• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4635 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت

بركت در خانه ماندن

نيوشا طبيبي

۱- از بركت در خانه ماندن مردم و بچه‌ها در سراسر جهان، كار صنعت سرگرمي بالا گرفته است. قيمت سهام نتفليكس بالا رفته و متقاضيان فراواني براي خريد آن صف كشيده‌اند. مانند هر بحران ديگري كه در جهان اتفاق مي‌افتد و دامن مردم را مي‌گيرد، سرمايه‌داري سود خود را در آشفته بازار مي‌يابد و بار خود را مي‌بندد. اگرچه خانه‌نشيني و ركود بسياري از بخش‌هاي اقتصاد را به ركود كشانده اما براي بخش‌هايي از آن درآمدهاي قابل‌توجهي به همراه داشته، به همين دليل قطعا شركت‌ها و سوداگران براي سبك و شيوه جديد زندگي در جهان دست به كار شده‌اند و هزاران كالاي مخصوص اين دوران را توليد خواهند كرد. قطعا با استفاده از اين فرصت درصدد برخواهند آمد كه سبك زندگي جديدي خلق كنند كه منطبق با احوالات جديد باشد. در سبد اين سبك جديد زندگي از شيرمرغ تا جان آدميزاد قرار خواهند داد تا سوداگري غيراخلاقي‌شان ادامه پيدا كند.
۲- از آمارهاي شگفت‌انگيز اين دوران، آمار طلاق و زد و خورد و ضرب و شتم و خشونت‌هاي خانگي در كشورهاي مختلف دنياست. چند كشور اروپايي غربي كه مدعي حقوق زنان هستند از حيث افزايش آمار ضرب و شتم زنان به دست شوهرانشان، آمارهاي تكان‌دهنده‌اي نشان مي‌دهند. چنين است رشد نوشيدن الكل كه به خشونت و فقر دامن مي‌زند. پيامدهاي جدي دوركاري و در خانه ماندن تصوير آينده پيش رو را مبهم مي‌كند. صرف‌نظر از تصميمات رهبران و ادامه دادن يا ندادن قرنطينه‌ها در كشورهاي مختلف بايد به اين نكته مهم انديشيد كه اگر- چنانكه بسياري مي‌گويند- اين وضع و در خانه ماندن طولاني‌تر از پيش‌بيني‌ها شود، آدمي چه كارهايي بايد بكند يا نكند؟ چه چيزهايي دستخوش تغيير خواهد شد؟ با بچه‌ها و اوقات بيكاري آنها چه بايد كرد؟ اگر ما زودتر به اين موضوعات فكر نكنيم لاجرم سوداگران به جاي ما مي‌انديشند و راه‌حل‌هاي زهرآگينشان را در بسته‌هاي پرزرق و برق و آماده روانه خانه‌هايمان خواهند كرد. آنها چنان وارد مي‌شوند كه اصلا متوجه نمي‌شويم.
۳- بازي به ‌شدت اعتيادآور «فورت نايت
- FORTNITE» محصول شركت اپيك، داد بسياري از خانواده‌ها و والدين را در سراسر جهان به آسمان رسانده. اين بازي بي‌سروصدا راه به خانه‌ها پيدا كرد. براي اين بازي هيچ پولي نبايد پرداخت كرد. پشت طراحي اين بازي، تيم‌هاي متخصص روان‌شناسي و كارشناسان رفتارهاي كودكان و نوجوانان حضور داشته‌اند. در فضاي اين بازي، عناصري تعبيه شده‌اند كه براي نوجوانان اعم از دختر و پسر به ‌شدت جذاب هستند. كاربران مي‌توانند گروه تشكيل دهند و به هدف اين بازي كه كشتن هر چه بيشتر است، برسند. بازيكنان براي تهيه سلاح‌ها و لباس‌هاي جديد بايد پول مخصوص فورت نايت داشته باشند. «وي باكس» منبع درآمد چند صد ميليون دلاري ماهانه شركت اپيك است. همه بازيكنان از بزرگ و كوچك بالاخره به اين دام و وسوسه خريد مي‌افتند و پول مي‌دهند و هيچ مي‌خرند. براي آواتارشان در بازي، لباس جديد- به آن مي‌گويند اسكين- خريداري مي‌كنند. يعني هيچ!  بچه‌هايي كه اسير اين بازي شده‌اند، از كشتن و كشته شدن تلقي فانتزي و ساده‌اي دارند. مردن طرف ديگر امري عادي و خنده‌دار و آسان است. طفل‌هاي معصومي كه به دام اين بازي افتاده‌اند، خشن و بي‌رحم و بي‌احساس مي‌شوند. بزرگ‌ترها بدتر. آنقدر رشته‌هاي ظريف اما محكمي به پاي كاربران بسته مي‌شود كه آنها به دام اعتياد به اين بازي گرفتار مي‌شوند.  در ايام قرنطينه، غير قرنطينه فورت نايت و محصولات مشابه با قدرت بيشتري به خانه‌ها مي‌آيند، بايد دقيق و حساب شده به مقابله با اين پديده‌هاي شوم ضد فرهنگي برخاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون