• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4651 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت

خبر

تسخير دفتر شبكه سعودي در عراق

منابع خبري عراق از ورود معترضان عراقي به دفتر شبكه سعودي «mbc» در بغداد خبر دادند. به گزارش فارس و به نقل از پايگاه خبري «شفق‌نيوز» در خبري فوري گزارش داد كه اين افراد در اعتراض به «تروريست» خوانده ‌شدن شهيد «ابومهدي المهندس» نايب رييس شهيد سازمان الحشد الشعبي، توسط اين شبكه، به آن وارد شده‌اند. يك منبع امنيتي نيز به خبرگزاري «الاخباريه» گفت كه معترضان به مقر اين دفتر يورش بردند و دست به تخريب آن زده و آنجا را به آتش كشيدند. شبكه خبري السومريه نيز گزارش داد كه روز گذشته صدها نفر از شهروندان عراقي در برابر دفتر شبكه سعودي دست به تظاهرات زدند. خبرنگار السومريه از بغداد گزارش داد كه اين تظاهرات از شامگاه يكشنبه آغاز و تا روز دوشنبه ادامه داشت. معترضان عراقي با در دست داشتن پرچم عراق و تصاوير شهيد المهندس، شعارهايي عليه اين شبكه سعودي سر دادند. اين افراد همچنين با نصب يك بنر بر سر در اين شبكه سعودي، روي آن نوشتند: «با دستور ملت، بسته شد». المهندس به همراه شهيد سپهبد قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در دي ماه 1398 در جريان حملات هوايي امريكا در فرودگاه بغداد به شهادت رسيدند. پارلمان عراق نيز در واكنش به اين تجاوز جنايتكارانه، مصوبه اخراج نظاميان خارجي به ويژه تروريست‌هاي امريكايي را تصويب كرد. فراكسيون‌هاي سياسي عراق در حال حاضر، از مصطفي الكاظمي نخست‌وزير جديد عراق مي‌خواهند كه اين مصوبه را هر چه سريع‌تر اجرايي كند.


در مقابله با كرونا شفاف و مسوولانه و سريع عمل كرديم
رييس‌جمهور چين روز گذشته اظهار كرد: پكن در اقداماتش به منظور پاسخگويي به كروناويروس و به اشتراك گذاشتن اطلاعاتش با كشورهاي ديگر «شفاف، مسوولانه و سريع» عمل كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين در سخنراني در مجمع سلامت جهاني كه به صورت مجازي برگزار شد، خاطرنشان كرد: ما در چين بعد از صرف تلاش‌هاي طاقت‌فرسا و فداكاري‌هاي عظيم، جريان شيوع ويروس را معكوس و از جان و سلامت مردم‌مان محافظت كرديم. ما در تمام اين مدت به شكلي باز و همراه با شفافيت و مسووليت‌پذيري عمل كرده‌ايم. وي اضافه كرد: چين به ‌موقع اطلاعاتش را درباره ويروس كرونا در اختيار جامعه جهاني گذاشت. رييس‌جمهور چين خاطرنشان كرد: ما بايد هر آنچه مي‌توانيم براي كنترل و درمان ويروس بيماري كوويد-۱۹ انجام دهيم. اين فوري‌ترين وظيفه است. ما بايد همواره نخست به مردم اولويت دهيم. شي جين‌پينگ بر لزوم مقابله با انتقال ويروس به فراتر از مرزها و تبادل دانش در مورد آن نيز تاكيد كرد. او خاطرنشان كرد: ما همچنين نياز داريم به حمايت از تحقيقات جهاني دانشمندان درباره منبع و قواعد انتقال ويروس ادامه دهيم. او پيشنهاد داد: سازمان بهداشت جهاني رهبري پاسخ جهاني به كرونا را به عهده بگيرد و «سهم عمده اين سازمان در رهبري و پيشبرد پاسخ جهاني به كوويد۱۹» را تحسين كرد. رييس‌جمهور چين اظهار كرد: پكن مبلغ دو ميليارد دلار را در مدت دو سال پيش‌رو به كمك به پاسخ جهاني به كوويد۱۹ و توسعه اقتصادي-اجتماعي كشورهاي تاثير پذيرفته از بحران شيوع ويروس اختصاص خواهد داد. شي جين‌پينگ ادامه داد: من مي‌خواهم به جهت تقويت همكاري بين‌المللي براي مقابله با كوويد۱۹ اين خبر را اعلام كنم كه چين مبلغ دو ميليارد دلار را براي مدت دو سال براي كمك به پاسخ‌دهي به ويروس كوويد۱۹ و همچنين كمك به توسعه سياسي و اقتصادي در كشورهاي تاثير پذيرفته از شيوع ويروس به ويژه در كشورهاي در حال توسعه اختصاص مي‌دهد. به گفته شي جين‌پينگ، چين تمامي داده‌هاي مرتبط با شيوع ويروس كرونا از جمله «توالي ژنتيكي» ويروس را در «به‌ موقع‌ترين حالت ممكن» در اختيار سازمان بهداشت جهاني و كشورهاي ديگر قرار داده است. او بيان داشت: ما بدون ملاحظه، تجارب‌مان در حوزه كنترل و درمان بيماري را در اختيار جهان قرار داده‌ايم. ما هر آنچه در توان‌مان بوده براي ارايه پشتيباني و كمك به كشورهاي نيازمند انجام داده‌ايم.


افشاگري‌هاي تازه ماهاتير محمد عليه امريكا

نخست‌وزير سابق مالزي اعلام كرد: دولت امريكا جنگنده‌هاي اف۱۶ را با يك برنامه‌نويسي ناقص به كشورش فروخته است و در حال حاضر اين جنگنده هيچ استفاده‌اي جز نمايش‌ نظامي ندارد. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه خبري الجزيره، ماهاتير محمد، نخست‌وزير سابق مالزي گفت: دولت اين كشور متوجه شده كه امريكا جنگنده‌هاي اف۱۶ را بدون كدهاي اصلي و بدون برنامه‌نويسي كامل به مالزي فروخته است و اين كشور نمي‌تواند از قابليت‌هاي آن از جمله قدرت انجام حمله استفاده كند. اين سياستمدار كهنه‌كار گفت: دولت مالزي متوجه شده است كه اگر بخواهد از جنگنده‌هاي اف۱۶ براي اهداف جنگي عليه هر كشوري استفاده كند، بايد براي برنامه‌نويسي به امريكا رفته و به كارشناسان اين كشور مراجعه كند. اين مساله به اين معني است كه استفاده از قابليت‌هاي اف۱۶ هزينه مازاد به دنبال داشته و تصميم استفاده جنگي از آن هم منوط به خواست امريكايي‌هاست. وي ادامه داد: با اين شرايط مالزيايي‌ها فهميده‌اند كه تنها مزيت اين جنگنده براي آنها استفاده از آن در رژه‌هاي نظامي است و نمي‌داند كه آيا امريكا با همه كشورهاي دنيا جز رژيم‌صهيونيستي هم همين سياست را در پيش مي‌گيرد يا خير. ماهاتير محمد همچنين به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پرداخت و نسبت به اينكه اين حملات توسط گروه‌هاي تروريستي عربي انجام شده باشد، ابراز ترديد كرد و گفت: تاكتيكي كه در اين عمليات اجرايي شده كاملا با تاكتيك و شكل عمليات گروه‌هاي تروريستي كه از كمربند انفجاري و غيره استفاده مي‌كنند، فرق دارد. برنامه‌ريزي اين عمليات هم بسيار دقيق انجام شده بود تا جايي كه عاملان اين عمليات توانستند دستگاه اطلاعات امريكا را در خود اين كشور پشت سر بگذارند و از طرفي هم هيچ قطعه‌اي از لاشه هواپيمايي كه بالاي ساختمان وزارت دفاع سقوط كرد، پيدا نشد و همين مساله بسيار سوال‌برانگيز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون