• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

ادامه از صفحه اول

تعامل تهران؛ تقابل واشنگتن

اين افراد معتقدند كه روابط ايران و امريكا را به شكل صفر و يكي و در قالب يك توافق همه ‌جانبه حل و فصل كنيم يا در جهت رويارويي با ايران حركت كنيم. در كنار اين مقام‌هاي ارشد، انديشكده‌هايي هم در واشنگتن هستند كه به صورت مشخص به دولت القا مي‌كنند اگر جمهوري اسلامي ايران بتواند فشارهاي ناشي از شيوع بيماري كرونا و تحريم‌هاي امريكا را پشت سر بگذارد، ديگر كاري از دست امريكا براي مهار ايران برنمي‌آيد در نتيجه در چنين شرايط نه تنها بايد از هر گونه تعامل با تهران خودداري كرد بلكه بايد بيشترين فشار ممكن را علاوه بر فشارهاي موجود به ايران وارد كرد. به اعتقاد من شخص دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا تابع نظرات مقام‌هاي ارشد تصميم‌گير در مورد استراتژي سياست خارجي در برابر ايران است و چندان نگاه مدون و آگاهي در مورد سياست ايران ندارد. به نظر مي‌رسد كه بر خلاف مقام‌هاي ارشد دولت ترامپ كه در مورد موضوع تبادل زندانيان سكوت كرده‌اند، خود ترامپ مشتاق چنين اقداماتي است و خبر رسانه‌هاي امريكايي به نقل از سخنگوي دولت جمهوري اسلامي ايران در مورد ميل ايران به تعامل و مذاكره را با اشتياق بازنشر مي‌كند. دونالد ترامپ در حوزه سياست خارجي به ‌رغم تمام تلاش‌هايش دستاورد چندان بزرگي نداشته و تمايل دارد كه در آستانه انتخابات بتواند، ثمره‌اي قابل عرضه و عياني از سياست خارجي خودش در اختيار راي‌دهندگان و افكار عمومي قرار دهد. بسياري از دستاوردهاي اقتصادي كه ترامپ مبناي كارزار انتخاباتي خود براي دور دوم رياست‌جمهوري قرار داده ‌بود با شيوع بيماري كرونا دچار افول شده‌اند و انتظار مي‌رود كه با موج دوم شيوع اين بيماري، وضع اقتصاد امريكا از اين هم بدتر بشود. در چنين شرايطي كوچك‌ترين نشانه‌اي از سوي ايران مبني بر تعامل از سوي شخص دونالد ترامپ به عنوان يك دستاورد مهم برجسته مي‌شود اما در برابر سياست‌گذاران ارشد دولت او چندان علاقه‌اي به اين كار ندارند زيرا چنين اقدامي را امتياز به ايران و نقض غرض سياست فشار حداكثري تلقي مي‌كنند.


گردشگري در پساكرونا

 در اين مقطع بودجه اختصاص يافته مي‌تواند نقش تاثيرگذاري براي حمايت از صنعتگران و هنرمندان داشته باشد كه با برنامه‌ريزي در سال جهش توليد راهكارهاي اجرايي براي برون‌رفت از اين مشكل صورت پذيرد.
از اين رو است كه تمامي اركان وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با تمام قوا بايد در تلاش باشند تا صنعت گردشگري كشور را كه اين روزها باتوجه به شيوع جهاني ويروس كرونا دچار آسيب شده است حمايت كرده و با بررسي و شناسايي نقاط آسيب‌ديده به ترميم آن بپردازند.
اكنون با كاهش اتكا به منابع درآمد نفتي در كشور رويكرد تازه‌اي در حوزه درآمدزايي در اقتصاد كشور ايجاد شده است، صنعت سبز گردشگري و دنياي صنايع دستي بدون مرز مي‌تواند از اركان تاثيرگذار در حوزه ارزآوري در كشور باشد، رونق گردشگري و صنايع وابسته همچنين صنايع دستي به كاهش آمار بيكاري، رشد اقتصادي، افزايش توليد داخلي، توانگري توليدكننده داخلي منجر مي‌شود و در پس اين اتفاق به نفس نام سال 1399 يعني جهش توليد دست خواهيم يافت و به اين‌گونه توليدكننده و صنعتگر داخلي را خودكفا مي‌سازد. با افزايش توان سرمايه‌گذاري در حوزه زيرساخت‌هاي گردشگري و پروژه‌هاي اين حوزه به رونق هر چه بيشتر اين صنعت ارزآور جهاني بيش از پيش كمك خواهد شد، در صورتي كه وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نيز منابع مالي قابل‌قبولي داشته باشد، مي‌تواند در مواقع لزوم با ارايه تسهيلات از سرمايه‌گذاران و فعالان اين حوزه حمايت بيشتري داشته باشد و به مرور به رونق گردشگري با وجود تمامي ظرفيت‌هاي موجود در كشور كمك كند.  با عنايت به اضافه شدن دو عنوان جديد به برنامه‌هاي اعتباري سال 1399 و رشد بودجه وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اين مهم مي‌تواند راهي رو به آينده توسعه اين صنعت سبز در كشور بگشايد بدين‌گونه كه با حمايت از صنايع آسيب‌ديده اين حوزه مي‌توان جان دوباره‌اي به پيكره اين صنعت بخشيد.  بدون شك اين بودجه با تلاش‌هاي بي‌وقفه مسوولان وزارتخانه با همراهي نمايندگان و فراكسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي تحقق پيدا كرد و قطعا دولت به شكل ويژه از اين بودجه حمايت كرده است. اميدواريم كه با همت متعالي فعالان اين حوزه پس از پشت‌سر گذاشتن دوره سخت بيماري كوويد19 به شاخص‌هاي موردنظر در حوزه گردشگري بازگرديم و رشد پيش‌بيني شده در اين حوزه محقق شود.
معاون وزارتخانه ميراث ‌فرهنگي
 صنايع دستي و گردشگري

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون