• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

بين‌الملل

ويروس كرونا كسب و كارهاي كوچك در دنيا را نابود كرده است

بيش از نيمي از مالكان كسب وكارهاي كوچك و متوسط در جهان كه مجبور شده‌اند به خاطر همه‌گيري ويروس كرونا فعاليت خود را متوقف كنند، مي‌گويند قادر نخواهند بود همان تعداد كارگراني را كه قبل از بحران كرونا داشتند دوباره استخدام كنند. فيس‌بوك در گزارشي كه روز دوشنبه منتشر كرد، نتيجه نظرسنجي از 86000 مالك كسب وكارهاي كوچك و متوسط را در اختيار بانك جهاني و سازمان توسعه و همكاري اقتصادي گذاشت. اين گزارش بر تاثير اقتصادي ماندگار ويروس كرونا به خصوص بر كسب وكارهاي كوچك اشاره داشت. اين كسب وكارها مانند شركت‌هاي بزرگ دسترسي بالا به سرمايه ندارند. طبق اين گزارش، تنها 45 درصد از مالكان و مديران كسب وكارهاي كوچك و متوسط اعلام كردند، مي‌توانند همان تعداد كارگراني را كه به مرخصي فرستاده‌اند دوباره بر سر كار بازگردانند. اگر اين آمار در مورد كسب وكارهاي مشابه در سراسر كشور درست باشد، پيش‌بيني بهبود سريع اقتصادي از اين بحران را خراب مي‌كند. حدود يك سوم كسب وكارهاي تعطيل شده كه در اين نظرسنجي شركت كرده‌اند، اعلام كردند اميدي به بازگشايي ندارند و بسياري از ناتواني خود براي پرداخت صورت حساب‌ها و اجاره خبر دادند. اين گزارش همچنين از به تعويق افتادن دستمزد كارگران اين كسب وكارهاي كوچك و متوسط كه به مرخصي اجباري فرستاده شده‌اند، خبر داد. 90 درصد اين افراد كاركنان هتل‌ها، كافه‌ها و رستوران‌ها هستند.


هشدار مجمع جهاني اقتصاد  درباره ركود   در پي شيوع كرونا

مجمع جهاني اقتصاد نسبت به ركود اقتصادي طولاني‌مدت ناشي از شيوع ويروس كرونا هشدار داد و از رهبران كشورها خواست تا به منظور بهبودي سريع و پايدار اقتصاد جهاني تلاش بيشتري انجام دهند. اين مجمع كه در ژنو مستقر است، اعلام كرد كه در نظرسنجي انجام شده از تقريبا 350 متخصص ريسك بازار، دو سوم از اين افراد، ركود طولاني‌مدت را به عنوان بزرگ‌ترين خطر كنوني در سراسر جهان طي يك سال و نيم آينده معرفي مي‌كنند. اين بيماري همه‌گير همين حالا اقتصاد را به عميق‌ترين ركود خود از زمان ركود بزرگ فرو برده و واكنش گسترده پولي و مالي كشورها را برانگيخته است. در گزارش مجمع جهاني اقتصاد همچنين آمده است كه افزايش بدهي‌ها احتمالا تا سال‌ها، بودجه دولت‌ها و شركت‌ها را تحت تاثير قرار خواهد داد. كاهش مصرف همچنين تغيير الگوي توليد و رقابت نيز مي‌تواند مشاغل را تحت تاثير قرار دهد و اقتصادهاي نوظهور نيز ممكن است درگير بحران‌هاي عميق‌تر شوند. نرخ بالاي بيكاري به ويژه در ميان جوانان، عدم موفقيت در كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و تشديد نابرابري‌ها همگي از عوارض جانبي احتمالي اين پاندمي هستند. بر اساس اين گزارش، حملات سايبري و كلاهبرداري‌هاي اينترنتي نيز با ديجيتال شدن اقتصاد، تهديدهاي اصلي اين حوزه به شمار مي‌آيند. در ماه ژانويه هنگامي كه مجمع جهاني اقتصاد پيش از جلسات سالانه خود در داووس يك نظرسنجي براي بررسي خطرات جهاني انجام داد، مسائل مربوط به آب و هوا جزو 5 نگراني بلندمدت اين گروه بود.


بهبود اقتصاد جهان از بحران كرونا زمان زيادي طول خواهد كشيد

رييس صندوق بين‌المللي پول با تاكيد بر خطر سياست حمايت از توليدات داخلي گفت، مدت زماني كه اقتصاد جهان براي بهبود كامل از شوك ايجاد شده توسط ويروس كرونا نياز دارد بيشتر از آن چيزي است كه ابتدا انتظار مي‌رفت. كريستالينا جورجيوا گفت: صندوق بين‌المللي پول احتمالا پيش‌بيني خود از كاهش 3 درصدي توليد ناخالص داخلي جهان در 2020 را پايين مي‌آورد و دورنماي اعلام شده توسط اين صندوق براي بهبود نسبي 5.8 درصدي اقتصاد جهان در 2021 هم تغيير خواهد كرد. جورجيوا در مصاحبه‌اي با رويترز گفت، اطلاعات به دست آمده از سراسر جهان بدتر از آن چيزي است كه انتظار مي‌رفت. بنابراين واضح است كه بهبود كامل اقتصادي از اين بحران بسيار بيشتر طول خواهد كشيد. صندوق بين‌المللي پول در ماه آوريل پيش‌بيني كرده بود، تعطيلي كسب وكارها و اعلام قرنطينه براي كند كردن روند گسترش ويروس كرونا، جهان را وارد عميق‌ترين ركود از زمان ركود بزرگ دهه 1930 مي‌كند. ولي اطلاعاتي كه پس از آن گزارش شد، خبرهاي بسيار بدتري را نشان مي‌داد. اين صندوق پيش‌بيني جديد خود از شرايط اقتصاد جهان را در ماه ژوئن منتشر مي‌كند. دورنماي اقتصاد جهان اهميت بالايي براي وزراي دارايي گروه 7 اقتصاد پيشرفته دنيا دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون