• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4647 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت

قيمت خودرو پس از اعلام نرخ‌هاي جديد توسط شوراي رقابت ريزش كرد

برنامه‌هاي سرپرست جديد وزارت صنعت براي بازار خودرو

قيمت خودرو‌ها كه از ابتداي هفته جاري و در پي ورود مستقيم رييس‌جمهوري و رييس قوه قضاييه در مسير كاهشي قرار گرفته بود پس از تحولات صورت گرفته كه بخشي از آن اعلام قيمت‌هاي جديد خودرو‌ها از سوي شوراي رقابت و تعيين سود حداكثر ۱۰ درصدي در معاملات بازاري، هفته را با روند ريزشي قيمت‌ها به پايان برد. البته هنوز قيمت جديد خودروهاي داخلي رسما به شركت‌هاي خودروساز ابلاغ نشده تا بازار با نرخ‌هاي با ثبات اقدام به معاملات خريد و فروش كند؛ اما تحركات بازار خودرو نشان مي‌دهد دلالاني كه براي سودهاي ميليوني ناشي از فاصله قيمتي خودروي صفر كيلومتر در بازار با كارخانه، خودرو احتكار كرده بودند، حالا مجبور به فروش خودرو با قيمت پايين‌تر هستند. به اعتقاد فعالان بازار طي روزهاي اخير خودروهاي داخلي با كاهش 30 ميليون تومان و خودروهاي مونتاژي با كاهش 80 ميليون توماني قيمت روبه‌رو شده است .
فعالان بازار خودرو مي‌گويند تصويب قوانين و مقررات ياد شده، دير انجام شد و بايد زماني كه اختلاف قيمت كارخانه‌اي و بازاري خودرو‌ها در حد يكي، دو ميليون تومان بود، اين اقدام انجام مي‌شد. به گفته آنها در بازار پس از عيد شيطنت و دروغ حكمراني مي‌كرد و كاسبي در كار نبود. افراد به دروغ دم از انجام معاملات با قيمت‌هاي آنچناني مي‌زدند، در حالي كه همه‌ چيز غيرواقعي و قيمت‌ها روي كاغذ بود؛ اما همين مسائل بر آشفته بازار دامن مي‌زد. امروز ديگر صحبتي از قيمت وجود ندارد، زيرا قيمت كارخانه‌اي خودرو‌ها مشخص شده و حداكثر ۱۰ درصد بالاي قيمت مصوب در بازار به فروش خواهد رسيد.
در همين حال، مدرس‌خياباني، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داد كه با مجموعه اقداماتي كه ظرف دو هفته آينده در زمينه خودرو انجام خواهد شد حتما از التهابات بازار خودرو كاسته مي‌شود. او درخصوص وضعيت بازار خودرو افزود: مديريت بازار خودرو يكي از وجوه برنامه‌ها و شعارهاي وزارت صمت خواهد بود تا وضعيت فعلي را به سرعت پشت سر بگذاريم. 
 از ديدگاه وي، چهار ركن خودرو بايد اصلاح شود، يكي موضوع تامين است و تعهدات كه خودروسازان به مصرف‌كننده دارند بايد به آن عمل كنند و در عين حال توليد را هم مديريت كنيم. همچنين براي اصلاح شيوه توليد، بايد عدالت توزيعي و واقعي كردن تقاضاها را به وجود آوريم تا كساني كه به دنبال كاسبي از بازار خودرو هستند، كنار روند.
مدرس‌خياباني اضافه كرد: اصلاح شيوه ثبت‌نام، فروش و تحويل را هم در بازار خودرو در نظر داريم و در اين ميان توجه مي‌كنيم كه براي ما مسجل شود كسي كه براي خودرو ثبت‌نام كرده آن را براي استفاده مي‌خواهد يا به دنبال كاسبي است و به چشم سرمايه به آن مي‌نگرد كه با توجه به جميع اين موارد در فروش خودرو و تامين آن و كنترل توزيع، يك فروش فوق‌العاده در صنعت خودرو احتمالا قبل از ايام عيد فطر خواهيم داشت. 
سرپرست وزارت صمت گفت: ما در زمينه خودرو و نحوه فروش آن برنامه‌ريزي‌هاي جديدي داريم، يكي از موضوعاتي كه مورد توجه است، اين است كه گارانتي خودروهاي صفركيلومتر نهايتا 3 ماه باشد تا خريدار مطمئن نباشد كه خودرو 2 سال گارانتي دارد و همچنان مي‌تواند در پاركينگ نگهداري كند. مدرس‌خياباني تصريح كرد: تمام پاركينگ‌ها و انبارها بايد موجودي خودروي خود را اعلام كنند و ممانعت از اين عمل نيز مشمول تخلفات احتكار است. وي افزود: قطعا بايد در سال جهش توليد در نظر داشته باشيم كه هر تصميمي براي بخش خودرو مي‌گيريم حتما حمايت از توليد داخلي باشد به خصوص كه الان دو سال است صنعت خودروسازي در ايران دستش روي شانه‌هاي دو شركت خودروسازي فرانسوي و كره‌اي بود كه آنها هم دوسال است ساك خود را جمع كرده و از كشور رفته‌اند و الان خودروسازي ما يك حالت استقلالي را تجربه مي‌كند.

بازرسي از بازار 
يدالله صادقي، رييس سازمان صنعت استان تهران نيز از شروع بازرسي‌هاي اين سازمان از بازار خودرو خبر داد و گفت: پس از اينكه ٢٢ ارديبهشت ماه (دوشنبه) ستاد تنظيم بازار قيمت‌گذاري خودرو را اعلام كرد و مقرر شد قيمت خودرو صفر در بازار 10 درصد بالاتر از نرخ كارخانه به ‌فروش برسد، بازرسي‌هاي سازمان صنعت در اين خصوص شروع شد و در صورت تخلف و فروش قيمت خودرو صفر در بازار، پرونده به تعزيرات ارسال مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون