• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

خبر

نتانياهو بايد در جلسات دادگاهش شركت كند
«آويخاي مندلبيت» دادستاني كل رژيم صهيونيستي سه‌شنبه با درخواست «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي براي عدم حضور در جلسه اول دادگاه بررسي پرونده‌هاي فساد خود، مخالفت كرد. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، مندلبيت در پيامي به نتانياهو گفت كه با هر تلاش او براي اجتناب از حاضر شدن در اولين جلسه دادگاه، مخالفت خواهد كرد. نتانياهو هنوز درخواست رسمي براي عدم حضورش در جلسات محاكمه را به دادگاه ارايه نداده اما شفاها از دادگاه مركزي قدس خواسته بود تا در جلسه اول حاضر نشود. بر اين اساس، سخنگوي نتانياهو شامگاه دوشنبه تاييد كرد كه احتمال دارد او رسما چنين درخواستي را به دادگاه ارايه دهد. به نوشته جروزالم‌پست، مندلبيت به نتانياهو گفت كه قانون، متهم را ملزم مي‌كند تا براي شنيدن اتهامات خود در جلسه محاكمه حاضر باشد و شخصا بگويد كه گناهكار است يا بي‌گناه. پليس رژيم صهيونيستي سه پرونده در‌خصوص فساد دولتي و مالي عليه نخست‌وزير خود تشكيل داده و طي سه سال اخير از منابع مختلفي شامل دستياران و وزيران پيشين كابينه، بازجويي كرده است. نتانياهو مدعي است با‌توجه به هزينه اقدامات مربوط به تامين امنيت نقل و انتقال او و بستن خيابان‌هاي منتهي به دادگاه، حضورش در اين جلسات «غير‌ضروري» است.


ماكرون اكثريت پارلماني‌اش را از دست داد
چند عضو جدا شده از حزب حاكم متعلق به رييس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه اعلام كردند كه يك بلوك پارلماني جديد را در مجلس سفلاي پارلمان اين كشور تشكيل داده‌اند و اين باعث از بين رفتن اكثريت قاطعي امانوئل ماكرون و حزبش در اين پارلمان شده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، اين امر همچنين فشارها را بر حزب ميانه‌روي متعلق به امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه به منظور در پيش گرفتن سياست‌هاي چپ‌گراتر افزايش داده است. اعضاي جدا شده از حزب ماكرون موسوم به حزب «جمهوري پيشرو» (LaREM) در پارلمان فراكسيون پارلماني جديدي موسوم به گروه «اكولوژي، دموكراسي، همبستگي» با حضور برخي چهره‌هاي سرشناس عرصه سياست فرانسه از‌جمله دو سياستمدار سابقا وفادار به ماكرون  به نام‌هاي «سدريك ويلاني‌» و «پائولا فورتزا» تشكيل دادند. حزب ماكرون كه بعد از پيروزي اين بانكدار سابق در انتخابات رياست‌جمهوري ماه مه ۲۰۱۷ شكل گرفت، در ماه‌هاي اخير با جدايي چندين تن از اعضايش از‌جمله برخي نمايندگان ناراضي از سلطه سفت و سخت ماكرون بر تصميم‌گيري‌هاي اين 
زب و سياست‌هاي حامي تجارت او مواجه شده است. وزير خارجه فرانسه اين اقدام را تاسف‌آور خواند و گفت كه با اين حال ماكرون و ادوار فيليپ، نخست‌وزير همچنان بر حمايت متحداني نظير حزب ميانه‌رو MODEM حساب مي‌كند.


نخست‌وزير روسيه پس از خلاصي از بيماري كرونا به كار برگشت
ميخاييل ميشوستين، نخست‌وزير روسيه كه به كرونا مبتلا شده بود با مرخصي از بيمارستان و بهبودي كامل ‌‌سر كار خود بازگشت. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، سخنگوي ميشوستين گفت كه نخست‌وزير كار خود را در دفتر نخست‌وزيري آغاز كرده است. او از طريق ويديو كنفرانس به كارها رسيدگي مي‌كند. در دوراني كه ميشوستين به دليل ابتلا به ويروس كرونا در بيمارستاني در مسكو بستري بود، معاون او به عنوان كفيل نخست‌وزيري دولت را اداره مي‌كرد. ميشوستين در حالي به كار بازگشت كه پوتين در حكمي ابطال حكم نخست‌وزيري موقت بلوسوف را امضا كرده بود.


ادامه مذاكرات قانون اساسي سوريه بعد از بحران كرونا
«گير پيترسون» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه روز سه‌شنبه انتقال افراد مسلح از سوريه به ليبي را امري بسيار نگران‌كننده توصيف كرد. به گزارش ايرنا به نقل از روسيا اليوم، پيترسون درباره راه‌حل سياسي در سوريه گفت: دولت و مخالفان براي برگزاري نشست در ژنو جهت ازسرگيري مذاكرات در‌خصوص كميته قانون اساسي به توافق رسيدند. او افزود: به محض بهتر شدن اوضاع ناشي از همه‌گيري ويروس كرونا اين نشست برگزار خواهد شد. پيترسون احتمال داد كه آرامش و عدم درگيري‌ كنوني ميان دولت و مخالفان سوري، فرصتي براي از بين بردن بي‌اعتمادي عميق بين دو‌طرف باشد. نماينده سازمان ملل در امور سوريه گفت: دو‌طرف به توافق رسيدند كه به محض بهتر شدن اوضاع ناشي از كرونا در ژنو حضور يابند. همچنين بر سر جدول برنامه‌هاي نشست آتي به توافق رسيدند. او در ادامه به زمان مشخص برگزاري اين نشست اشاره‌اي نكرد و در عين حال تصريح كرد كه برگزاري نشست مجازي درباره كميته قانون اساسي سوريه ممكن نيست. پيترسون همچنين انتقال شبه‌نظاميان مسلح از سوريه به ليبي را امري نگران‌كننده توصيف كرد.


اعتراض مسكو به استقرار سلاح‌هاي هسته‌اي بيشتر امريكا در اروپا
«ماريا زاخارووا» سخنگوي وزارت خارجه روسيه گفت كه استقرار تسليحات هسته‌اي امريكا از آلمان به لهستان به روابط مسكو وناتو لطمه بيشتري مي‌زند. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، زاخارووا روز ‌‌سه‌شنبه‌ گفت كه استقرار تسليحات هسته‌اي امريكا از آلمان به لهستان به روابط مسكو وناتو كه هم‌اكنون نيز چندان حسنه نبوده لطمه بيشتري مي‌زند. او افزود: «اميدواريم كه واشنگتن و ورشو ماهيت خطرناك چنين اقدام‌هايي را درك كنند، آن‌هم در زماني كه روابط ميان روسيه و ناتو چندان حسنه نيست. اين امر به اساس امنيت اروپا ضربه مي‌زند كه ازسوي اقدام‌هاي يكجانبه امريكا تضعيف شده است، به‌خصوص پس از خروج از پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي ميانبرد.» او افزود: «امريكا مي‌تواند با بازگرداندن تسليحات هسته‌اي به خاكش، كمك شاياني به امنيت اروپا ‌كند. روسيه نيز سال‌ها پيش اقدام مشابهي را انجام داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون