارسال نامه‌اي به «دونالد ترامپ» همتاي امريكايي خود بر لزوم تداوم همكاري دو كشور تاكيد كرد. به نوشته خبرگزاري «آناتولي» اردوغان در اين نامه كه همراه با كمك‌هاي درماني و تجهيزات پزشكي تركيه به امريكا ارسال شد به ترامپ گفت:«اميدوارم اين كمك ناقابل به شما در مبارزه با همه‌گيري [ويروس كرونا] همچنين بهبودي شهروندانتان كه به اين ويروس مبتلا شده‌اند، كمك كند.» در حالي كه امريكا همچنان تركيه را به اعمال تحريم آن هم به خاطر خريد يك سامانه پدافند موشكي از روسيه(اس-۴۰۰) تهديد مي‌كند، اردوغان اما به ترامپ اطمينان خاطر داد كه آنكارا باز هم هر كمكي كه واشنگتن نياز داشته باشد براي آن ارسال مي‌كند. رييس‌جمهور تركيه در ادامه ضمن اشاره به تحولات اخير در منطقه غرب آسيا توضيح داد:«تحولات اخير منطقه ما بار ديگر اهميت تداوم اتحاد امريكا-تركيه و همكاري به قوي‌ترين شكل آن را نشان داد.» اردوغان همچنين افزود:«باور دارم كه ما مي‌توانيم به لطف درس‌هايي كه از مبارزه با اين ويروس گرفته‌ايم و توانمندي‌هايي كه ارتقا داده‌ايم، پيشرفت بزرگي به سمت آينده در حوزه سلامت عمومي داشته باشيم.» به نوشته آناتولي، او همچنين ابراز اميدواري كرد كه كنگره و رسانه‌هاي امريكا، اهميت استراتژيك روابط دوجانبه دو كشور را درك كرده و تشريك مساعي بهتري داشته باشند. هفته پيش منابع مطلع خبر دادند، دولت تركيه در پاسخ به درخواست كمك رييس‌جمهور امريكا براي مقابله با ويروس كرونا، اولين محموله شامل تجهيزات درماني و قطعات مورد نياز براي ساخت دستگاه تنفس مصنوعي را به اين كشور ارسال مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون