• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

عكس نوشت

حسن روحاني به عضويت افتخاري جمعيت هلال احمر درآمد
اعتماد| اگر روساي جمهوري ايران در صندوقچه يادگارهاي‌شان از دوران رياست قوه مجريه، هدايايي مانند ساعت و شمشير و مدال و نشان و گلدان نگهداري مي‌كنند، حسن روحاني، يازدهمين رييس‌جمهوري ايران سال‌ها بعد كه به اين صندوق مراجعه كند يك كارت كوچك و يك بادگير سفيد و قرمز در ميان هدايايش خواهد ديد. كارتي كه تاريخ صدور آن، 19 ارديبهشت 1394 است و نام حسن روحاني به عنوان عضو داوطلب افتخاري در تنها نهاد امداد‌رساني كشور بر آن ثبت شده و بادگيري كه هلال سرخ رنگ و نماد بين‌المللي هلال احمر – صليب سرخ بر آن نقش بسته است.
روز گذشته نخستين كارت عضويت افتخاري براي رييس قوه مجريه در طول حيات جمعيت هلال احمر به نام حسن روحاني صادر شد و در همايش «انسان مهربان، دنياي آرام» به وي هديه شد.
مراسمي كه دغدغه اغلب شركت‌كنندگان كه امدادگران داوطلب هستند، به واسطه ماهيت وظايف و مسووليتي كه دارند، بحران يمن و قرباني شدن شهروندان و ساكنان غير‌نظامي شهرهاي يمن بود.
رييس‌جمهوري هم در اين همايش با بيان اينكه جنگي كه در يمن پيش آمده، حمله ناجوانمردانه يك همسايه با بمباران آنهاست، با بيان اينكه «برخي فكر مي‌كنند با بمب مي‌توان مسائل را حل كرد و قدرتمند بود» اين تفكر را «يك خطاي استراتژيك» دانست و فاجعه يمن را «امتحان تاريخي براي دنيا» ناميد و گفت: «يك حكومتي كه مسائل سياسي منطقه و جهان را نمي‌فهمد و نمي‌داند و تازه‌كار است، بعد از ساليان دراز آمده و مي‌خواهد خود را نشان دهد. كشوري مورد هجمه ناجوانمردانه قرار گرفته كه اگر به جاي يمن يك كشور اروپايي بود صليب سرخ جهاني و هلال‌احمرها چه كارها كه نمي‌كردند، پل هوايي تشكيل مي‌دادند و تمامي امكانات و فوريت‌هاي زندگي و پزشكي را به آنجا سرازير مي‌كردند. اما كشور مظلوم مسلمان گرفتار اين مصيبت بزرگ شده و يك همسايه برخلاف همه اصول انساني به خانه‌هاي آنها، به بيمارستان، به مناطق مسكوني و فرزندان‌شان حمله كرده است در حالي كه امكانات و دارويي هم در آنجا نيست، اينجا جاي امتحان تاريخي براي دنيا است.»
روحاني افزود: «اگر غم ما براي يمن با غم ما براي فلان كشور اروپايي يا آسيايي يكسان نبود معلوم است همه اصول انساني و صليب سرخ و هلال‌احمر را زير پا گذاشته‌ايم. چرا كه در ديدگاه هلال‌احمر اين ملت و آن ملت نبايد فرق كند. بايد به همه انسان‌ها نگاه يكسان شود و اين پيام مهم هلال‌احمر ايران در حادثه يمن يا سوريه يا در هر جاي ديگر است.»
او در اين همايش كه به مناسبت تقدير از امدادگران برگزار شد، امدادگران را «فداكاران صحنه امداد و نجات» خطاب كرد و گفت: «شايد ويژگي جمعيت‌هاي هلال‌احمر و همچنين صليب سرخ بر اين مبنا باشد كه اين جمعيت‌ها فقط به درد و آلام انسان‌ها فارغ از مليت، نژاد، زبان، مذهب، ايمان و عقيده مي‌نگرند و به هر كسي كه دچار مشكل شده يا با حادثه‌اي ناگوار مواجه شده كمك مي‌كنند. آيات قرآن مجيد كه ما را به نيكوكاري، احسان و كمك به ديگران دعوت مي‌كند و روايات از پيامبران و ائمه و سيره زندگي آنها اين واقعيت را نشان مي‌دهد كه در بخشي از اموري كه مربوط به آلام و مشكلات انسان‌ها مي‌شود، فرقي ندارد كه آن فرد داراي چه مليت، نژاد و اعتقادي است زيرا هنگامي كه مي‌خواهيم به يك انسان كمك كنيم يا اينكه قصد داريم شخصي را از زير آوار نجات دهيم، نمي‌گوييم كه مليت و اعتقاداتش چيست يا به كدام جناح وابسته است. اينها ديگر مطرح نيست و تنها انسانيت مطرح است.»
او همچنين با اشاره به ماهيت كار امدادگري در قالب تشكل‌هاي بشردوستانه و تقدير از داوطلبان حضور در اين فعاليت‌ها گفت: «استقلال و غير‌دولتي بودن و خيرخواه بودن از ويژگي‌هاي جمعيت هلال احمر است. داوطلبي همواره بسيار لذت‌بخش است. كسي كه خودش براي خدمت در جامعه داوطلب مي‌شود نه اينكه او را صدا بزنند. هرجا پرچم هلال‌احمر وجود دارد به انسان آرامش مي‌دهد و فرد احساس مي‌كند تنها نيست و اگر حادثه‌اي پيش‌ آيد گروهي هستند كه از پيش، خودشان را براي كمك آماده كردند.»رييس‌جمهوري با تاكيد بر لزوم افزايش تعداد داوطلبان در فعاليت‌هاي بشردوستانه همچون امدادگري در جمعيت هلال احمر گفت: «وقتي جوانان وارد اين صحنه شدند خشونت‌ها در جامعه كم مي‌شود. اساس كار هلال احمر كار خيرخواهانه است و به دنبال سود و تجارت نيستند كه خود اين روحيه بسيار ارزشمند است. ما بايد تحمل‌ها را در جامعه بالا ببريم و محبت‌ها را گسترش دهيم و انسان مهربان بسازيم. براي اين كار وقتي نسل جوان را وارد اين صحنه كرديم او مي‌تواند فضاي جامعه ما را آرام كند يعني كار در جمعيت هلال احمر باعث آرامش در فضاي اجتماعي و سياسي و مقابله با افراط‌گرايي و خشونت مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون