• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4644 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ ارديبهشت

درخشش عليرضا فيروزجا كافي نبود

منتخب جهان آخر شد

دور مقدماتي رقابت‌هاي شطرنج جام ملت‌ها كه به صورت آنلاين در سايت Chess.com با حضور 6 تيم در حال برگزاري بود با انجام دو راند آخر به پايان رسيد و تيم‌هاي شطرنج چين و امريكا توانستند به سوپرفينال مسابقات راه پيدا كنند. در آغاز راند نهم و در بازي اول تيم امريكا مقابل منتخب اروپا قرار گرفت و با نتيجه 2.5 بر 1.5 شكست خورد. با اين نتيجه تيم منتخب اروپا به صعود به ديدار پاياني اميدوار شد. در ديدار دوم چيني‌هاي صدرنشين موفق شدند تساوي دور رفت مقابل هند را جبران و اين‌بار با نتيجه 2.5 بر 1.5 به پيروزي دست پيدا كنند. در اين بازي تنها چيني پيروز يانگي يو بود كه توانست آدهيبان را شكست دهد و باقي تقابل‌ها به تساوي رسيد. در سومين ديدار اين راند نيز تيم منتخب جهان با حضور فيروزجا برابر تيم روسيه قرار گرفت و با حساب دو بر دو متوقف شد. فيروزجا در اين بازي موفق شد سرگي كاراجاكين با ريتينگ 2709 را شكست دهد. ديگر پيروز تيم منتخب فيده تيمور رجبوف بود. 
در آغاز راند دهم و پاياني دور مقدماتي و در حساس‌ترين ديدار امريكا و چين به مصاف هم رفتند. در اين بازي پرهيجان ابتدا دينگ ليرن هيكارو ناكامورا را از پيش‌رو برداشت، اما فابيو كاروانا موفق شد با شكست دادن هائو وانگ بازي را به تساوي بكشاند. در ادامه وسلي سو سانگي يو را شكست داد تا امريكا در آستانه پيروزي قرار بگيرد. در بازي آخر نيز با تساوي ايرنا كروشا با ونجون جو امريكا موفق شد 2.5 بر 1.5 پيروز شود تا به همراه چشم‌بادامي‌ها راهي سوپرفينال شوند. در دومين بازي منتخب فيده مقابل منتخب اروپا قرار گرفت. در اين بازي فيروزجا توانست انتقام دور رفت و شكست مقابل قهرمان سابق جهان لوون آرونيان ارمني را بگيرد و اين حريف نامدار را شكست دهد. اين بازي با تساوي ماكسيم و رجبوف و همچنين دينارا و نانا و شكست باسم امين در نهايت با تساوي 2 بر 2 به اتمام رسيد. پيروزي فيروزجا مقابل آرونيان تمجيد كارشناسان را به همراه داشت و سايت ميزبان مسابقات نيز از اين شطرنج‌باز نوجوان ايراني تقدير كرد. كاسپاروف بعد از تساوي تيمش مقابل منتخب فيده گفت: «به تيمم بابت مبارزه سخت‌شان افتخار مي‌كنم. به‌رغم اينكه ما بهترين بازي خود را به نمايش نگذاشتيم اما گمان مي‌كنم ما روز پيروزي را جشن خواهيم گرفت.» در آخرين بازي راند نهايي نيز هند با نتيجه 2.5 بر 1.5 از روسيه شكست خورد. 
به اين ترتيب و در پايان 10 راند مسابقات تيم‌هاي چين و امريكا توانستند با ايستادن بر سكوهاي نخست راهي بازي نهايي شوند. منتخب اروپا و كاپيتان اين تيم يعني‌ گري كاسپاروف نيز با مقام سومي كار خود را تمام كردند. روسيه چهارم شد و هند نيز در جايگاه پنجم ايستاد. تيم منتخب فيده نيز با كسب 14 امتياز در جايگاه آخر قرار گرفت. 
مسابقات جام ملت‌هاي شطرنج از تاريخ 5 مه ‌آغاز شده و جايزه‌اي كه براي اين رقابت‌ها تعيين شده 180 هزار دلار است. 
اين مسابقات سومين رقابت معتبر آنلايني است كه از زمان شروع پاندمي كرونا برگزار مي‌شود. طبق اعلام سايت جهاني شطرنج فيده چندين دوره رقابت اينترنتي ديگر برنامه‌ريزي شده است از جمله آنها مي‌توان به مسابقات يادبود  ويلهلم اشتاينيتس اشاره كرد كه با حضور 20 شطرنج‌باز مطرح زن و مرد دنيا طي چند روز آينده با جايزه 30  هزار يورويي آغاز خواهد شد.
برخي از ستاره‌هاي شطرنج معتقدند برگزاري اين رقابت‌ها در شرايطي كه مسابقات رودررو امكان‌پذير نيست مي‌تواند به حفظ آمادگي ورزشكاران كمك قابل توجهي بكند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون