• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4644 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ ارديبهشت

كرونا به درآمد تبليغاتي گوگل از گردشگري ضربه مي‌زند

خداحافظ دلارهاي مسافرتي

كرونا سفرهاي تفريحي را تعطيل كرده و حالا، جهاني منتظر است تا اين روزگار تمام شود و سفر به قصد تفريح آغاز. ضربات اصلي اين تعطيلي به پيكره صنعت گردشگري بسيار سهمگين بوده و حالا گوگل هم خبر داده كه اين تعطيلي در صنعت گردشگري نه تنها به دست‌اندركاران اين حوزه كه به اين شركت هم زيان رسانده است. گوگل در ماه مارس گذشته با كاهش چشمگير آگهي‌ها و تبليغات مسافرتي روبه‌رو شده و درآمد اين كمپاني بزرگ به همين دليل بسيار افت كرده است.  در گزارشي تازه سوندار پينچاي، مديرعامل اجرايي گوگل درباره عملكرد اين شركت در 3 ماهه اول سال اين خبر را اعلام كرده و توضيح داده:«اگرچه تبليغ‌كنندگان گوگل در حال تغيير بودجه‌هاي تبليغاتي براي ايجاد فرصت‌هاي جديد همانند «نمايشگاه‌هاي مجازي» هستند اما به هر حال، بخش بزرگي از اقتصاد تحت تاثير صنعت گردشگري و مسافرتي بوده كه در شرايط كنوني بسيار آسيب ديده است. آسيب بحران كرونا بر صنعت گردشگري، شركا و مشتريان ما بدون شك بر صنعت تبليغات گوگل نيز تاثير زيادي خواهد گذاشت.» اگرچه درآمد تبليغات شركت «الفابت» (Alphabet)، كه سرپرست گوگل است، در 3 ماهه اول ۱۰.۳۸ درصد معادل ۳۳.۷۶ ميليارد دلار نسبت به سال گذشته افزايش يافته اما مديرعامل آن مي‌گويد:«در ماه مارس كاهش قابل توجهي از درآمد تبليغاتي داشتيم. ما سرمايه‌گذاري در فرصت‌هاي طولاني‌مدت خود را با تمركز بر اجراي كارآمدتر ادامه خواهيم داد. با برنامه‌هاي در نظر گرفته شده، انتظار داريم درآمد تبليغاتي شركت براي 3 ماهه دوم بسيار بهتر باشد.» مديرعامل اين شركت پيش‌بيني مي‌كند كه روزهاي آينده روزهاي سختي براي گوگل باشد و برخلاف همه آنچه درباره كسب‌وكار اينترنتي در بحران‌ كرونا مي‌گويند، پيش‌بيني وضعيت همچنان در هاله ابهام‌ است. او توضيح مي‌دهد:«احتمالا 3 ماهه دوم براي تجارت تبليغاتي گوگل، دوران سخت‌تري باشد. حركت تدريجي جهان براي خروج از بحران و تلاش براي بازيابي اقتصاد جهاني بايد بر درآمدهاي تبليغاتي ما منعكس شود اما با وجود تغييراتي كه پيش‌ رو داريم، اظهارنظر در مورد زمان بازگشت دوباره و عادي شدن شرايط بسيار زود است». برنامه‌ريزي براي گذر از اين بحران با اقدامات محدود‌كننده براي كارمندان در گوگل آغاز شده است.  يكي از اين اقدامات براي پاسخ به بحران كرونا، اعمال محدوديت سفر كارمندان است. پينچاي درباره اين محدوديت‌ها مي‌گويد:«ما در حال ارزيابي دوباره سرعت سرمايه‌گذاري خود در موضوعاتي همانند مراكز داده، ماشين‌آلات، مشاغل غيرضروري، بازاريابي و گردشگري و افزايش تمركز روي آنها هستيم.»  گوگل با داشتن شركت‌هاي زيرمجموعه‌اي كه پرواز، هتل، اقامتگاه، پكيج مسافرتي و موارد اينچنيني را به فروش رسانده و در زمينه گردشگري فعاليت تجاري دارند، توانسته جايگاه قدرتمند و فزاينده‌اي در جهانگردي و سفر يا ارايه اطلاعات مقايسه‌اي براي مسافران به دست آورد. برخلاف مشكلات امسال، گوگل در ۱۲ ماه منتهي به ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ بيش از ۷ ميليارد دلار درآمد از تبليغات گردشگري و مسافرتي در جهان به دست آورد. علاوه‌بر اين شركت‌هاي «اكسپديا» و «هلدينگ بوكينگ» سال ۲۰۱۹ بيش از ۱ ۱ميليارد دلار هزينه صرف بازاريابي و تبليغات در «گوگل ادز» كرده‌اند. بري ديلرف مدير گروه «اكسپديا» درباره اين همكاري با گوگل و شرايط فعلي مي‌گويد:«احتمالا شركت گوگل بيش از ۱ ميليارد دلار براي بخش تبليغات خود در سال ۲۰۲۰ هزينه اختصاص مي‌دهد كه نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد يا بيشتر افزايش داشته است.» «اكسپديا» يكي از مهم‌ترين شركت‌هايي است كه براي معرفي كسب‌وكار و برندهاي جديدش(به خصوص هلدينگ بوكينگ) از سرويس تبليغات گوگل استفاده مي‌كند. در پرونده مالي اواخر ماه مارس، اكسپديا تقريبا مبلغي به اندازه سهم تبليغات گوگل براي بازاريابي هزينه كرد كه نتيجه چندان مطلوبي نداشت. گروه اكسپديا براي جبران اين مشكل قول «كاهش چشمگير هزينه‌هاي بازاريابي جهاني» را به مخاطبان و سهامدارانش داده است. احتمال مي‌رود در صورت طولاني شدن شرايط كنوني، گوگل در 3 ماهه دوم سال جاري درآمد چند ميليارد دلاري كه از تبليغات گردشگري داشت را از دست بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون