• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

قيمت خودروهاي داخلي 5 تا 10 ميليون كاهش يافت

شوك به بازار خودرو

اعلام دستور رييس‌جمهور در ساماندهي بازار خودرو باعث شده تا شوك جديدي در بازار ايجاد و قيمت‌ها در برخي خودروهاي داخلي ۵ تا ۱۰ ميليون تومان كاهش پيدا كند. فعالان بازار از يك «بلاتكليفي» مي‌گويند كه به اعتقاد آنها مشخص نيست سرنوشت قيمت‌ها را به كجا خواهد برد. تعيين قيمت خودرو اين روزها در كشمكش جلسات مختلف مسوولان قرار دارد و همين امر تاثيرات منفي خود را بر تغييرات قيمتي انواع خودروها در بازار گذاشته است.
اوايل هفته گذشته بود كه براساس توافقات 
به عمل آمده در ستاد تنظيم بازار قرار شد سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نسبت به اعلام قيمت‌هاي جديد خودرو اقدام كند اما دو روز بعد از اين توافق رييس سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرد: «شوراي رقابت هفته آينده فرمول قيمت‌گذاري خودرو را ارايه مي‌كند و قيمت خودرو براساس اين فرمول تعيين مي‌شود.»
 اين نقل‌قول‌ها در اعلام قيمت‌هاي جديد خودرو باعث شد تا بازار درگير قيمت‌هاي كاذب انواع خودروهاي داخلي شود به نحوي كه براي يك خودروي پرايد كه پيش از اين ۷۰ ميليون تومان بود رقم‌هاي ۸۵ تا ۹۰ ميليون توماني مطرح شود. ثبت اين رقم‌هاي كاذب كه فقط روي كاغذ بود و در عمل خبري از خريد و فروش نبود، عاملي شد تا بازار با التهابات بسياري روبه‌رو شود و نگراني مردم هر روز افزايش پيدا كند.
براي بررسي اين موضوع وزير صنعت با صدور دستور ويژه به رييس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، از مسوولان اين سازمان خواست باتوجه به وجود برخي قيمت‌هاي غيرمتعارف و فاصله‌دار نسبت به قيمت واقعي خودرو در بازار آزاد اقدام كنند. اما با گذشت چند روز از دستور وزير صنعت اتفاقي در بازار به وجود نيامد و همچنان روند صعودي قيمت خودروهاي داخلي در بازار ركودهاي مختلفي را ثبت كرد. درنهايت روز گذشته رييس‌جمهور به موضوع گراني خودرو ورود پيدا كرد و با اعلام اينكه «افزايش قيمت خودرو به اين شكل خلاف مصوبه ستاد اقتصادي دولت بوده و قابل پذيرش نيست، وزارت صمت را موظف به رسيدگي سريع اين موضوع و برخورد با متخلفان افزايش قيمت خودرو كرده است.»
اعلام اين دستور باعث شد تا شوك جديدي در بازار ايجاد و قيمت‌ها در برخي خودروهاي داخلي ۵ تا ۱۰ ميليون تومان كاهش پيدا كند. به اعتقاد فعالان بازار ما بلاتكليف هستيم و نمي‌دانيم سرنوشت قيمت‌ها به چه صورت خواهد شد. اين روزها كمتر معامله‌اي انجام مي‌دهيم بازار شايعه و اعلام قيمت‌هاي كاذب در سطح فضاي مجازي داغ است اما در عمل خبري از معامله در بازار نبوده و همه منتظر قيمت‌هاي جديد خودرو هستند.
در حال حاضر مشتريان از خود مي‌پرسند مگر چه اتفاقي در بازار افتاده كه خودروها با اين حجم از افزايش قيمت‌ها مواجه شده‌اند.
براي پاسخ به اين پرسش تئوري‌هاي مختلفي در چرايي ركورد ۹۰ ميليون توماني براي پرايد مطرح است كه نخستين آن را بايد اعلام خبر حذف آن از بازار دانست، چراكه بسياري از كساني كه توان مالي كافي نداشتند با شنيدن آن احساس خطر كرده و به سراغ بازار خودرو آمدند تا لااقل بتوانند يك پرايد خريداري كنند. در اين شرايط با افزايش تقاضا طبيعي است كه قيمت‌ها روند صعودي پيدا كند.
در حال حاضر پرايد در رده خودروهاي ارزان‌قيمت بازار است كه خبر حذف آن از خط توليد بيشتر مورد توجه دلالان و سودجويان بازار قرار گرفته و امروز اين خودرو حتي در بازار كمياب هم شده است.
 نكته مهم ديگر را بايد چالش افزايش نقدينگي و سرمايه‌هاي سرگردان در كشور عنوان كرد؛ در اين شرايط مردم براي حفظ ارزش سرمايه خود به سراغ كالاهاي سرمايه‌اي مي‌روند كه در اين شرايط خودرو بهترين گزينه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون