• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4640 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت

كره جنوبي چراغ اول را روشن كرد

طلوع فوتبال از شرق

گروه ورزش

در يك تمرين دوستانه قبل از شروع مسابقات فوتبال در كره جنوبي دو بازيكن تيم اينچئون يونايتد به سمت بطري‌هاي آب رفتند و هر كدام يكي برداشتند. بعد در حالي كه قصد نوشيدن داشتند، متوقف شدند. خنديدند و بعد بطري‌ها را با هم معاوضه كردند. برچسب‌‌هاي روي بطري‌ها به وضوح اسم هر بازيكن را روي آن نوشته است. با اين حال معلوم نيست همه تمهيدات پزشكي صورت گرفته به اين راحتي قابل انجام باشد و پذيرفته شود.
مطمئنا چشم‌هاي زيادي به كره جنوبي دوخته شده است تا ببينند با شروع رقابت‌هاي كي‌ليگ در كره جنوبي از روز جمعه 8 مه ‌چه اتفاقي مي‌افتد. كره جنوبي الهام‌بخش جهان در مقابله با كرونا بوده است و اكنون اين شانس را دارد كه نمونه مشابهي در زمينه فوتبال را ارائه دهد. 
در تاريخ سي‌وهفت ساله خود، اين ليگ كه يكي از قديمي‌ترين ليگ‌هاي آسيا به حساب مي‌آيد هيچ‌گاه چنين توجهي كه در عصر روز جمعه به دست مي‌آورد را به خود نديده است، زيرا با سوت شروع مسابقه به نوعي فوتبال در سال 2020 استارت مي‌خورد. سال در واقع با جست‌وجويي نااميد‌كننده براي يك توافق جديد براي حق پخش تلويزيوني شروع شد. اما اكنون شركت‌هاي رسانه‌اي از سراسر جهان كه نااميدانه دنبال يك مسابقه زنده بودند پشت در دفتر سازمان ليگ كره در شهر سئول صف بسته‌اند. گفته مي‌شود 10 معامله بين‌المللي صورت گرفته است. اين شركت‌ها مذاكراتي را از چين تا كرواسي انجام داده‌اند. 
كوون او گپ، رييس كي‌ليگ مي‌گويد: «فوتبال زنده اين روزها واقعا نادر است. اين بهترين فرصت براي اطلاع‌رساني به جهان در مورد ليگ برتر آسياست. ما اميدواريم كه هواداران هنگام تماشاي كي‌ليگ ويروس را فراموش كنند.» تايوان و تركمنستان پيش از اين رقابت‌هاي‌شان را شروع كرده بودند، اما ليگ آنها در سطح كره جنوبي، ليگي كه تعداد زيادي قهرمان آسيا معرفي كرده نيستند. ليگ كره در واقع بايد 29 فوريه آغاز مي‌شد؛ با ديدار تيم چونبوك موتورز با هدايت دستيار سابق جوزه مورينيو در مقابل مدافع عنوان قهرماني سوون بلووينگز. با اين حال در آن روز كشور كره 909 مورد ابتلا به ويروس كرونا ثبت كرد كه بيشترين مورد ابتلاي روزانه در اين كشور از زمان شيوع است. اكنون با تمهيداتي كه اين كشور در نظر گرفته است، ميزان ابتلاي روزانه در اواسط ماه آوريل يك رقمي و در تاريخ 4 مه ‌به صفر رسيد. اين وضعيت به اندازه كافي ايمن به نظر مي‌رسد. 
كوون مي‌گويد: «در روند آماده‌سازي براي شروع ليگ با متخصصان پزشكي مشورت كرديم و عقيده مشترك همه آنها اين بود كه اگر ميزان مبتلايان براي دو هفته پياپي زير 30 نفر بود مي‌توانيم ليگ را شروع كنيم. براي رسيدن از فوريه تا مه ‌شعار ما كار سخت بوده است. هفته گذشته 1100 نفر از پرسنل تيم‌ها و بازيكنان تست كرونا دادند و طي شش ساعت همه با نتيجه منفي برگشتند. اين مجوز شروع كي‌ليگ به حساب مي‌آيد.»
در حال حاضر نگراني خاصي كه باعث شود فوتبال از ساير مسائل داخلي جدا شود، وجود ندارد. اين ظرفيت بالاي كره جنوبي را نشان مي‌دهد كه از آزمايش‌هاي فراوان بهره مي‌برد و حتي كيت‌هاي آزمايشگاهي‌اش را به ساير نقاط دنيا صادر مي‌كند. آزمايش‌ها و رديابي‌هاي تهاجمي و گسترده كره‌اي‌ها به آنها كمك كرده است كه تعداد كشته‌شدگان را به 252 نفر محدود كنند و در 15 آوريل 66 درصد از 44 ميليون واجد شركت در انتخابات ملي بدون مشكل و هيچ گونه اثر آشكاري از پخش بيماري پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند.
ليگ 12 تيمي كره با كاهش بازي‌ها به 27 كارش را شروع مي‌كند و تا زماني كه 22 بازي كامل انجام شود اين رقابت‌ها ادامه دارد. رييس‌جمهور مي‌گويد: «ويروس آرام شده اما به پايان نرسيده است. اگر يك مورد ابتلا در يك تيم شناسايي شود كليه وسايل و اعضاي تيم و حريفان آنها به مدت 14 روز قرنطينه  و بازي‌ها حداقل براي دو هفته تعليق مي‌شوند. ساير ليگ‌ها با هم در ارتباط هستند. انجمن‌هاي ملي فوتبال سوالات زيادي از كي‌ليگ دارند و آنها در حال پاسخگويي گام‌به‌گام هستند. ما از همكاري و به اشتراك‌گذاري كتابچه راهنما خوشحاليم.»
دفترچه راهنما به درك بهتر روند كمك مي‌كند اما ممكن است تغييراتي در روز بازي به وجود بيايد. هواداري وجود نخواهد داشت اما اين دير يا زود بايد تغيير كند. مانند بازي‌هاي ليگ قهرمانان كه در ماه فوريه برگزار شد هواداران قبل ورود به استاديوم ماسك خواهند زد و دماي بدن‌شان سنجيده مي‌شود. مصاحبه‌هاي پس از بازي در زمين انجام مي‌شود نه در يك راهرو. خبرنگاران بايد دو متر فاصله داشته باشند. هيچ گونه اشتباهي وجود نخواهد داشت. مربيان نيز در حال كشف راه‌هايي براي رساندن دستورات خود به بازيكنان در حالي كه ماسك پوشيده‌اند، هستند. 
ووچونگ سيك، مسوول رسانه‌اي كي‌ليگ مي‌گويد: «تف كردن يا خالي كردن بيني در زمين ممنوع است و بازيكنان بايد از مكالمات نزديك خودداري كنند. در طول بازي بازيكناني كه مرتب تف مي‌كنند يا از نزديك با هم حرف مي‌زنند، اخطار مي‌گيرند. حتي ممكن است بازيكناني كه عامدانه اين كار را تكرار مي‌كنند، محروم شوند.»
 اما در مورد اين قانون اختلاف‌نظر هست. كاپيتان اينچئون كيم دو هيوك مي‌گويد كه تف كردن خوب نيست اما صحبت نكردن غيرممكن است. مقامات معتقدند كه يك راه ميانه وجود دارد كه در نهايت باعث مي‌شود همه از بازگشت فوتبال خوشحال شوند. وو مي‌گويد: «هدف ما امسال تكميل ليگ است. هر چيز ديگري يك جايزه است اما هر اتفاقي كه بيفتد دنيا تماشا خواهد كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون