• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4637 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت

بررسي‌هاي اتاق بازرگاني نشان مي‌دهد

فعاليت بيش از ۷۱درصد زنان شاغل تهراني در بخش خصوصي

اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود به بررسي شاخص‌هاي نيروي كار زنان و مردان استان تهران در پاييز سال ۱۳۹۸ پرداخته كه بر اين اساس نرخ بيكاري زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان تهران بيش از ۴۵درصد است. هر چند گزارش اخير براي ماه پاييز است اما انتظار مي‌رود باتوجه به شيوع كرونا و تعطيلي چند هفته‌اي كسب و كارها، بيكاري زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله براي فصول زمستان سال گذشته و بهار جاري بيشتر از رقم ۴۵درصد اعلام شده باشد.  براساس اطلاعات ارايه شده در اين گزارش نرخ بيكاري مردان ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان تهران ۱۷درصد بوده و نرخ بيكاري زنان قرار گرفته در اين بازه سني در سراسر كشور حدودا ۳۸درصد اعلام شده است. طبق برآوردهاي صورت گرفته بيش از ۷۱درصد زنان شاغل در استان تهران در بخش خصوصي فعال هستند و اين آمار براي مردان ۸۴درصد اعلام شده است. همچنين در استان تهران بيش از ۷۶درصد از زنان و ۶۳درصد از مردان در بخش خدمات مشغول به كار هستند. برآوردها نشان مي‌دهد سهم شاغلان بيشتر از 
۱۵ سال كه در هفته بيش از ۴۹ ساعت كار مي‌كنند در ميان زنان كل كشور ۱۳ و در زنان استان تهران ۲۰درصد بوده است. همين آمار درباره‌ مردان در سطح كشور ۴۱درصد و در سطح استان تهران ۵۲درصد اعلام شده است. همچنين نرخ مشاركت اقتصادي نيروي كار بالاي ۱۵ سال در ميان زنان كل كشور ۱۷درصد و در استان تهران كمتر از ۱۵درصد اعلام شده است. در نرخ بيكاري نيروي كار بالاي ۱۵ سال وضعيت مردان بهتر از زنان بوده و در سراسر كشور نرخ بيكاري مردان ۸.۹ و در استان تهران ۷.۴درصد اعلام شده است. اين درحالي است كه نرخ بيكاري زنان در استان تهران حدود ۱۹درصد و در سطح كشور حدود ۱۷درصد اعلام شده است.
وضعيت فعاليت‌هاي اقتصادي در حوزه‌هاي مختلف كاري نيز نشان مي‌دهد كه حدود ۱۹درصد از زنان در آمار كشوري در حوزه كشاورزي مشغول به كار هستند؛ ۳۰درصد از آنها در حوزه صنعت و ۵۰درصد در حوزه خدمات، به اين ترتيب در آمار كشوري درصد زناني كه در حوزه كشاورزي و خدمات فعاليت مي‌كنند از مردان بيشتر است. در استان تهران تنها يك‌درصد از جمعيت زنان و مردان در حوزه كشاورزي فعاليت مي‌كنند و پس از آن در حوزه صنعت مشاركت زنان ۲۲درصد و در حوزه خدمات ۷۶درصد اعلام شده است. در اين آمار به ترتيب سهم مشاركت مردان ۳۵درصد در صنعت و ۶۳درصد در خدمات اعلام شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون