• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

عربستان: آتش‌بس به انتخاب حوثي‌ها بستگي دارد

يمن در دوراهي آتش‌بس يا ادامه جنگ

يمن رفته‌رفته به گورستاني دسته‌جمعي تبديل مي‌شود. آنچه بيش از پيش مردم اين كشور فقير را با انحطاط مواجه ساخته، ادامه جنگ است. يمن كشوري است كه پيش از جنگ نيز با فقر، كمبود مواد غذايي و منابع آبي روبه‌رو بود. اكنون ويراني ناشي از جنگ داخلي و تهاجم هوايي ائتلاف عربي شرايط را براي وقوع يك بحران انساني بزرگ در يمن فراهم كرده است. رويترز از پناه گرفتن زنان و كودكان يمني در دالان‌هاي زيرزميني نمناك، اما فاقد آب آشاميدني خبر مي‌دهد. فعالان حقوق بشر مي‌گويند كودكان يمن به صلح نياز دارند. كودكاني كه نه‌تنها حالا مدرسه ندارند و هر روز والدين خود و شمار زيادي از همبازي‌هاي خود را از دست مي‌دهند، بلكه از آب آشاميدني، از غذاي مناسب، دارو و درمان محروم شده‌اند.   سازمان‌هاي بشردوستانه گزارش مي‌دهند اگر اين كودكان در حملات وحشيانه سعودي‌ها نميرند، در معرض مرگ ناشي از گرسنگي، تشنگي و فقدان خدمات بهداشتي و درماني قرار دارند. يونيسف خواستار رفع محدوديت‌ها درباره ورود سوخت و مواد غذايي و درماني به يمن شده است. اما به گزارش صليب سرخ، يمن ديگر زيرساخت لازم براي فرود هواپيماهاي بين‌المللي را ندارد. بر اساس گزارش ناظران بين‌المللي هيچ تصويري گوياي واقعيتي نيست كه اكنون در يمن در حال رخ دادن است.
به گفته ناظران، توقف جنگ تنها فرصت را براي بازسازي باندهاي فرودگاه‌ها براي وارد كردن كمك‌هاي بين‌المللي به مردم جنگ‌زده يمن فراهم مي‌كند و دست‌كم يك هفته براي آماده شدن نسبي يك باند فرودگاه براي فرود نخستين كمك‌هاي بين‌المللي لازم است. در اين زمينه به دنبال سلسله رايزني‌هاي جان كري، وزير خارجه امريكا با مقامات عربستان و متحدان عربي آن، رياض از توقف حملات هوايي به يمن از روز سه‌شنبه خبر داده است. اين تصميم در نشست وزراي خارجه كشورهاي عرب در پاريس نيز تاييد شده است. اما به گفته مقامات عربي اين آتش‌بس تنها پنج روز برقرار خواهد بود.
عادل جبير، وزير خارجه عربستان سعودي، در پاريس توپ را در زمين حوثي‌ها انداخته و گفته است: «ما تصميم گرفته‌ايم كه آتش‌بس از ۱۱ شب سه‌شنبه آغاز شود و تا پنج روز برقرار بماند و اگر نتيجه مثبت داد، تمديد شود». او در نشست مطبوعاتي مشترك با جان كري، همتاي امريكايي خود نيز گفته است كه موفقيت آتش‌‎بس كاملا به حوثي‌ها برمي‌گردد و فرصتي براي حوثي‌ها است تا نشان دهند به مردم يمن اهميت مي‌دهند. وزير خارجه امريكا نيز از قول متحد سعودي خود خبر داده است اگر اين آتش‌بس برقرار بماند شانس تمديد بيشترش هم وجود دارد. اما بر اساس اظهارات مقاماتي از انصارلله يمن، ظاهرا حوثي‌ها پيشنهاد آتش‌بس
پنج روزه را به دليل محدود بودن، نپذيرفته‌اند. در نتيجه تنها يك روز مانده به آغاز موعد آتش‌بس پيشنهادي، منابع خبري از اعلام ضرب‌الاجل عربستان به يمني‌ها براي ترك استان صعده خبر داده‌اند. عربستان سعودي اعلام كرده است كه با ادامه حملات حوثي‌ها به منطقه مرزي نجران، در خاك عربستان، به اقدامات تلافي‌جويانه دست خواهد زد. تلويزيون دولتي عربستان گزارش مي‌دهد كه جنگنده‌هاي اين كشور كل استان صعده، در شمال غربي يمن را هدفي نظامي قرار خواهند داد. لازم به ذكر است بر اساس آمار سازمان ملل، در شش هفته‌اي كه از برافروخته شدن آتش جنگ در يمن مي‌گذرد تا كنون حدود 1600 نفر كشته و نزديك به شش هزار نفر زخمي شده‌اند كه بسياري از آنها شهروندان غيرنظامي‌اند. وضعيت شهروندان غيرنظامي در يمن به‌شدت بحراني است. منابع سوخت در بسياري نقاط يمن به پايان رسيده و كمبود غذا و امكانات دارويي چشمگيرتر مي‌شود. صليب سرخ جهاني اعلام كرده است به دليل كمبود جدي سوخت و ويران شدن جاده‌ها، آمبولانس‌ها ديگر نمي‌توانند حركت كنند و مجروحان و بيماران را به مراكز درماني منتقل كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون