• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

ادامه از صفحه اول

اصلاحاتِ پارلمان و مخالفان

 حال آنكه اگر خودشان مرد عمل بودند، امكانات و فرصت براي‌شان فراهم بود. كنار اين افراد كه اصلاح قانون انتخابات و انتخاب حقوق‌‌دانان شوراي نگهبان را مخالف با اولويت‌هاي فعلي نظام جمهوري اسلامي مي‌دانند، هستند افرادي كه معتقدند حقوق‌دانان شوراي نگهبان و به‌طور كلي اعضاي اين نهاد نيازي به نظارت ندارند؛ حال آنكه اگر اين افراد با جان و دل به بيانات رهبري گوش داده بودند، به وضوح متوجه تاكيدات ايشان بر لزوم نظارت بر تمام افراد و نهادها مي‌شدند. رهبري بارها و بارها گفته‌اند كه هيچ فرد و نهادي خط قرمز نيست و نظارت مستمر و مراقبت تمام‌عيار، نياز جامعه و عامل اصلي بازدارنده از حركت به‌سمت مسيرهاي مخرب و خلاف منافع عمومي است.
امروز بايد توجه داشته باشيم كه قدرت نيازمند نظارت است و هيچ قدرتي پديد نمي‌آيد، مگر آنكه اول، ارثي باشد كه در نظام جمهوري اسلامي هيچ قدرتي از هيچ فردي به فرد ديگر به ارث نمي‌رسد. دوم، ويژگي‌هاي شخصيتي و كاريزماي شخصي افراد كه منحصر به افراد معدودي است و سوم، قانون. قانون در جمهوري اسلامي عاملي است كه بسياري افراد و نهادها را داراي قدرت ساخته؛ بنابراين همين قانون است كه مي‌تواند سبك و شيوه نظارت بر آنان را مشخص كند. حقوقدانان شوراي نگهبان به‌واسطه همين قانون و اختيارات رييس قوه قضاييه و البته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اين نهاد راه يافته و داراي قدرت مي‌شوند؛ بنابراين حق نمايندگان است كه به اقدامات آنان نظارت داشته و درصورت از بين رفتن شرايط لازم، نسبت به خلع و عزل آنان اقدام كنند. همان‌طور كه حق رييس قوه قضاييه است كه مشخصا بداند براي انتخاب 3 حقوق‌دان جديدالورود به شوراي نگهبان، دست‌كم چند نفر را بايد به مجلس شوراي اسلامي معرفي كند. كنار اين دو دسته، دسته سومي نيز وجود دارند كه طرح‌هاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي اصلاح قانون انتخابات و رويه انتخاب و نظارت بر عملكرد حقوق‌دانان شوراي نگهبان را به‌منزله انتقام‌جويي نمايندگان مي‌پندارند؛ حال آنكه به‌رغم وجود برخي دلخوري‌ها و گلايه‌ها ميان نمايندگان به‌واسطه اقدامات صورت گرفته ازسوي اعضاي شوراي نگهبان، هرگز نمايندگان در فكر انتقام‌جويي نبوده و نخواهند بود. پيش از آنكه يك طرح در مجلس تصويب شود، در كميسيون‌هاي مربوطه مورد بررسي كارشناسي و به اصطلاح چكش‌كاري دقيق قرار مي‌گيرد و سپس كليات آن تصويب شده و بعد صحن علني وارد جزييات طرح شده و در اين مسير نيز پيشنهادها و حذفياتي صورت مي‌گيرد. بنابراين اقدامات صورت‌گرفته ازسوي نمايندگان هم كارشناسي است و هم داراي وجاهت قانوني؛ پس نمي‌توان اين طرح‌ها را با چنين بهانه‌هايي مورد انتقاد قرار داد. طرح‌هاي مصوب مجلس به‌دور از بحث‌هاي سياسي و صرفا براي ايجاد شفافيت در سازوكارهاي موجود بوده و اميدواريم هم نمايندگان مجلس يازدهم نسبت به اين مهم آگاه باشند و براي پيگيري آن تلاش كنند و هم اعضاي محترم شوراي نگهبان.


جشنواره و عوام‌فريبان

در اين شرايط به نظر مي‌رسد توانايي پشتيباني موثر از چنين رويداد بين‌المللي را ندارد. البته كه اين وسط خيلي‌ها كه اصولا هيچ عملكرد درخشاني در كارنامه‌شان ندارند ساز مخالف مي‌زنند و براي اينكه منافع شخصي‌شان را جا بيندازند، كلام خود را با ظاهري عوام‌فريبانه بزك مي‌كنند. نظير اينكه بودجه فعاليت‌هاي جشنواره‌اي را به اقشار آسيب‌پذير اختصاص دهيم و... من با تجربه‌اي كه در فعاليت صنفي داشتم كمتر سراغ دارم اين مدعيان قدمي براي كمك به آسيب‌ديده‌ها و محرومين سينمايي برداشته باشند و معمولا فقط شعارش را مي‌دهند و مطمئن هستم دبير محترم جشنواره كه خودش سابقه وتجربه روشني در فيلمسازي و مديريت صنفي دارد زماني كه اين سمت را انتخاب كرده همه اين حاشيه‌ها را به جان خريده و به اهداف بلندي براي اين جشنواره فكر مي‌كند. اميدوارم همان‌طور كه وعده داده شد شاهد برگزاري باشكوه سي و هشتمين دوره اين قديمي‌ترين و مهم‌ترين جشنواره سينمايي غرب آسيا در سال 1400 باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون