• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

دونالد ترامپ رييس‌جمهور پيشين امريكا را به بزرگ‌ترين جنايت سياسي در اين كشور متهم كرد

چالش اوباما شدن

ميثم سليماني

شايد يكي از حسرت‌هاي زندگي دونالد ترامپ، باراك اوباما شدن بود. شايد اين جمله كمي تعجب برانگيز باشد ولي اگر نگاهي به اقدامات دونالد ترامپ بيندازيم، مي‌توان دريافت كه ترامپ دوست داشت تبديل به اوبامايي ديگر شود ولي نقاره را از سر گشاد آن زد. دونالد ترامپ سعي كرد همه دستاوردهايي كه اوباما در طول 8 سال رياست‌جمهوري به دست آورده بود از ميان برداشته و مجددا به نام خود ثبت كند. توافق‌هاي تجاري، سياسي و امنيتي همه ‌چيز بايد به نام ترامپ ثبت مي‌شد. به خيال ترامپ اوباما بايد از تاريخ امريكا حذف مي‌شد تا نام او جايگزين شود. ترامپ همواره قصد داشت نشان دهد مي‌تواند همان توافق‌هاي اوباما را بهتر انجام دهد. او در اين چهارسال تلاش كرد اوباما را حذف كند، اما همواره با در بسته مواجه شد و نتوانست اقدامي رضايت‌بخش را به سرانجام برساند .

 او توافق ترانس پسفيك را لغو كرد تا توافق هندو پسفيك را به سرانجام برساند. اما اكنون نه تنها توافق قبلي وجود ندارد، بلكه توافق جديدي نيز رقم نخورده است. توافق سه‌جانبه امريكا-مكزيك و كانادا را لغو كرد و يك توافق جديد مشابه توافق پيشين به امضا رساند كه هنوز اجرايي نشده است. برجام نيز نمونه ديگري از اين نوع اقدامات دونالد ترامپ بود. اوباما تبديل به يك كينه براي دونالد ترامپ شده است. او سعي مي‌كند از هر فرصتي براي حمله به ميراث اوباما استفاده كند. اكنون نيز كه باراك اوباما رييس‌جمهور پيشين امريكا انتقاداتي را عليه دونالد ترامپ آغاز كرده به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ در تلاش است تا وارد يك چالش جديد با اوباما شود. 
از همين‌رو دونالد ترامپ يكشنبه شب پروژه «اوباما گيت» را آغاز و عنوان كرد كه اوباما بزرگ‌ترين جنايت سياسي در تاريخ امريكا را تا به امروز رقم زده است. دونالد ترامپ مدعي شد كه باراك اوباما هفته‌ها پيش از ورود او به كاخ سفيد تمام تلاش خود را به كار بسته تا مقام‌هاي جديدي كه وارد كاخ سفيد مي‌شوند را مورد هدف خرابكارانه قرار دهد. 
اما اين جريان از كجا آغاز شده است. دونالد ترامپ به همراه دادستاني در تلاش است كه مايكل فيلين مشاور امنيت ملي سابق را به نحوي تبرئه كند. مايكل فيلين در پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا از جمله متهمان اصلي بود كه رابرت مولر بازپرس ويژه اين تحقيقات، پرونده‌اي قابل توجه از فسادها و اقدامات خلافكارانه مايكل فيلين گردآوري كرد و در پرونده‌هاي متعدد رسما متهم شد. مايكل فيلين اولين مشاور امنيت ملي دولت ترامپ بود كه تنها يك‌ماه در اين سمت دوام آورد و به دليل پنهانكاري در خصوص يك تماس با سفير روسيه در امريكا مجبور به كناره‌گيري شد. حالا پس از گذشت يك‌سال از اثبات اتهام فيلين دادستاني اعلام كرده كه قصد دارد پرونده كيفري فيلين را كنار بگذارد. همين اقدام انتقادات جدي را عليه دولت ترامپ و دادستاني امريكا مطرح كرده است. به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ با توييت يكشنبه شب خود دو هدف عمده داشت؛ نخست اينكه پاسخ انتقاد باراك اوباما را بدهد و دوم اينكه توجه‌ها را از عدم پيگرد قانوني فيلين برگرداند. 
ترامپ قصد دارد پرونده فيلين را بخشي از توطئه شخص اوباما و تيمش عليه او معرفي كند. ترامپ همچنين تلاش مي‌كند بحث دخالت روسيه در انتخابات به نفع خود را نيز به حاشيه ببرد و آن را پرونده‌اي ساختگي از سوي دولت اوباما مي‌داند. 
اين اقدام در حالي است كه چندين دستگاه اطلاعاتي و دولتي دخالت روسيه در انتخابات امريكا به نفع دونالد ترامپ را تاييد كرده‌اند. از طرفي مايكل فيلين متهم است كه به اف‌بي‌آي در روند تحقيقات دروغ گفته است. بازپرس مولر نقش موثري در تاييد اتهامات فيلين ايفا كرد. از سوي ديگر هر چند مولر نتوانست در گزارش خود به دليل محدوديت‌هاي سياسي و قانوني دونالد ترامپ را متهم كند، اما در گزارش خود پيوندهاي گسترده و موثري را بين ترامپ و مسكو كشف كرد. اين پرونده نزديك‌ترين افراد به ترامپ از جمله وكيل شخصي او را نيز قرباني كرد و تنها دونالد ترامپ بود كه از آن مصون ماند، چراكه هيچ قانون روشني در بحث اتهام حقوقي عليه رييس‌جمهور وجود ندارد. 
فيلين نيز كه از جمله اطرافيان كمپين انتخاباتي ترامپ محسوب مي‌شد و در اين پرونده به روشني بيان شد كه رابطه بسيار نزديكي با مسكو داشته، منتظر صدور حكم رسمي خود بود. اما به ناگاه ورق برگشت و حالا همه‌ چيز در اختيار رييس‌جمهور قرار گرفته و احتمالا دونالد ترامپ بخواهد عفو رسمي او را اعلام كند. روز پنجشنبه نيز ويليام بار دادستان كل امريكا خبر كنار گذاشتن كامل پرونده فيلين را توسط دادگستري اعلام كرد كه باعث حيرت رسانه‌ها شد. 
البته طبق معمول ترامپ و حاميان او از تصميم وي حمايت كردند. آنها طي روزهاي اخير انتقادات تندي را روانه دولت اوباما كردند. مفسران محافظه‌كار در برنامه‌هاي متعدد اوباما، مولر و كومي رييس سابق اف‌بي‌آي را مورد هدف قرار دادند. به نظر مي‌رسيد پروژه‌اي از قبل طراحي شده بود. براي اينكه ترامپ از اين تصميم كمترين آسيب را ببيند فيلين را به عنوان قرباني در يك توطئه سازمان يافته معرفي كرد. 
با اين حال دونالد ترامپ در توييت‌هاي خود به شكل مستقيم پاسخ انتقاد اوباما را نداد. واقعيت آن است كه باراك اوباما به شكل ساختاري از دولت ترامپ انتقاد كرد و آن را دولتي خواند كه كاملا با هرج و مرج مديريت مي‌شود. او همچنين در صحبت‌هاي خود عنوان كرد كه اقدامات ترامپ اصل قانون و نهادهاي قانوني را در معرض خطر قرار مي‌دهد. 
ترامپ به هر ترتيب نشان داد كه نمي‌خواهد به شكل مستقيم وارد چالش با اوباما شود، ولي عصبانيت او از صحبت‌هاي رييس‌جمهور پيشين مشهود است. شايد هيچ كس به اندازه اوباما نتواند دونالد ترامپ را عصباني كند. طي ماه‌هاي اخير افراد زيادي در كمپين‌هاي انتخاباتي عليه ترامپ حرف زدند ولي هيچ‌ يك به اندازه اوباما براي ترامپ مهم نيستند. 
ترامپ مقصر اصلي بخش بزرگي از دردسرهاي 4 ساله رياست‌جمهوري خود كه اصلي‌ترين آن پرونده روسيه بود را اوباما مي‌داند. ترامپ دوست دارد اوباما باشد اما مسير را اشتباه مي‌رود. ترامپ دوست دارد براي همه قابل احترام باشد، به او جايزه نوبل بدهند از او براي سخنراني در جاهاي مختلف دعوت كنند، به توافق‌هاي بزرگ بين‌المللي دست پيدا كند، اما واقعيت آن است كه دونالد ترامپ نمي‌تواند نه الگو بگيرد و نه تبديل به الگو شود و شايد اين گام‌هاي نخست رويارويي ترامپ-اوباما تا انتخابات 2020 باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون