• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

رييس پليس راهور:

مردم سفر نروند

گروه اجتماعي

رييس پليس راهور نيروي انتظامي از مردم خواست در تعطيلات چند روزه مصادف با عيد سعيد فطر، از سفر به ساير استان‌ها خودداري كنند چون هنوز ويروس كرونا در تمام نقاط كشور در حال گردش است و بي‌احتياطي‌ها در ناديده گرفتن توصيه‌هاي بهداشتي - كه مهم‌ترين اين توصيه‌ها، در خانه ماندن و پرهيز از ترددهاي غير ضروري است - مي‌تواند موج جديدي از بيماري، حتي در مناطق سفيد و كم‌خطر كشور ايجاد كند. 

سردار سيدكمال هاديانفر ديروز با تاكيد بر اينكه زنجيره كرونا هنوز پايان نيافته و شرايط فعلي كشور از بابت شيوع بيماري، مناسب سفر نيست، گفت: «همه دستگاه‌ها به ويژه وزارت بهداشت تاكيد دارند كه اكنون وقت سفر نيست و همچنان زنجيره ويروس كرونا پيوستگي دارد. حتي اماكن زيارتي هم هنوز بازگشايي نشده و سفر از ساير استان‌ها به استان‌هايي مثل گيلان و مازندران كه حالا با فروكش كردن بار بيماري مواجهند، مي‌تواند شرايط اين استان‌ها را دوباره ملتهب كرده و حتي شرايط قرمز را براي ساكنان اين استان رقم بزند.»
از روزهاي پاياني اسفند و به دنبال شدت گرفتن موج شيوع بيماري در سراسر كشور، مسوولان حوزه سلامت و استانداران تاكيد داشتند كه به دليل بالا بودن احتمال انتقال ويروس از مناطقي كه فعلا در نقشه اپيدمي، كم‌خطر هستند يا به دليل پنهان بودن ويروس، هنوز افراد ناقل شناسايي نشده‌اند، سفر بين استاني براي تمام شهروندان يك خطر بالقوه است. در همان روزها از بسياري استان‌ها خبر مي‌رسيد كه ساكنان برخي شهرها با همكاري نيروي انتظامي، ورودي شهرشان را به روي گردشگران بسته‌اند. به نظر مي‌رسد اقدام دولت براي اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي از هفته دوم فروردين ماه هم از همين اقدام خودجوش مردم الگو گرفته بود كه هر سفر بين استاني و ورود خودرويي افراد غيربومي به هر استان ممنوع شد و براي اولين بار، ضمانت اجراي اين ممنوعيت هم كه جريمه 500 هزار توماني و توقيف يك ماهه خودروي راننده متخلف بود با جديت اجرا شد. اما از 31 فروردين، دولت طرح ممنوعيت سفر بين استاني را لغو كرد و حالا كه 280 شهرستان در كشور به عنوان مناطق سفيد و كم‌خطر از بابت شيوع ويروس كرونا اعلام شده‌اند، اين نگراني وجود دارد كه ظرف روزهاي آتي و همزمان با تعطيلات به مناسبت عيد سعيد فطر و تعطيلات مصادف با سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي و قيام 15 خرداد، مسافران و گردشگراني كه از مناطق پرخطر و آلوده همچون تهران، به مناطق سفيد و كم‌خطر و داراي جاذبه‌هاي گردشگري سفر كنند، به دليل نامعلوم بودن آلودگي به ويروس كرونا، ناقلان خاموشي باشند كه بيماري را از استان خود به اين مناطق نسبتا پاك سوغات مي‌برند. اما نكته جالب در صحبت‌هاي سردار هاديانفر، مقايسه آمار تلفات حوادث جاده‌اي در فروردين 1399 با فروردين 1398 بود؛ آماري كه نشان مي‌داد عمل به توصيه‌هاي بهداشتي يا حتي اجبار به خانه‌نشيني و ممنوعيت سفر بين استاني در هفته دوم فروردين، اگر براي كشور و شهروندان، هيچ بركتي نداشته، حداقل باعث كاهش قابل توجه تلفات رانندگي نوروزي شده است؛ اتفاقي كه هر ساله ماموران انتظامي حافظ امنيت جاده‌ها را به نقد قانون‌گريزي شهروندان وامي داشت چرا كه به زعم آنها، مهم‌ترين علت تصادفات رانندگي در راه‌هاي مواصلاتي كشور در ايام نوروز، بي‌توجهي رانندگان خودروهاي مسافر به قوانين راهنمايي و رانندگي به دليل شتاب براي رسيدن به مقصد و استفاده هر چه بيشتر از فرصت تعطيلات نوروزي بود اما امسال، شرايط به گونه‌اي متفاوت رقم خورد و تعداد كمتري از خانواده‌ها، عزادار از دست رفتن عزيزان‌شان به دليل تصادفات جاده‌اي بودند. 
البته آماري هم كه اين مقام انتظامي درباره مقايسه تلفات جاني تصادفات نوروز 98 و نوروز 99 ارايه كرد، نشان مي‌دهد كه اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي و ممنوعيت سفر بين استاني با هدف كنترل شيوع كوويد 19 از 8 تا 31 فروردين، در كاهش تلفات رانندگي بسيار تاثيرگذار بوده است. 
بنا بر اعلام هاديانفر، به دنبال شيوع ويروس كرونا در كشور از ماه اسفند، آمار تلفات تصادفات رانندگي در فروردين 99، 832 نفر بوده كه تعداد فوتي‌هاي اين بازه زماني نسبت به ماه مشابه سال 98، كاهش يافته چرا كه بنا بر اعلام سازمان پزشكي قانوني، در نوروز 98، 915 نفر در حوادث رانندگي كشته شدند كه از اين تعداد، 69.4 درصد مربوط به حوادث رانندگي در جاده‌هاي برون‌شهري (635 نفر) 19.2 درصد در راه‌هاي درون‌شهري (176 نفر) 5.4 درصد در جاده‌هاي روستايي (49 نفر) 1.2 درصد در راه‌هاي اختصاصي و 4.8 درصد مربوط به ساير مسيرها بوده است. 
پليس راهور ناجا تاكيد كرد: «هر جانباخته تصادفات، ۵ و دودهم ميليارد تومان هزينه مستقيم و غيرمستقم بر دوش دولت مي‌گذارد و ۳۴ ميليارد دلار هزينه به كشور تحميل مي‌كند. در دنيا تقريبا سالي يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در اثر تصادف از دست مي‌دهند و تصادف چهارمين عامل مرگ در دنيا است اما در كشور ما دومين عامل است. يكي از شاخص‌هاي برنامه ششم توسعه، كاهش ۳۶ درصدي تصادفات بوده اما همچنان روزانه ۴۵ نفر در كشور جان خود را از دست داده و به ازاي هر جانباخته ۲۵ نفر مجروح مي‌شوند.»
هاديانفر علاوه بر اين تاكيدها و هشدارها، اعلام كرد كه در حال حاضر، ۲۲ ميليون و ۱۳۱ هزار خودروي با پلاك ايران به شكل فعال در حال تردد است و ۹۴۷ هزار پلاك ايران وجود دارد كه اين تعداد خودرو بايد با ۱۲ ميليون و ۱۰۴ هزار موتوسيكلت در كشور تجميع شود. او همچنين با تاكيد بر اينكه كشور به هيچ‌وجه ظرفيت تردد اين حجم خودرو را ندارد، گفت كه صرفا در سال 98، ۳ ميليون و ۸۵۳ هزار و ۹۶۵ دستگاه خودروي داخلي و وارداتي شماره‌گذاري شده كه اين عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ دهم درصد (39 هزار دستگاه) افزايش داشته آن هم در حالي كه سال ۹۷، ۶۷ هزار دستگاه خودرو، اما در سال ۹۸، ۱۴ هزار دستگاه اسقاط شده كه از اين بابت، كاهش ۷۹ درصدي داشته‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون