• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4657 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد

خبر

لندن: مذاكرات توافق پسابرگزيت را تمديد نمي‌كنيم

 نماينده دولت انگليس در آستانه آغاز چهارمين دور مذاكرات با اتحاديه اروپا درباره آينده همكاري‌هاي دوجانبه در دوره پسابرگزيت تصريح كرد كه لندن با هرگونه تقاضا براي تمديد مذاكرات مخالفت خواهد كرد. به گزارش ايرنا «ديويد فراست» با ايراد سخناني در پارلمان انگليس تصريح كرد كه موضع دولت لندن كاملا روشن است. ما تقاضاي تمديد مهلت مذاكرات را مطرح نخواهيم كرد و اگر اتحاديه اروپا هم چنين تقاضايي را مطرح كند با آن موافقت نخواهيم كرد. او اين مطلب را در پاسخ به سوال لُرد وود نماينده منطقه انفيلد مطرح كرد كه پرسيد: باتوجه به اينكه پايان مذاكرات تا ضرب‌الاجل ماه ژوئن بعيد به نظر مي‌رسد، آيا احتمال دارد با تمديد آن موافقت كنيد. لرد وود همچنين خطاب به معاون نخست‌وزير انگليس مايكل گوو در همين زمينه پرسيد، اگر شوراي اروپا به اين نتيجه برسد كه براي حل و فصل اختلافات به زمان بيشتري نياز است، آيا موضع دولت اين خواهد بود كه به اين درخواست پاسخ منفي بدهد؟ گوو پاسخ داد: «بله» آخرين دور مذاكرات انگليس و اتحاديه اروپا درباره آينده همكاري‌هاي دوطرف در دوره پسابرگزيت، هفته آينده و پيش از برگزاري نشست سطح بالاي نمايندگان اتحاديه اروپا پيگيري خواهد شد. در اين نشست شركت‌كنندگان قرار است ميزان پيشرفت در روند گفت‌وگوها و چشم‌انداز رسيدن به توافق نهايي را ارزيابي كنند. دولت انگليس بارها تاكيد كرده كه اگر مذاكرات با اتحاديه اروپا تا ماه آينده به نتيجه ملموسي نرسد درباره تداوم گفت‌وگوها تجديدنظر خواهد كرد. در همين حال نماينده اتحاديه اروپا در امور برگزيت چندي پيش هشدار داد كه اگر در مذاكرات پيش‌رو پيشرفت قابل‌توجهي در حل مسائل مورد اختلاف حاصل نشود و طرف انگليسي از مواضع خود عقب‌نشيني نكند گفت‌وگوها به بن‌بست خواهد رسيد.


داوود اوغلو: اردوغان ديگر محبوبيتي ندارد

احمد داوود اغلو، نخست‌وزير و وزير خارجه اسبق تركيه و رقيب فعلي اردوغان، در مصاحبه‌اي گفت كه ديگر چيزي از حزب عدالت و توسعه (حزب حاكم) نمانده و اين حزب به‌زودي فرو خواهد پاشيد. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، او در گفت‌وگو با يك تلويزيون محلي در تركيه حملات شديدي عليه اردوغان كرد و گفت كه حزب عدالت و توسعه ديگر محبوبيت خود را از دست داده و به سمت استبداد و سركوب آزادي و عدالت كشيده شده است. داوود اوغلو همچنين تاكيد كرد كه تركيه اعتبار بين‌المللي خود را از دست داده و در آينده نزديك، چيزي به نام حزب عدالت و توسعه وجود نخواهد داشت. نخست‌وزير اسبق تركيه افزود:«تركيه از مشكلات متعددي در زمينه آزادي رنج مي‌برد، شبه‌نظاميان از زندان‌ها آزاد شده و روزنامه‌نگاران داخل آن مانده‌اند و ميانگين فقر افزايش يافته است.» اشاره داوود اوغلو به فرمان عفو اردوغان براي آزادي زندانيان در آوريل گذشته در پي شيوع ويروس كروناست كه در آن روزنامه‌نگاران و زندانيان سياسي مشمول اين عفو قرار نگرفتند. رييس حزب «آينده» تركيه درخصوص چرايي تاسيس اين حزب نيز گفت كه طبق برآوردهاي او و همراهانش حزب عدالت و توسعه به رياست اردوغان ديگر نمي‌تواند دست به تشكيل دولت بزند و نظام رياستي برحسب معيارهاي دموكراسي ضعيف عمل مي‌كند و اين سيستم حكومتي نهايتا به ديكتاتوري منجر خواهد شد. داوود اوغلو درخصوص اوضاع داخلي حزب عدالت و توسعه گفت كه اعضاي اين حزب به يكديگر اعتماد ندارند و به‌خصوص در شوراي اجرايي اين شرايط حاكم است. «احمد داوود اوغلو» بهمن سال گذشته اعلام كرد كه مي‌خواهد در انتخابات رياست‌جمهوري آتي تركيه شركت كنند. «مصطفي نديم يمالي» معاون رييس حزب آينده نيز گفته است كه اين حزب انتظار دارد، شهروندان تركيه در سال ۲۰۲۳ رييس‌جمهور جديدي انتخاب كنند.


ادامه تبادل اسرا ميان طالبان و دولت افغانستان
طالبان روز جمعه اعلام كرد كه ۸۰ زنداني دولت افغانستان در ولايت‌هاي بغلان و كندز را آزاد كرده است. به گزارش ايسنا، روزنامه «صبح كابل» گزارش داد؛ سهيل شاهين، سخنگوي گروه طالبان گفته است اين زندانيان روز پنجشنبه در ولايت‌هاي بغلان و كندز از زندان آزاد شدند. به گفته او براي هر كدام اين افراد، لباس و مبلغ 5 هزار افغاني داده شده است. به گزارش العربيه، گروه طالبان پيش از اين بيش از ۲۷۰ زنداني را از زندان‌هاي خود آزاد كرده‌اند و دولت افغانستان نيز تاكنون حدود ۲۰۰۰ زنداني طالب را آزاد كرده است. پس از قبول پيشنهاد آتش‌بس سه روزه به مناسبت عيد فطر از سوي طالبان، دولت افغانستان وعده داد كه به تدريج آزادي تعداد ديگري از زندانيان طالبان را ازسر بگيرد. طالبان با ايالات‌متحده امريكا توافق كرده در صورت آزادي ۵۰۰۰ تن از زندانيان اين گروه توسط دولت افغانستان با گروه‌هاي ديگر افغان وارد مذاكره سياسي شود. از سوي ديگر دفتر شوراي امنيت ملي افغانستان روز پنجشنبه از حضور يك هيات فني گروه طالبان در كابل خبر داده و گفت، قرار است اين افراد طالبان با هيات فني دولت درباره چگونگي روند رهايي زندانيان دوطرف گفت‌وگو ‌كنند. سهيل شاهين، سخنگوي دفتر سياسي طالبان در قطر در توييتي نوشت، يك گروه پنج نفري طالبان براي رهايي زندانيان اين گروه و تصديق و تثبيت آنان به كابل فرستاده شده‌اند.


ماهاتير محمد از حزبش هم اخراج شد
نخست‌وزير پيشين مالزي به دليل «عدم حمايت از دولت» از حزب متبوع خود اخراج شد. به گزارش ايلنا به نقل از الجزيره «ماهاتير محمد» نخست‌وزير پيشين مالزي به دليل «عدم حمايت از دولت» از «حزب بومي متحد مالزي» اخراج شد. اخراج ماهاتير محمد در پي نشستن او در رديف مخالفان دولت در يكي از نشست‌هاي پارلمان اين كشور صورت گرفت. حزب بومي متحد مالزي كه ماهاتير محمد خود يكي از بنيانگذاران آن بوده، اعلام كرد كه عضويت نخست‌وزير پيشين به صورت فوري لغو شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون