• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4651 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت

خبر

افتتاح 3 موزه در برنامه‌هاي سال جاري بنياد مستضعفان

رييس بنياد مستضعفان، ديروز و همزمان با روز جهاني موزه‌ها از مراحل مرمت موزه دفينه كه در دهه فجر سال جاري افتتاح مي‌شود، بازديد كرد.
سيدپرويز فتاح با اشاره به آنكه محل موزه به عنوان دفينه مشهور بود، گفت:«ساخت اين بنا از سال 1352 تا 1357 به طول انجاميد و طي سال‌هاي بعد استفاده‌هاي مختلفي از آن شد تا بنابر تشخيص كارشناسان و اهل فن بر آن شديم تا در اين نقطه از شهر تهران موزه‌اي در سطح ايران اسلامي در تراز بين‌المللي راه‌اندازي كنيم. از اين رو با همكاري شهرداري و وزارت ميراث فرهنگي مجوزهاي لازم را دريافت كرديم و اين ساختمان كلا مقاوم‌سازي شده است.» 
به گفته فتاح، زيربناي اين ساختمان 10هزار متر مربع است و حدود 8000 متر مربع آن به عنوان موزه مورد استفاده قرار خواهد گرفت كه در 3 سطح و در قالب 3 موزه افتتاح مي‌شود. رييس بنياد مستضعفان گفت:«تراز اول از بخش جنوبي ساختمان دفينه، موزه پول خواهد شد و سكه‌ها، اشيا و اسكناس‌هاي قديمي در اين بخش به نمايش گذاشته مي‌شود. طبقه بعد موزه زيورآلات و اشياي تزييني خواهد بود و قدمت برخي از اين اشيا به 3000 سال بعد برمي‌گردد كه تاكنون جايي نمايش داده نشده‌اند ضمن آنكه چنين موزه‌اي در كل ايران نداشتيم. در موزه زيورآلات حدود 1000 اثر به نمايش درخواهد آمد كه برخي از آنها در دنيا بديع و تك هستند. طبقه بالا نيز كه موزه اصلي است به هنر جهان معاصر اختصاص مي‌يابد و 15 اثر در اين بخش به نمايش عموم گذاشته خواهد شد. تمامي اين اشيا در گنجينه بنياد مستضعفان به خوبي نگهداري شده‌اند و بخشي از آنها به زودي در موزه دفينه به نمايش گذاشته مي‌شوند.» به گفته فتاح براي ساخت مجموعه موزه دفينه حدود 65 ميليارد تومان هزينه شده كه در دهه فجر سال جاري افتتاح مي‌شود. فتاح يادآور شد:«همزمان شاهد راه‌اندازي موزه هنر ايران در كاخ مرمر هستيم كه به دليل شيوع ويروس كرونا و تعطيلي موزه‌ها امكان گشايش آن فراهم نشد و به محض آنكه شرايط براي افتتاح موزه‌ها فراهم شود اين موزه نيز گشايش خواهد يافت و بازديد آن براي عموم آزاد خواهد شد. آثاري در موزه هنر ايران در كاخ مرمر به نمايش گذاشته شده كه سفرا از ديدن اين آثار انگشت به دهان ماندند و فيلم آن نيز موجود است. علاوه بر اين سومين موزه بنياد مستضعفان كه در سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد، موزه خودرو و ماشين است كه در آن 70 خودرو تاريخي كه برخي از آنها منحصر به فرد هستند و تنها يك نمونه از آنها در دنيا وجود دارد به نمايش گذاشته مي‌شود. اين موزه نيز در دهه فجر و يا تا پايان سال جاري افتتاح خواهد شد.»


كاهش معنادار آمار مسمويت  با الكل در روزهاي اخير

رييس بخش مسموميت‌هاي بيمارستان لقمان از كاهش معنادار آمار مسموميت با الكل در روزهاي اخير خبر داد.
شاهين شادنيا در گفت‌وگو با ايلنا درباره آمار مسموميت‌ها با الكل در روزهاي اخير گفت:«پس از شيوع كرونا در كشور شايعاتي در خصوص تاثير مصرف خوراكي الكل بر درمان كرونا و پيشگيري از ابتلا به آن در فضاي مجازي ايجاد شد و افرادي نيز به اين شايعات توجه كرده و با مشكلاتي مواجه شدند اما خوشبختانه در حال حاضر آمار مسموميت‌هاي ناشي از الكل تقلبي به ‌شدت كاهش معناداري پيدا كرده است. با اطلاع‌رساني كه در اين ايام صورت گرفت و آگاه‌سازي‌هايي كه انجام شد، افكار غلط برخي افراد درباره تاثير مثبت مصرف الكل به صورت خوراكي بر كاهش ابتلا به بيماري كرونا اصلاح شد و مردم متوجه شدند، مصرف خوراكي الكل هيچ نقش درماني در بيماري كرونا ندارد. با هشدارهاي متعددي كه از سوي مراجع ذي‌ربط اعلام شد، مردم آگاه شدند كه بسياري از الكل‌هايي كه در بازار وجود دارد، الكل‌هاي سمي است و به هر علتي شرب آنها مي‌تواند برايشان خطرات جاني داشته باشد. از حدود 10 روز گذشته آمار مسموميت ما كاهش پيدا كرده و سير نزولي دارد. در مركز ما آمار مراجعه‌كنندگان در اين ايام به روزي يك الي دو مورد رسيده و تقريبا مي‌توانيم بگوييم به شرايط طبيعي خود به لحاظ ميزان بروز مسموميت ها با الكل‌هاي سمي برگشته‌ايم.» او با بيان اينكه افرادي كه دچار مسموميت با الكل مي‌شوند معمولا علائمي مانند كاهش سطح هوشياري، مشكلات بينايي و... دارند، تصريح كرد: «مصرف خوراكي الكل هيچ تاثيري بر درمان كرونا يا كاهش ابتلا به آن ندارد. تنها توصيه در خصوص مصرف الكل استفاده از آن به عنوان يك ماده ضدعفوني‌كننده براي دست و سطوح است و هيچ كاربردي فراتر از آن براي الكل وجود ندارد. چند نوع الكل در بازار وجود دارد؛ يك نوع الكل‌‌هاي طبي است كه در واقع همان الكل‌هاي اتليك است كه با درصدهاي مختلف وجود دارد و معمولا از 70 درجه به بالا به عنوان ضدعفوني كردن دست از آن استفاده مي‌شود و در از بين بردن ويروس كرونا بسيار موثر است و از طرفي در موارد پزشكي كاربرد داشته همچنين در صنايع داروسازي و بهداشتي و آرايشي نيز از آن استفاده مي‌شود. يك نوع الكل ديگر نيز در بازار ايران موجود است به نام الكل متانول كه كاملا سمي است و كاربرد آن در صنعت است و در صنايعي مانند رنگ‌سازي به عنوان حلال از آن استفاده مي‌شود. اين الكل هيچ كاربردي در پزشكي ندارد، چراكه خاصيت ضدعفوني‌كنندگي آن بسيار ضعيف است و به هيچ عنوان به عنوان ضدعفوني‌كننده از آن استفاده نمي‌شود.»

 

پذيرش فرزند خوانده از زير ۱۲ سال به ۱۶ سال تغيير كرد

حبيب‌الله مسعودي‌فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در توضيح درباره تغيير شرايط سني پذيرش فرزندخوانده گفت:«عدم سوءسابقه، عدم اعتياد به مواد مخدر و محرك در خانواده متقاضي و برخورداري از تمكن مالي شرايط پذيرش فرزند خوانده است. حالا با توجه به استقبال خانواده‌ها كودكان تا ۱۶ سال مي‌توانند به عنوان فرزندخوانده پذيرفته شوند در حالي كه پيش از اين سن فرزندخواندگي تا زير ۱۲ سال بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون