• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

خبر كوتاه

حمايت سازمان ملل از عضويت فلسطين

مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نشست روز شنبه، خود با اجماع آراي پيش‌نويس قطعنامه «گزارش دادگاه كيفري بين‌المللي» را به تصويب رساند كه از عضويت فلسطين در دادگاه كيفري بين‌المللي حمايت كرده است. در اين نشست مجمع عمومي سازمان ملل، كشورهاي مختلف از جمله هلند به عنوان ارايه‌دهنده اين پيش نويس به نمايندگي از كشورهاي عضو معاهده رم، از عضويت فلسطين در دادگاه كيفري بين‌المللي استقبال كردند. در پيش‌نويس اين قطعنامه ضمن استقبال از عضويت كشورها در معاهده رم، از تمامي كشورها در سراسر جهان خواسته شده است كه مساله عضويت در دادگاه كيفري بين‌المللي و امضاي معاهده رم را مورد بررسي قرار دهند. رياض منصور، نماينده دايم فلسطين در سازمان ملل نيز تاكيد كرد كه تصويب پيش‌نويس اين قطعنامه و حمايت كشورهاي عضو از پيوستن فلسطين به معاهده رم گامي ديگر در راستاي عضويت و تحكيم جايگاه فلسطين در دادگاه كيفري بين‌المللي است.

 

بازگشت مبارك به زندان
روز گذشته دادگاه تجديد نظر حسني مبارك و فرزندانش در پرونده موسوم به «كاخ‌هاي رياست‌جمهوري» برگزار شد و هر يك از متهمان به سه سال زندان محكوم شدند. حسني مبارك، رييس‌جمهور سابق مصر به همراه علاء و جمال مبارك دو فرزند وي از سوي دستگاه قضايي مصر متهم شده بودند كه 125 ميليون پوند مصري در زمان رياست‌جمهوري مبارك از بودجه عمومي كاخ‌هاي رياست‌جمهوري را به شكل غيرقانوني تصرف كرده‌اند. دادگاه علاوه بر سه سال حبس، متهمان را به پرداخت 125 ميليون پوند مصري به عنوان غرامت و بازگرداندن اموال تصرف شده نيز محكوم كرد. دادگاه روز گذشته در واقع براي تجديدنظر درباره حكم صادره در سيزدهم ژانويه 2014 بود. دادگاه قاهره در آن زمان مبارك و پسرانش را از اتهامات وارده تبرئه كرد كه به موجب اين احكام وي و فرزندانش آزاد شدند اما شاكيان پرونده عليه اين حكم درخواست تجديدنظر كردند. وكيل مدافع مبارك و فرزندانش تا 60 روز ديگر مهلت دارند تا عليه اين حكم دادگاه تجديد نظر به مرجع بالاتر يعني دادگاه استيناف اعتراض كنند و براي اين اعتراض خود دلايل لازم را ارايه دهند. در صورت قبول دلايل وكيل مبارك، دادگاه استيناف بار ديگر حكم به بررسي پرونده در دادگاهي ديگر خواهد داد. دادستان مصر تا زمان اعتراض وكيل مدافع مبارك و راي دادگاه استيناف، مبارك و فرزندانش را به زندان بازگرداند. علاوه بر اين پرونده اكنون عليه حسني مبارك و فرزندانش اتهام اختلاس در بورس نيز باقي مانده است كه البته حتي در صورت محكوم شدن مشكل چنداني براي آنها ايجاد نخواهد كرد.

 

كابينه جديد كامرون
ديويد كامرون پس از پيروزي تاريخي و شگفتي ساز حزب خود در انتخابات پارلماني انگليس تعدادي از اعضاي كابينه جديد خود را معرفي كرد. به گزارش رويترز، ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس كه موفق شد با كسب 326 راي در انتخابات پارلماني پيروز شود، ترزا مي، فيليپ هاموند و مايكل فالون را بار ديگر به عنوان وزيران كشور، امور خارجه و دفاع انگليس معرفي كرد. هاموند كه از ژوئيه 2014 به عنوان وزير امور خارجه انگليس فعال بود به احتمال زياد نقش كليدي در برنامه كامرون در مذاكره مجدد براي روابط لندن با اتحاديه اروپا پيش از برگزاري رفراندوم پايان 2017 ايفا خواهد كرد. ترزا مي‌نيز در دوره نخست پنج‌ساله نخست‌وزيري كامرون در سال‌هاي 2010 تا 2015 سمت وزارت كشور را برعهده  داشت.

 

ليبرمن وزير جنگ نمي‌شود
آويگدور ليبرمن، وزير خارجه سابق اسراييل پيشنهاد نخست‌وزير رژيم صهيونيستي براي تصدي پست وزارت جنگ را رد كرده است. گفته مي‌شود نتانياهو قصد داشت با اين پيشنهاد اغواكننده ليبرمن را به كابينه خود بازگرداند. ليبرمن هفته گذشته با استعفا از وزارت خارجه، از تصميم خود براي عدم حضور حزبش در ائتلاف جديد به رياست بنيامين نتانياهو خبر داده بود. ليبرمن علت تصميم خود را امتيازاتي عنوان كرده كه نتانياهو به يهوديان تندرو و در راس آنها حزب شاس داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون