• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4637 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت

تد شيزمان از شكست عمدي‌اش در رينگ مي‌گويد

بوكسوري كه اعتياد به قمار را ناك‌اوت كرد

ترجمه: سامان سعادت

 

در حالي كه ضربات بر چهره و بدنش نقش مي‌بست، با خودش فكر كرد: «مرا متوقف كن! ناك‌اوتم كن!» ده‌ها هزار پوندي كه براي شكستن ركورد شكست‌ناپذيري‌اش به او پرداخت شده بود، يك قمار واقعي بود. نه براي اولين‌بار كه او اساسا بارها و بارها زندگي‌اش را براي هيچ به خطر انداخته بود. 
اين ضربه سنگيني بود كه او به آن احتياج داشت. اكنون يك‌سال از آخرين شرط‌بندي او مي‌گذرد. اما او وقتي شروع به حرف زدن مي‌كند، مي‌ترسد خيلي‌ها به خاطر شرايط شيوع ويروس كرونا به دام شر‌ط‌بندي و اعتياد بيفتند.
در 24 سالگي شيزمان داستان‌هاي زيادي در مورد جلسات افرادي كه به قمار اعتياد دارند، خوانده است. او آموخته است كه چطور مردم شركاي خود، خانه و كودكان را از دست مي‌دهند. او معتقد است يك دليل حتي كوچك براي اقدام تعيين‌كننده يك معتاد نياز است. 
سالن O2 Arena در شهر لندن او مقابل بوكسور اسپانيايي سرخيو گارسيا قرار گرفت. در فوريه 2019 او با امتياز مقابل حريفش شكست خورد. هزاران نفر تماشا كردند كه شيزمان ايستاد، كتك خورد و نابود شد. هيچ يك از آنها اما نمي‌دانستند كه مبارزه او جايي بيرون از رينگ بوكس رخ داده است. تنها مي‌دانستند كه او روياي رسيدن به قهرماني ميان وزن اروپا را در سر دارد. 
اين اوج داستان غم‌انگيز او طي دو هفته قبل بود كه طي آن شيزمان روي مبارزه‌اش قمار كرده بود. او بيشترين برد را به دست آورده بود و بهترين شخص براي اينكه وارد شرط‌بندي بشود به حساب مي‌آيد. رقم اين شرط‌بندي چيزي حدود 30 هزار پوند بود. وي با يادآوري اواخر مبارزه‌اش با حريف اسپانيايي مي‌گويد: «دستان من پايين است و من اجازه مي‌دهم ضربات او به راحتي به من اصابت كند. توي ذهنم در واقع خود را تنبيه مي‌كنم. شما در حين بزرگ‌ترين مبارزات خود به يك ميليون چيز فكر مي‌كنيد اما من فقط به پول فكر مي‌كردم.» او ادامه مي‌دهد: «قمار يك روند پر‌فراز و نشيب دارد. يك روز شما فقط مي‌بازيد و آن وقت احساس كمبود مي‌كنيد، از خودتان متنفر مي‌شويد، از بوكس متنفر مي‌شويد و مي‌خواهيد خودتان را بكشيد. همه اين احساسات وجود دارد. روز بعد مي‌رويد و برنده مي‌شويد. پس شما فكر مي‌كنيد توانستيد سيستم را شكست دهيد. بنابراين روحيه‌تان بالا مي‌رود. قبل از نبرد با گارسيا من پولي را كه به دست‌ آورده بودم روي مبارزه قمار كردم. من فكر مي‌كردم كه در مبارزه كسب عنوان قهرماني اروپا هستم. من اين پول را دارم. بقيه پولم را هدر دادم پس يا مي‌برم يا ورشكست مي‌شوم. من مي‌توانم صادقانه از اولين مبارزه‌ام با گارسيا در سال 2015 بگويم. من براي هيچ جنگيده بودم؛ اين اتفاق مي‌توانست قبل از نبرد باشد يا در هفته‌هاي بعد از آن. از دست دادن پول هميشه اتفاق افتاده بود.»
شيزمان اين طور ادامه مي‌دهد: «وقتي برنده نبرد مي‌شويد، مي‌توانيد پول به دست آورديد. اما متوجه نمي‌شويد و بعد شكست از راه مي‌رسد و من فكر كردم يا قمار مي‌كنم و زندگي‌ام از اين‌رو به آن‌رو مي‌شود يا كلا تسليم مي‌شوم.» شيزمان اندكي بعد از شكست مقابل گارسيا مربي خود توني سيمز را به يك اتاق خصوصي مي‌برد و آنجا اعتياد خود را به قمار آشكار مي‌كند.
او به اين اشاره مي‌كند كه چطور نظرات در مورد او تنها با يك باخت تغيير كرد. مفسران و صاحب‌نظران كه زماني از ضربات خوب او در مبارزات حرف زده بودند اكنون شروع كردند به اظهارنظرهاي عجيب و غريب در موردش. اما كمتر كسي مي‌دانست او به خاطر ضعف شكست نخورده و در واقع او يك قمارباز است كه به اين كار اعتياد دارد. اما اين بايد اكنون تمام مي‌شد. 
شرط‌بندي در سايت‌هاي آنلاين بت، ساعت‌ها وقت گذاشتن براي ايستادن در پايانه‌هاي شانس و تركيب شرط‌ها با هم براي پيدا كردن بهترين ضريب، همان چيزي كه از آن به عنوان كوكايين قمار ياد مي‌شود، بخشي از روال زندگي اين بوكسور بعد از تمرينات يا حتي در حين آن بود. او مي‌گويد آماده بود روي هر چيزي شرط‌بندي كند. شيزمان كه در ورزشگاه Matchroom Boxing در اسكس تمرين مي‌كند، مي‌گويد: «اگر من 10 هزار پوند برنده مي‌شوم روز بعد فكر نمي‌كنم چه چيزي را مي‌توانم با اين پول خريداري كنم. من به اين فكر مي‌كنم كه چطور آن را به 30 هزار پوند تبديل كنم.»
شيزمان مي‌گويد: «شما هيچ‌وقت قدردان پول نيستيد. من دوست دارم لباس‌هاي خوب بخرم اما اين تجملات هيچ ‌وقت به دست نمي‌آيد، چراكه شما به عنوان مثال 500 پوند برنده مي‌شويد و فكر مي‌كنيد اين پول را سود كرده‌ايد، اما هيچ‌ وقت چنين اتفاقي نمي‌افتد چون شما در نهايت چندين برابر آن را از دست داده‌ايد. من نمي‌خواهم به شما يك عدد بدهم كه چند بار باخته‌ام. من همه‌ چيز داشتم. پول، مبارزه و جوايزي كه به دست مي‌آوردم. سعي نمي‌كنم بابت آن حسرت نخورم. اما بعضي وقت‌ها شما در تخت خوابيده‌ايد و بعد فكر مي‌كنيد واي! من همه اين چيزها را داشتم و الان فقط خودم هستم. من براي اين احساس نگراني مي‌كنم. اگر من بنشينم و به حساب بانكي خود خيره شوم احتمالا چشمانم از اشك خيس مي‌شود و اين خودش مي‌تواند محركي باشد براي بازگشت من به قمار.»
از آن روز به بعد يعني بعد از 6 آوريل 2019، او هيچ شرط‌بندي‌اي نكرده است. او اكنون مي‌تواند گزينه‌هاي منطقي را ببيند كه وقتي يك نفر به قمار اعتياد دارد به راحتي ناديده‌شان مي‌گيرد. ديگر او به دنبال گشت زدن در سايت‌هاي شرط‌بندي و وقت گذاشتن روي اين چيزها نيست و در نتيجه مي‌گويد رابطه‌ بهتري با شريك زندگي‌اش جنا و پسر يك ساله‌اش تد دارد. اما ديگران همچنان به مبارزه با اعتياد مي‌پردازند. در آغاز سال 2020 تخمين زده مي‌شد بيش از سيصدهزار قمارباز كه به اين كار اعتياد پيدا كرده‌اند در انگليس وجود داشته باشد. تعطيلي مسابقات ورزشي كه به خاطر همه‌گيري ويروس كرونا اتفاق افتاده است، به سهولت توانسته بر وسوسه برخي افراد كمك كند چون مسابقه‌اي نيست كه روي آن شرط ببندند. در اوايل اين ماه، يكي از معتادهاي بهبود يافته به بي‌بي‌سي‌اسپورت گفت كه اميدوار است فوتبال هرگز برنگردد. 
اما GameCare موسسه خيريه پيشرو در انگلستان كه براي كمك به قماربازان ايجاد شده است، مي‌گويد كه عوامل موثر در اعتياد به قمار مانند پريشاني مالي، انزوا و كسالت و همچنين خاموش شدن زندگي عادي وجود دارد. 
شيزمان از طريق تماس‌هاي ويديويي و چت‌هاي واتس‌اپ به گروه پشتيباني خود براي رهايي از اعتياد اتصال دارد اما مي‌گويد برخي ممكن است رنج بيشتري در اين راه متحمل شوند. او مي‌گويد: «من چند هفته به همسرم مي‌گويم اگر الان قمار مي‌كردم اين تعطيلي بدترين زمان ممكن به حساب مي‌آمد. شما اگر معتاد واقعي باشيد روي هر چيزي شرط‌ مي‌بنديد. اگر ورزشي وجود نداشته باشد مي‌رويد سراغ بازي‌هاي آنلاين و در اينجا بيشترين پول و وقت خود را از دست مي‌دهيد. بنابراين اكنون قماربازان احتمالا پول خود را نابود مي‌كنند، زيرا آنها براي به دست آوردن قمار روي چيزهايي مثل اسلات يا رولت شرط‌بندي مي‌كنند. من مي‌دانم كه بسياري از قماربازان در حال حاضر شكنجه مي‌شوند. مهم نيست كه شما 10 دلار براي از دست دادن داريد يا يك ميليون دلار. از نظر ذهني اگر اين چيزي است كه بايد رويش شرط ببنديد اين كار را مي‌كنيد.»
تساوي با كيرون كانوي و شكست مقابل قهرمان بريتانيا اسكات فيتزجرالد پس از شكست مقابل گارسيا براي شيزمان رقم خورد تا ركورد 31 بازي شكست‌ناپذيري او نابود شود. حرفه اين بوكسور 24 ساله با خطر روبه‌رو شده است، اما او در عوض تعادل و بهبود زندگي شخصي‌اش را به دست آورده و به‌ آينده اميدوار است. او برنامه‌ريزي كرده بود تا بعد از رهايي از قمار در سال 2020 به يك وضعيت مالي مناسب برسد اما فعلا مسابقات كنسل شده است. بنابراين پولي كه از اسپانسرهاي او مي‌رسد تنها منبع درآمدش محسوب مي‌شود. شيزمان حداقل الان يك خانواده دارد و يك سال عاري از قمار را پشت سرمي‌گذارد. 
او مي‌گويد: «من روي ماه هستم. شريك زندگي‌ام و خانواده من هم خوشحال هستند. من سعي مي‌كنم يك‌سال بزرگ بدون شرط‌بندي را داشته باشم. هيچ‌كس مرا وادار به دوري از قمار نكرده است. من اين كار را براي خودم انجام دادم.»
منبع: بي‌بي‌سي اسپورت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون