• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4636 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۳ ارديبهشت

تاريخ برمكيان

كتاب «تاريخ برمكيان» تصحيح و تاليف سيد محمدصادق سجادي از سوي انتشارات دكتر محمود افشار منتشر شد. برمكيان بزرگ‌ترين خاندان ايراني و ديوان‌سالار عصر شكوه خلافت و بلكه بزرگ‌ترين وزيران در همه دوران عباسي به شمار مي‌روند. سيد محمدصادق سجادي، مولف كتاب تاريخ برمكيان، در دو بخش به تاريخ اين خاندان بانفوذ در خلافت عباسي پرداخته است. بخش نخست كتاب تحقيقي است درباره وجه تسميه، چگونگي برآمدن، وزارت يافتن و سرانجام سقوط برمكيان بر اساس معتبرترين اسناد و منابع موجود.
بخش دوم نيز تصحيح انتقادي متن كهني است به نام رساله اخبار برمكيان در ترجمه فارسي مجموعه‌اي از اخبار و روايت‌هاي مربوط به برمكيان كه يكي از معاصران ايشان به نام ابن‌غسان گرد آورده بود. سجادي درباره تاريخ برمكيان اينچنين مي‌گويد: خانداني مشهور و كهن ديوان‌سالار ايراني است كه از منطقه خراسان وارد دستگاه خلافت اموي شدند و در برابر آن فعاليت كردند و بعد در دوره عباسي مشاغل بسيار مهمي؛ از جمله حكومت بعضي از ايالت‌هاي ايران و وزارت خليفه هارون‌الرشيد را به دست گرفتند.
يكي از مهم‌ترين نقش‌هاي اين خاندان انتقال دستگاه اداري ايران به قلمرو خلافت اسلامي است. در حقيقت سازمان ديوان‌سالاري ايران كهن به وسيله برمكيان وارد عصر اسلامي شد. علاوه بر اين، خاندان برمكي از دانشمندان، مترجمان و اديبان قرن دوم هجري بودند و در نهضت ترجمه و سپس تاليف در قلمرو اسلام نقش مهمي ايفا كرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون