• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4637 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت

خبرخوان

خريد و فروش وكالتي سهام عدالت غيرقانوني است

سه‌شنبه هفته جاري مقام معظم رهبري با صدور ابلاغيه‌اي با درخواست رييس‌جمهور براي آزادسازي سهام عدالت موافقت كردند. پس از آن و از صبح روز چهارشنبه در سامانه سهام عدالت گزينه‌اي تحت عنوان «آزادسازي سهام عدالت» اضافه شد تا مشمولان با ورود به آن بتوانند طرح آزادسازي خود را انتخاب كنند. بر اين اساس، سازمان خصوصي‌سازي اطلاعيه‌اي را صادر و در آن اشاره كرده است كه احتمال مي‌رود برخي افراد در اقصي نقاط كشور اقدام به خريد وكالتي سهام عدالت مشمولان كنند. در اين شرايط اين افراد بايد به اين نكات توجه داشته باشند كه سهام تخصيص يافته به مشمولان براساس موازين قانوني بازار سرمايه صرفا در بازار بورس مورد معامله قرار خواهد گرفت. در مرحله تكميلي فرآيند آزادسازي، سهام مربوط به نام سهامداران به ثبت خواهد رسيد و هيچ‌گونه وكالت و انتقال به غير تا ثبت نهايي سهام به نام اين افراد از سوي شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه اعتبار نخواهد داشت. همچنين برگه‌هاي سهام عدالت قبلي مربوط به عضويت فاقد هرگونه ارزش و اعتبار است و در صورت مفقودي برگه عضويت هيچ لزومي به دراختيار داشتن برگه عضويت سهام عدالت نيست.


انعقاد ۳۴۳ هزار قرارداد در بازار آتي بورس كالا

در جريان معاملات بورس كالاي ايران در هفته گذشته تعداد 343 هزار و 832 قرارداد آتي به ارزشي بيش از 3213 ميليارد و 588 ميليون ريال در بورس كالاي ايران توسط معامله‌گران منعقد شد. همچنين در جريان اين معاملات كه در 9 نماد معاملاتي رقم خورد، تعداد 332 هزار و 995 قرارداد منعقده تنها مربوط به نمادهاي زعفران نگين بود، به‌طوري كه نزديك به 97درصد از حجم قراردادهاي ثبت شده مربوط به سه سررسيد ارديبهشت، تير و شهريور 99 قرارداد آتي زعفران نگين بود.


عرضه سهام چهار پالايشگاه كشور از اول تير ماه آغاز مي‌شود

سخنگوي دولت گفت: واگذاري سهام دولت در پالايشگاه‌هاي اصفهان، تهران، تبريز و بندرعباس از اول تير ماه سال ۹۹ آغاز شود. علي ربيعي واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي را از مهم‌ترين اقدامات دولت براي رشد اقتصادي كشور دانست و گفت: اين واگذاري‌ها منجر به سرمايه‌گذاري‌هاي مجدد در اقتصاد و صنعت خواهد شد كه عامل اصلي براي رونق توليد، افزايش اشتغال و سرمايه‌گذاري‌هاي جديدتر مي‌شود. سخنگوي دولت با اشاره به برنامه واگذاري‌ سهام‌ شركت‌هاي دولتي گفت: عرضه سهام و واگذاري شركت‌هاي دولتي، گام ديگري براي كوچك‌سازي دولت و بزرگ كردن حوزه عمومي و بخش‌هاي صنعتي خصوصي در كشور به عنوان يك استراتژي از سوي دولت دنبال مي‌شود. ربيعي با بيان اينكه دولت با اجراي سياست‌هاي واگذاري سهام و شركت‌ها به‌دنبال كسب درآمد و هزينه‌كرد درآمدهاي خود نيست، گفت: اين واگذاري‌ها در نهادهاي عمومي يا در بخش‌هايي از دولت هم اين درآمدها منجر به سرمايه‌گذاري‌هاي مجدد شده كه همين امر زمينه ساز توليد، افزايش اشتغال و سرمايه‌گذاري‌هاي جديدتر مي‌شود سخنگوي دولت با اشاره به استراتژي‌ها دولت در اصل ۴۴، خصوصي‌سازي و واگذاري شركت‌ها، گفت: برخي اين روزها الفاظي به كار مي‌برند كه دولت با اين واگذاري‌ها مي‌خواهد هزينه‌هاي جاري خود را تامين كند يا پول آن را به بخش‌هاي غيرمولد ببرد كه به‌طور قطع اين‌گونه نيست.


فروش يك‌جاي سهام عدالت در سهامداري مستقيم امكان‌پذير نيست

رييس سازمان خصوصي‌سازي گفت: در شيوه سهامداري مستقيم، فروش يك‌جاي سهام عدالت امكان پذير نيست، بلكه محدوديتي در معاملات وجود دارد. عليرضا صالح در گفت‌وگويي تلويزيوني اظهار داشت: علت اين موضوع، امكان بروز مشكلات با ورود يك‌باره همه افراد براي فروش سهام است، به همين دليل پس از اينكه اوراق سهام عدالت به نام افراد شد، مطابق ساز و كاري كه شوراي عالي بورس تعيين مي‌كند عمل خواهد شد. او بيان داشت: در ابلاغيه رهبر معظم انقلاب نيز تصريح شده كه ساز و كار اين مهم از سوي شوراي عالي بورس تعيين شود. بر پايه اين گزارش، در روش مستقيم سهامداري سهام عدالت، مسووليت حفظ، نگهداري و مديريت سهام اختصاص‌يافته به عهده سهامدار است. مطابق قانون تجارت، افرادي كه روش مستقيم را انتخاب كرده‌اند سهامدار محسوب شده و از مزاياي سهام تخصيص‌يافته از جمله سود و غيره بهره‌مند خواهند شد. اما در شيوه غيرمستقيم سهامداري سهام عدالت، مالكيت و مديريت سهام‌عدالت سهامدار از طريق شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني ساماندهي خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غير و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.


مهلت ارسال فهرست معاملات زمستان ۹۸ تمديد شد

مهلت ارسال فهرست معاملات فصلي دوره زمستان ۹۸ و بهار ۹۹ اشخاص مشمول به علت شيوع كرونا به ترتيب تا ۱۵ تير ماه و ۱۵ مهر امسال تمديد شد. معاون درآمدهاي مالياتي اين سازمان، بخشنامه تمديد اين مهلت‌ها را شبكه مالياتي كشور ابلاغ كرد. محمد مسيحي با اشاره به پيشنهاد رييس كل سازمان امور مالياتي كشور به وزارت امور اقتصادي و دارايي، مبني بر تمديد مهلت ارسال فهرست معاملات فصلي دوره زمستان ۹۸ و بهار ۹۹ اشخاص مشمول، به دليل شيوع بيماري كرونا و ضرورت طرح فاصله‌گذاري و همچنين لزوم حمايت از فعالان اقتصادي در اين شرايط خاص، گفت: پيشنهاد اين سازمان درنهايت مورد موافقت فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي قرار گرفت و براي اجرا به اين سازمان ابلاغ شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون