• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

كرونا تمام نشده است

مسعود مرداني يك متخصص عفوني با تاكيد بر اينكه كرونا هنوز تمام نشده‌ است، نسبت به عادي تلقي كردن شرايط از سوي مردم هشدار داد. مرداني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه برخي مردم تصور مي‌كنند كرونا تمام شده است، گفت: متاسفانه به‌رغم روند كاهشي بيماري در كل كشور، اما در چند استان از جمله استان‌هاي تهران، خوزستان، سمنان و حتي مازندران و گيلان دوباره موارد جديد بيماري رو به افزايش است. مردم بايد بدانند كرونا تمام نشده است و در استاني مانند استان خوزستان بيداد مي‌كند.
او با اشاره به اينكه اين روند مي‌تواند نشانگر آغاز موج دوم بيماري باشد، تصريح كرد: در مناطقي كه پيش از اين مردم كمتر به كرونا مبتلا شدند و آنتي‌بادي حفاظت‌كننده در بدن‌شان وجود ندارد، اين روند مشاهده مي‌شود. استان خوزستان در اسفند و فروردين ماه موارد بيماري فوق‌العاده پاييني داشتند، اما اكنون با اينكه يكي از توجيهات در مورد بيماري كرونا اين بود كه با گرم شدن هوا، از بين مي‌رود ولي موضوعي كه اكنون در حال رخ دادن به ويژه در استان خوزستان كه از گرم‌ترين استان‌هاي كشور است، برخلاف احتمالات قبلي در مورد بيماري است، موارد رو به افزايش بيماري و مرگ‌ومير در اين استان عاملي براي خستگي كادر بهداشت و درمان است.
اين متخصص بيماري‌هاي عفوني با تاكيد بر اينكه مردم بهتر است جز در موارد خيلي ضروري از رفتن به سفر خودداري كنند، اظهار كرد: علاوه بر مشكلاتي كه سفرهاي بين شهري مي‌تواند ايجاد كند، نمي‌توان از ترافيك درون شهري در شهري مثل تهران غافل بود. ترافيك شهر تهران وحشتناك است، گاهي ممكن است مسيري كه حتي پيش از شيوع كرونا ترافيك چنداني نداشت امروز به مسيري پرترافيك بدل شده باشد.
او افزود: جدي نگرفتن توصيه‌هاي بهداشتي و عدم فاصله‌گذاري فيزيكي و اجتماعي مي‌تواند منجر به افزايش موارد بيماري، بستري و حتي مرگ‌ومير شود. خويشتنداري كه مردم در تعطيلات نوروز و فروردين‌ ماه داشتند باعث كاهش موارد بيماري شد، به محض اينكه بيماري كم اهميت قلمداد شد، متاسفانه شاهد افزايش موارد بيماري بوديم. امروز شهر تهران در وضعيت قرمز قرار دارد. او با تاكيد بر اينكه انتظار داشتيم در تهران نيز روند رو به تزايد بيماري كاهش پيدا كند، گفت: اما مشاهدات فعلي خلاف اين انتظار است. قسمت عمده اين موضوع مربوط به بازگشايي‌هايي است كه صورت گرفته و مردم به خريد، بيرون و... مي‌روند. از سوي ديگر عده‌اي از افراد اقدام به سفر مي‌كنند تا جايي كه ورودي شهرهاي شمالي در تعطيلات آخر هفته بالاست. مرداني ادامه داد: وقتي در شهري موارد بيماري كمتر باشد، افرادي كه به بيماري مبتلا شده‌اند كمتر هستند؛ يعني تعداد افرادي كه در ابتلا حساسيت بيشتري دارند، افزايش مي‌يابد و اگر فردي از استان‌هاي پر ريسك‌تر به آن نقاط سفر كند، در صورتي كه ناقل يا بيمار باشد مي‌تواند بيماري را به دو تا سه نفر ديگر انتقال دهد. او همچنين تاكيد كرد: اكثر افراد تا آخر سال بعد به بيماري كوويد۱۹ مبتلا خواهند شد، اما اگر بيماري به‌طور ناگهان در نقطه‌اي اپيدمي شود، ممكن است سيستم بهداشت و درمان و ارايه خدمات را دچار مشكل كند؛ اين در حالي است كه هنوز براي دارو، تجهيزات حفاظتي و تخت ICU دچار اشكال هستيم و نبايد خودمان را از چاله به چاه بيندازيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون