• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4657 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد

خبرخوان

پيش‌فروش يك‌ساله ۷۵ هزار خودرو

جلسه كميته خودرو ظهر روز جمعه ۹ خرداد ۹۹ با حضور حسين مدرس خياباني، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌هاي نظارتي از جمله دادستاني كل كشور، سازمان بازرسي كل كشور، پليس راهور ناجا و خودروسازان برگزار شد. براساس مصوبات كميته خودرو، مقرر شد تا پيش‌فروش يكساله ۷۵ هزار دستگاه خودرو از سوي خودروسازان آغاز شود. در عين حال، از هفته آينده تحويل  ۲۲ هزار دستگاه خودرو نيز از سوي خودروسازان صورت خواهد گرفت. در اين جلسه همچنين تصميمات مشخصي براي بهبود فرآيند پيش‌فروش خودرو از سوي كميته خودرو اتخاذ شد كه جزييات، در قالب اطلاعيه رسمي خودروسازان منتشر خواهد شد.

معرفي شركت‌هاي هواپيمايي فعال براي دريافت وام كرونايي

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري گفت: تمامي شركت‌هاي هواپيمايي فعال براي دريافت وام كرونايي نيمه دوم خرداد ماه به بانك‌هاي عامل معرفي مي‌شوند. رضا جعفرزاده درخصوص آخرين وضعيت تخصيص بسته حمايتي دولت به بخش حمل و نقل، اظهار داشت: اين وام سهم آن دسته از شركت‌هاي هواپيمايي است كه به دليل شيوع ويروس كرونا پروازهاي آنها متوقف شده و مشمول ضررهاي مالي شده‌اند. او درخصوص چرايي تاخير در معرفي ايرلاين‌ها به بانك‌هاي عامل نيز گفت: در حال تدارك مقدمات بوديم، ابتدا بايد سازمان هواپيمايي ميزان خسارت به شركت‌هاي هواپيمايي را به وزارت راه اعلام مي‌كرد كه اين كار انجام شد و وزارتخانه راه و شهرسازي نيز بايد موافقت دولت براي دريافت اين سهم مالي را اخذ مي‌كرد. سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري يادآور شد: اكنون دولت اعتبار مشخصي براي بخش حمل‌ و نقل هوايي درنظر گرفته است و به مرحله معرفي شركت‌هاي هواپيمايي فعال به بانك رسيده تا خسارت‌هاي كرونايي به ايرلاين‌ها جبران شود. جعفرزاده در اين گفت‌وگو توضيحي نداد كه نحوه‌ انتخاب و معرفي ايرلاين‌ها به بانك‌ها چگونه است. او همچنين بدون ذكر نام ايرلاين‌هايي كه مشمول دريافت بسته حمايتي مي‌شوند، درباره زمان واريز اين وام پيش‌بيني كرد كه به‌زودي به حساب شركت‌هاي هواپيمايي واريز خواهد شد.

ماليات عايدي مسكن در سال ۹۹ عملياتي مي‌شود

معاون وزير اقتصاد گفت: اخيرا به نمايندگان مجلس يازدهم پيشنهاد داديم تا به‌ صورت مجزا و فوري قسمت مربوط به ماليات بر عايدي مسكن از لايحه اصلاح ماليات‌هاي مستقيم را تصويب كنند. محمدعلي دهقان‌دهنوي با بيان اينكه چالش بازار مسكن هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا وجود دارد، تاكيد كرد كه از يك طرف بايد تسهيلات با نرخ مناسب دراختيار توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان مسكن قرار گيرد و از سوي ديگر اقدامات تنظيم‌كننده مانند ماليات بر عايدي سرمايه در حوزه مسكن و ماليات بر خانه‌هاي خالي عملياتي شود. معاون اقتصادي وزارت اقتصاد با ابراز اينكه پيشنهاد وزارت اقتصاد درخصوص ماليات بر عايدي سرمايه در اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم لحاظ شده است، گفت: پيش‌نويس اين لايحه در كميسيون‌ اقتصاد هيات دولت است اما باتوجه به فضاي ايجاد شده در بازار مسكن شرايطي فراهم شد تا اين لايحه به‌ صورت مستقيم در دستور كار كميته اصلي كميسيون اقتصادي هيات دولت قرار گيرد. معاون وزير اقتصاد ضمن تشريح اقدامات لازم براي تحريك تقاضا در حوزه بازار مسكن تاكيد كرد: اقداماتي نظير ماليات بر خانه‌هاي خالي در شرايطي كه كشور با تورم مواجه است، تنها در كوتاه‌مدت پاسخگو است بنابراين راه‌حل اصلي معضل مسكن جلوگيري از تداوم رشد تورم و در مرحله بعد رونق در توليد و ساخت‌وساز مسكن است. 

واردات تلفن همراه به شرط و شروط

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعيه‌اي درخصوص ثبت سفارش تلفن همراه به كاربران سامانه جامع تجارت اعلام كرد كه واردات تلفن همراه صرفا از محل ارز حاصل از صادرات امكان‌پذير است.

آخرين خبر از ايجاد  مناطق آزاد و  ويژه اقتصادي

آن‌طور كه مسوولان در شوراي عالي مناطق آزاد اعلام كردند در حال حاضر لايحه ايجاد ۹۰ منطقه ويژه و همچنين هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ويژه در مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال بررسي بوده و وضعيت آن مشخص نشده است. جعفر آهنگران، معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي شوراي عالي مناطق آزاد درباره آخرين وضعيت ايجاد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كه لايحه آن در سال گذشته در مجلس به تصويب رسيد، توضيح داد: لايحه‌اي كه دولت به مجلس ارايه كرده بود شامل ايجاد هشت منطقه آزاد و ۱۰ منطقه ويژه اقتصادي بود، اما مجلس در بررسي خود ۹۰ منطقه ويژه اقتصادي را به آن اضافه كرد. او ادامه داد: بعد از بررسي لايحه در شوراي نگهبان به مجلس برگشت و البته پيشنهادات جدا شد، به‌طوري كه ۹۰ منطقه ويژه به پيشنهاد مجلس و هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ويژه اقتصادي با پيشنهاد دولت در مجلس نهايي شد. معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي امور شوراي عالي مناطق آزاد با بيان اينكه لايحه پيشنهادي دولت و مجلس براي ايجاد مناطق جديد براي دريافت نظر به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارايه شد، گفت: به هر حال بررسي‌هاي كارشناسي در مجمع بسيار طولاني است و به نظر نمي‌رسد تا حداقل سه ماه آينده نتيجه آن نهايي و به مجلس اعلام شود. او همچنين با اشاره به اينكه ايجاد مناطق جديد به ‌طور حتم با محدوديت‌هايي از جمله تردد يا امور گمركي مواجه خواهد شد، افزود: فعلا بايد منتظر نظر مجمع بود و بعد از آن بررسي‌ها و ساز و كارهاي تشكيل مناطق و زمان آن مشخص خواهد شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون