• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4659 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد

آزمون سرنوشت ترامپ

اميرعلي ابوالفتح

اعتراضاتي كه در اين روزها تعداد زيادي از شهرهاي امريكا را در بر گرفته است، از دو جنبه مي‌تواند در آينده سياسي دولت كنوني تاثيرگذار باشد. اولين تاثير 
اين اعتراضات، دامن زده شدن به بحث شكاف نژادي در امريكاست. فردي كه توسط پليس در مينياپوليس كشته ‌شده است...

 يك فرد سياهپوست است. بسياري از معترضاني كه در امريكا به خيابان‌ها آمده‌اند، علاوه بر خشونت پليس و بحث تبعيض نژادي، مسائل بزرگ‌تري مانند عدالت اجتماعي را در بر گرفته است. اقليت‌هاي نژادي در امريكا يك اقليت موثر هستند و راي‌دهندگان بسيار زيادي در انتخابات پيش روي رياست‌جمهوري از ميان سياهپوستان و هيسپانيك‌ها يا لاتين‌تبارها هستند. اقليت‌هاي نژادي، اقليت‌هاي مذهبي، اقليت‌هاي جنسي و امثال آنها اغلب به حزب دموكرات گرايش دارند، كه افزايش نارضايتي عمومي از عملكرد دولت نسبت به اقليت‌ها مي‌تواند باعث شود كه اين گروه‌ها به صورت گسترده‌تري در انتخابات شركت كنند. در عين حال نزديك به ۲۰ درصد از راي‌دهندگان سياهپوست امريكايي هم به صورت معمول به حزب جمهوري‌خواه راي مي‌دهند، اما گسترش اعتراضات و نارضايتي‌ها اين نگراني را براي جمهوري‌خواهان حاكم ايجاد مي‌كند كه برخي از اين راي‌دهندگان در انتخابات آبان‌ماه مشاركت نكنند يا به حزب مقابل راي دهند. راي اقليت‌هاي نژادي در بسياري از ايالت‌هايي كه اصطلاحا به ميدان نبرد يا Battle Ground مشهور هستند، مي‌تواند سرنوشت انتخابات را تغيير دهد، در ايالت‌هايي مانند كاروليناي شمالي، سياهپوستان و در ايالتي همچون فلوريدا، لاتين‌تبارها مي‌توانند با گرايش گسترده به يك طرف انتخابات سرنوشت انتخابات را به شكل موثري تغيير دهند.
شيوه مواجهه ترامپ با اين موضوع ممكن است كه بسياري از اقليت‌هاي نژادي را نسبت به انتخاب مجدد او با ترديد مواجه كند. ترامپ مرتبا در حال توييت كردن، بنزين در آتش خشم معترضان ريختن و تهديد در مورد واكنش با مشت آهنين به اعتراضات است. اين موضوع به نحوه مديريت بحران توسط دولت ترامپ باز مي‌گردد. اين دومين اثري است كه اعتراضات جاري مي‌تواند در آينده سياسي دولت ترامپ داشته ‌باشد. ترامپ بعد از سه سال و نيم رياست‌جمهوري‌اش اخيرا با دو بحران مهم و شديد مواجه شده است. عملكرد ترامپ در مواجهه با بحران شيوع بيماري كوويد ۱۹ با انتقاد مخالفانش مواجه شده است. حالا همزمان با اين بحران، بحران اعتراضات به تبعيض نژادي هم به مسائل روبه‌روي ترامپ اضافه شده است. اعتراضات در امريكا ابتدا به شكل مسالمت‌آميز و بدون خشونت آغاز، اما به تدريج به خشونت، غارت و زد و خورد كشيده‌ شد. وقوع خشونت در اين اعتراضات بخشي از نتايج مديريت دولت مركزي است، به ويژه در مواردي كه به مديريت دولت فدرال مربوط مي‌شود، مسائلي همچون اعزام گارد ملي و تهديد ترامپ مبني بر آماده‌باش به ارتش، همگي تحت اختيارات دولت مركزي و مسووليت آن متوجه دولت ترامپ است.
ادامه اين تحولات يك آزمون سرنوشت‌ساز براي دولت ترامپ است كه آيا مي‌تواند در مواجهه با يك بحران ملي، درست مديريت كند يا نه. تا به اين لحظه ترامپ نتوانسته است بحران را مديريت كند و همزمان با بحران اجتماعي ناشي از اعتراضات جاري، تحت انتقادهاي شديدي در مورد سوءمديريت در بحران سلامت و آثار شيوع بيماري كوويد ۱۹ قرار دارد. تاكنون نشانه‌اي از بهبود شرايط اعتراضات در امريكا ديده نمي‌شود و دولت مركزي، جز توييت‌هاي تحريك‌آميز رييس‌جمهور، اقدام جامع و راهبردي براي مديريت بحران انجام نداده است. تحولات اخير مي‌تواند در قضاوت راي‌دهندگان در مورد رييس‌جمهور آينده امريكا تاثير بسزايي داشته ‌باشد. اينكه مديريت ترامپ مي‌تواند بحران را كنترل كند و ثبات را به جامعه امريكا بازگرداند يا نه، آزموني جدي براي ترامپ خواهد بود.
مساله نژادپرستي در امريكا، يك موضوع ريشه‌دار در اين كشور است كه سابقه آن حتي به پيش از تاسيس ايالات متحده امريكا و زماني كه مهاجران تازه‌وارد اروپايي قتل عام و نسل‌كشي بوميان قاره امريكا را آغاز كردند، بازمي‌گردد. فرهنگ تبعيض نژادي در ميان بخش بزرگي از ساكنان امريكاي شمالي نهادينه، هر چند در دهه‌هاي اخير اين فرهنگ دچار تغييراتي شده و وضعيت اقليت‌هاي نژادي در امريكا بهبود يافته است، اما فرهنگ تبعيض‌گرا و برتري‌پنداري نژادي همچنان در امريكا جريان دارد. شايد اتفاقاتي كه تا دهه ۱۹۶۰ در امريكا رايج بود و سفيدپوستان اجازه ورود رنگين‌پوستان به سرويس‌هاي بهداشتي، وسائل حمل و نقل عمومي و رستوران‌ها را نمي‌دادند و حتي سياهپوستان در مقابل چشمان پليس به درخت بسته و به آتش كشيده‌ مي‌شدند، ديگر در امريكا امروز جايي نداشته‌ باشد، اما بنياد تبعيض نژادي همچنان در فرهنگ بخش بزرگي از جامعه امريكايي وجود دارد. حل اين مساله بنيادين، به سادگي براي جامعه امريكا امكان‌پذير نيست، نه انتخاب يك فرد سياهپوست به عنوان رييس‌جمهور و نه تغيير دادن ترامپ نمي‌تواند باعث حل فوري اين مساله شود، بلكه نياز به يك تحول عميق فرهنگي چند نسلي در امريكا وجود دارد تا رويكرد تبعيض نژادي در اين كشور حل و فصل شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون