• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4637 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت

توضيحات پيروز حناچي درباره اتوبوسراني، درآمد بيلبوردها و نيازهاي مالي اداره پايتخت

اداره تهران روزانه به ۵۰ تا ۸۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد

شهردار تهران گفت: اداره شهرداري تهران حداقل نياز به اعتبار روزانه بين ۵۰ تا ۸۰ ميليارد توماني دارد.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شهرداري تهران، پيروز حناچي، شهردار تهران در ديدار و گفت‌وگو با تعدادي از كارآفرينان و فعالان اقتصادي با تاكيد بر اينكه سال گذشته با تحريم‌هاي جديد ميزان درآمد دولت از نفت، به حداقل رسيد و شهرداري تهران هم تحت تاثير اين فضا قرار گرفت، گفت: مديريت شهري در دوره جديد نمي‌خواهد به هر شكلي درآمدزايي كند و چارچوب‌هايي دارد، به همين دليل امروز شرايط مالي سختي را تجربه مي‌كنيم. اداره شهرداري تهران حداقل نياز به اعتبار روزانه بين ۵۰ تا ۸۰ ميليارد توماني دارد، با اين وجود شهرداري در دوران كرونا فعاليت خود را ادامه داد؛ براي نمونه ناوگان حمل و نقل عمومي با ۸۰درصد ظرفيت فعاليت مي‌كرد، در حالي كه تنها ۱۰درصد مسافران هميشگي از آن استفاده مي‌كردند.
او درباره اين نقد كه «شهرداري تهران هزينه‌هايش بالاست» گفت: اين انتقاد وارد است و تلاش شده است كه اين مشكل تا حدودي برطرف شود. بدنه شهرداري سنگين است هر چند كه حقوق‌بگيران شهرداري از ابتداي مديريت جديد از ۶۷ هزار به 
۶۲ هزار نفر رسيده، اما بايد در اين زمينه با رعايت تمام جوانب اخلاقي و انساني بيشتر تلاش كنيم. 
شهردار تهران با اشاره به ارايه لايحه دوفوريتي به شوراي شهر تهران براي رفع موانع مالي شهرداري تاكيد كرد: ما به دنبال كسب درآمد به هر بهانه‌اي نيستيم، چراكه بعضي مسيرهاي درآمدزايي به شهر آسيب مي‌زند.
شهردار تهران درباره «همكاري و حمايت از استارت‌آپ»ها گفت: سياست مديريت شهري حمايت از استارت‌آپ‌هاست در همين راستا ما پيگير «هوشمندسازي ارايه خدمات شهري» در شهر تهران هستيم. حتي لايحه‌اي براي حمايت از آنها آماده و به شوراي شهر تهران ارايه شده است. 
حناچي درباره «درآمدزايي از سراي محلات» گفت: از سراي محلات به اندازه‌اي كه بايد، درآمد مالي كسب نمي‌شود و مكانيزم‌هاي فعلي براي درآمدزايي موثر نيست. به نظر مي‌رسد نهادهاي مدني بايد بيشتر تلاش كنند و خواسته‌هاي مردم را به مديريت شهري منتقل كنند تا تبديل به تصميمات اجرايي شود. در عين حال بايد قبول كرد كه نزديك‌تر از اين سراهاي محلات به مردم در شرايط فعلي وجود ندارد كه اطلاعات بسيار خوبي از شهروندان دارند و مي‌توان از آن براي خدمات‌دهي بيشتر به شهروندان استفاده كرد.
شهردار تهران درباره تراكم‌فروشي توضيح داد: مي‌توان شهر را با ساختن اداره كرد، اما نبايد خارج از برنامه تراكم فروخته شود. شهرداري در دوره مديريت جديد تلاش كرده است هم طبق برنامه تراكم بفروشد و هم آن را به قيمت واقعي و نه به نصف قيمت و ارزان ارايه دهد. هم‌اكنون در تهران قيمت تراكم معادل قيمت زمين است. در اين زمينه شهرداري به سمت تعادل حركت مي‌كند. 
حناچي به درآمدهاي پايدار جديد شهرداري نيز اشاره كرد و گفت: دو لايحه در مجلس تصويب شد يكي لايحه درآمدهاي پايدار كه به زودي ايرادهاي وارده شوراي نگهبان بر آن برطرف خواهد شد و ديگري ماليات بر ارزش افزوده است كه از يك‌سوم درآمد ماليات بر ارزش افزوده، به ۴ از ۹درصد رسيد و مطمئنا اين دو لايحه در افزايش درآمد شهرداري در شرايط عادي تاثير خواهد داشت. 
او به «تبديل تهران به عنوان يك مقصد گردشگري» اشاره كرد و گفت: تهران از نظر جاذبه گردشگري چيزي كم ندارد، اما در زمينه شناساندن آن به مردم كم‌كاري شده، مديريت شهري تلاش كرد در دوره جديد موزه‌هاي جديدي راه‌اندازي كند و قطعا اگر تهران تبديل به مقصد گردشگري تبديل شود بسياري از مشكلات شهر برطرف خواهد شد و درآمدهاي خوبي هم به شهر تهران تزريق خواهد شد. حناچي درباره «كسب درآمد از زباله» و «ورود بخش خصوصي به اين حوزه» گفت: زباله در تهران اكنون هم دست پيمانكار است، اما بايد پذيرفت بازيافت زباله مسير طبيعي خود را طي نمي‌كند. مبناي طرح جامع پسماند كه قرار است اجرا شود اين است كه زباله توليد شده را اول ارزش‌گذاري و بعد براي آن برنامه‌ريزي مي‌كند. سرانه زباله در كشور برخلاف تبليغي كه مي‌شود خيلي بالا نيست. در عين حال ارزش زباله‌هاي همه مناطق شهر يكي نيست مثلا ارزش زباله‌هاي منطقه يك با ۱۲ اساسا قابل مقايسه نيست. قيمت متوسط امحاي زباله كيلويي ۱۶۷ تومان است كه رقم نسبتا بالايي است.حناچي درباره «خصوصي‌سازي اتوبوسراني» گفت: درحال حاضر ۶۰درصد اتوبوسراني دراختيار بخش خصوصي است، اما مشكل اين بخش يارانه بالايي است كه پرداخت مي‌شود و مديريت شهري به دليل برخي مخالفت‌ها و شرايط اقتصادي كشور اجازه ندارد اين يارانه را تعديل كند. او همچنين پيشنهادهايي مانند اجاره پلاك مسكوني‌هايي كه استفاده اداري مي‌شوند را قابل تامل خواند و گفت: اين پيشنهاد خوبي است و بهتر از پلمب واحد است كه فعلا اجرا مي‌شود.حناچي درباره استفاده از نمايشگاه آفتاب گفت: مديريت شهري قصد داشت نمايشگاه‌هاي ملي را به اين مجموعه منتقل كند، اما اگر اتاق بازرگاني تهران بتواند اين مجموعه را با پيشنهادهاي خود به درآمدزايي برساند مديريت شهري از آن استقبال مي‌كند. او در پايان درباره كسب درآمد از بيلبوردهاي تبليغاتي گفت: شهرداري تهران ۱۵درصد بيلبوردها را دراختيار دارد. البته اين بيلبوردها هم در بيشتر مواقع خالي نيستند. اما در عين حال تلاش شده كه در بيلبوردهاي شهرداري تبليغات مرتبط با مناسبت‌ها و شرايط روز كشور وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون